728 x 90

برگزاری جلسه شورای امنیت در مورد ونزوئلا / اولتیماتوم ٨روزه فرانسه، آلمان و اسپانیا به "مادورو" برای برگزاری انتخابات آزاد

جلسه شورای امنیت
جلسه شورای امنیت

نشست ویژه شورای امنیت برای بررسی وضعیت ونزوئلا به‌ درخواست آمریکا امروز شنبه ۶بهمن برگزار شد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سخنانی گفت، اکنون زمان آن است که کشورها موضع خود را در مورد ونزوئلا مشخص کنند و بگویند از کدام طرف حمایت می‌کنند.

مایک پمپئو گفت: تمرکز شورای امنیت ملل ‌متحد حفاظت از صلح و امنیت جهانی است. رژیم سابق مادورو به مدت سالیان مردم کشورش را سرکوب کرده است که میلیونها ونزوئلایی را مجبور به فرار از کشور کرده به‌منظور این‌که به نیازهای بسیار پایه مانند غذا و آب دسترسی پیدا کنند. این از ظرفیت کشورهای منطقه بیش از حد فراتر رفته که به نیازهای فوری بشردوستانه پاسخ بدهند. رئیس‌جمهور سابق مادورو مسئولیت کامل این تراژدی را به عهده‌ دارد که اجازه داده که مردم ونزوئلا بدون غذا و کمک انسان‌دوستانه از بین بروند.

 

وزیر خارجه آمریکا درباره تصویب قطعنامه سازمان کشورهای آمریکایی در به رسمیت نشناختن مادورو گفت: در تاریخ ۱۰ژانویه سازمان کشورهای آمریکایی یک قطعنامه تصویب کرد که رژیم غیرقانونی مادورو را به‌رسمیت نشناخت و خواستار توجه بیشتر برای برخورد با درد و رنج مردم ونزوئلا شد.

 

مایک پمپئو درباره خوان گوایدو به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا گفت: الآن ما یک رهبر جدید، خوان گوایدو را در ونزوئلا داریم. وی وعده داده است که انتخابات بر طبق نظم قانون اساسی به ونزوئلا و امنیت را به منطقه برگرداند. ما نمی‌توانیم این بحث حیاتی که توجه جهان را به خود جلب کرده است، به تأخیر بیاندازیم. به‌خاطر ونزوئلا و منطقه ما باید از مردم ونزوئلا حمایت کنیم و همین الآن این کار را بکنیم.

 

نتیجه رأی‌گیری نشست ویژه شورای امنیت برای بررسی وضعیت ونزوئلا:

۹رأی مثبت، ۴رأی منفی، ۲رأی ممتنع.

در نتیجه این رأی‌گیری، دستور کار موقت تصویب شد.

 

اولتیماتوم ٨روزه فرانسه، آلمان و اسپانیا به "مادورو" برای برگزاری انتخابات جدید ریاست‌جمهوری در ونزوئلا

دولت‌های فرانسه، آلمان و اسپانیا روز شنبه ۶بهمن/ ٢۶ژانویه اعلام کردند، در صورتی که تا ٨روز دیگر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا اعلام نشود، آنها "خوان گوایدو" رهبر مخالفان را به‌عنوان رئیس‌جمهوری قانونی این کشور به‌رسمیت خواهند شناخت.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد «مردم ونزوئلا باید بتوانند خودشان آزادانه درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند و اگر در مدت ٨روز، زمان برگزاری انتخابات جدید ریاست‌جمهوری در ونزوئلا اعلام نشود، پاریس "خوان گوایدو" رهبر مخالفان و رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به‌عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا به‌رسمیت می‌شناسد تا روند سیاسی در این کشور  آغاز شود».
رئیس‌جمهوری فرانسه در این توئیت همچنین گفته با شرکای اروپایی خود در این‌باره در حال رایزنی و همآهنگی است.

از سوی دیگر، "پِدرو سانچِز"، نخست‌وزیر اسپانیا نیز در پیامی مشابه به دولت "مادورو" برای اعلام برگزاری انتخابات ٨روز مهلت داد و تهدید کرد در غیراین صورت "گوآیدو" را به‌عنوان رئیس‌جمهوری به‌رسمیت خواهد شناخت.

در همین حال، "مارتینا فیتز" سخنگوی دولت آلمان هم در پیام مشابهی برای اعلام آغاز انتخابات جدید ریاست‌جمهوری به "مادرو" هشت روز فرصت داد و اعلام کرد در صورت عدم اقدام، "خوان گوایدو" را به‌عنوان رئیس‌جمهوری دوره انتقالی برای آغاز روند سیاسی در این کشور به‌رسمیت خواهد شناخت.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان، گوایدو اعلام کرده که در چند روز آینده تظاهرات گسترده‌یی به راه خواهد افتاد. او جمعه پنجم بهمن (۲۵ژانویه) در تظاهراتی در کاراکاس به هواداران خود گفت: «ما باز هم به خیابانها خواهیم رفت. راه روشن است: پایان غصب، دولت موقت، انتخاب آزاد.»

خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا چهارشنبه ۳بهمن ۹۷ خود را رئیس‌جمهور موقت این کشور خواند و از نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا سلب مشروعیت کرد. آمریکا و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین سریعاً او را به‌عنوان رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا به‌رسمیت شناختند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6b1e5e75-938f-43c5-93fe-526e0ed11c2d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات