728 x 90

پولیتیکو: بایدن به‌نظر می‌رسد هیچ عجله‌ای برای احیای توافق اولیه ندارد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا

نشریه پولیتیکو  روز ۱۰فروردین به نقل از دو فرد آگاه در مورد گفتگوهای آمریکا با رژیم ایران نوشت، مقامات دولت بایدن که متوجه نزدیک شدن موعد نامطلوب (انتخابات. م) هستند، در نظر دارند پیشنهاد جدیدی را برای شروع هر چه سریعتر مذ اکرات در این هفته ارائه کنند. 

یکی از این افراد که تأکید داشت جزییات آن هنوز در دست بررسی است گفت، این پیشنهاد از رژیم ایران می خواهد برخی از فعالیت‌های اتمی خود مانند کار روی سانتریفوژهای پیشرفته و غنی سازی اورانیوم تا ۲۰درصد را مابازای کاهش برخی از تحریمهای اقتصادی آمریکا، متوقف کند. 

این دو فرد گفتند، هنوز معلوم نیست آیا رژیم ایران این شروط را می‌پذیرد. اوایل امسال رژیم ایران پیشنهاد آمریکا را غیرقابل قبول خواند و بعد ایده خود را پیشنهاد کرد که تیم بایدن گفت بیهوده است. 

مقامات هر دو طرف آگاهند که اگر طی چند هفته آینده هیچ گشایشی ایجاد نشود بعید است به این زودی تا سپتامبر اتفاقی بیافتد و این تازه در صورتی است که اصلاً بتوان توافق را نجات داد. 

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت .... ما گزینه‌هایی را برای انجام آن بررسی کرده‌ایم که شامل مذاکرات غیر مستقیم از طریق شرکای اروپایی‌مان بوده است.

یکی از این دو فرد آگاه گفت: رژیم ایران پیشنهاد آمریکا مبنی بر دست کشیدن از غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم ادر ازای دریافت بخشی از میلیاردها دلار سرمایه مسدود شده این رژیم را تحت عنوان پیشنهاد نابرابر رد کرد. در جواب پیشنهاد داد که غنی‌سازی اورانیوم را برای یک ماه ما بازای برداشتن تمامی تحریمهای آمریکا متوقف می‌کند. طرف آمریکایی آنرا بیشتر یک پاسخ گستاخانه تلقی کرد تا یک پیشنهاد متقابل و جدی که قابل اجرا باشد.

افراد آگاه می‌گویند، بایدن در این اثنا به‌نظر می‌رسد هیچ عجله‌ای برای احیای توافق اولیه ندارد. این رئیس‌جمهور به‌خوبی آگاه است که افکار عمومی بیشتر نگران ویروس کرونا و اقتصاد و سایر موضوعات است. علاوه بر این سنای شقه شده میان ۵۰ جمهوریخواه و ۵۰ دموکرات نیز به بایدن فضای کمتری برای مانور سیاسی می‌دهد. 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/854b5dc9-176b-46e8-aa7d-0e713ea40981"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات