728 x 90

برگ تاریکی از تاریخ کشور‌داری و مدیریت بحران‌زا -مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی شنبه ۲۳مرداد، مهم‌ترین تیترها به بحران کرونا و کمبود واکسن و دارو و بالارفتن فاجعه‌بار تلفات انسانی از یک‌سو و وعده‌درمانیهای رئیسی از سوی دیگر اختصاص یافته است. در روزنامه‌های باند خامنه‌ای اما این موضوع اسباب حمله به دولت روحانی است برای در بردن رئیسی. برای نمونه کیهان خامنه‌ای در یادداشت روزش بی‌اقتداری دولت روحانی را یک عامل تعیین‌کننده در ایجاد مشکلات فعلی خوانده و مشکلات اقتصادی تا گیر افتادن اسدالله اسدی دیپلمات تروریست رژیم را بر سر باند روحانی زده است. اما از آنجا که در شبکه‌های اجتماعی شخص خامنه‌ای را عامل قتل‌عام کرونایی معرفی کرده‌اند، در روزنامه‌های باند مغلوب و در دعوای باندی به‌صورت مبهم با «بالای» نظام و «مسئولان» اشاره کرده‌اند. سایر مطالب روزنامه‌های حکومتی بحرانهای اقتصادی از جمله گرانی مجدد شیر و سایر فرآورده‌های لبنی، بی‌راه‌حلی دولت رئیسی و ماهیت کابینه‌اش و هم‌چنین تحولات افغانستان را در بر می‌گیرد.

برگ تاریکی از تاریخ کشور‌داری و مدیریت بحران‌زا

روزنامه‌های باند مغلوب اوصافی را به کار برده‌اند که به بدنهٔ اجرایی حاکمیت نمی‌چسبد و مستقیم رأس نظام را بدون اسم آوردن نشان می‌دهد.

«پاسخ ندهید، تناقضها می‌زند بیرون»، این عنوان مطلبی در آرمان است که با اشاره به فاش‌گویی زالی و ظریف در مورد لاپوشانی واقعیتهای کرونا، نوشته است: «اظهاراتی که قطعاً می‌تواند برگ تاریکی از تاریخ کشور‌داری و مدیریت بحران‌زا در ایران رقم بزند». این روزنامه در ادامه به ریشهٔ اظهارات این دو کارگزار حکومتی اشاره کرده و افزوده است: «اظهاراتی که بیان‌کننده یک نکته مهم است؛ این‌که ماجراهایی مثل تحریم و (غیره) که دائم در رسانه‌ها بدان اشاره می‌شد موضوع واردات واکسن نبوده است، بلکه نگاه مسئولان و مقامات باعث و بانیش شده، نگاه تلخ و ابزاری به مردم».

«کرونا و سیاه‌پوش شدن مردم» عنوان مطلبی است در روزنامه شرق ، که ضمن اشاره به آمار بالای ۳۰۰نفر قربانیان کرونا فقط در مشهد، اشاره کرده و نوشته است: «روزانه عزیز صدها خانواده قربانی بی‌تدبیریهای کسانی می‌شود که متأسفانه مسئولان ما هستند و سؤال‌مان این است که روزی چند نفر باید جان دهند، چند نفر باید بمیرند، چند خانواده باید سیاه‌پوش شوند تا کسانی که تحت عنوان «مسئول» شناخته می‌شوند، به خودشان بیایند؟».

«چرا ویروس کرونا در ایران فاجعه، اما در دنیا مهار شد» عنوان سرمقاله ستارهٔ صبح است که از جمله به ترفندهای نظام برای نخریدن واکسن اشاره کرده و نوشته است: «وقتی‌که خطر ویروس کرونا را باور کردند، وعده تشخیص کرونا با بشقاب از فاصله ۱۰۰متری را مطرح کردند. هم‌چنین بارها به دروغ گفتند که واکسن داخلی تا دهه فجر ۹۹ یا پایان سال گذشته و یا بهار ۱۴۰۰ به تولید انبوه می‌رسد». در ادامه «مقامات مسئول» نظام را خطاب قرار داده و نوشته است: «مقامات مسئول چه پاسخی در برابر مرگ هزاران ایرانی دارند؟ اگر شهرهای قم، مشهد و شهرهای قرمز قرنطینه می‌شدند، جان مردم حفظ می‌شد که نشد... می‌شد واکسن وارد کشور کرد، اما انگار دست‌های پیدا و پنهان مانع آن شدند».

«مقصران بحران کرونا محاکمه شوند» عنوان مطلبی است در جهان صنعت که نوشته است: «مسوولانی که گزارش غلط به سازمان جهانی بهداشت دادند باید پاسخگو باشند. چنین وضعی شوخی نیست و امروزه همگان از این اوضاع ناراضی هستند... آن گروه از مسئولان که مسبب جان باختن هموطنان ما هستند باید محاکمه شوند».

آتش انتظارات مردمی به انبارکاه اقتصاد نظام

روزنامه‌های حکومتی ضمن اشاره به فضای انفجاری جامعه به آیندگی و بن‌بست نظام با کابینهٔ رئیسی و این همانی نظام با طالبان و داعش اذعان کرده‌اند.

آفتاب یزد با تیتر «رئیسی فقط دو سال وقت دارد» اظهارات یک اقتصاددان حکومتی را انعکاس داده که از جمله گفته است: «زمانی که نقدینگی رو به بالا است به مفهوم افزایش میزان «کاه» در یک فضای بسته است. خطر زمانی رخ می‌دهد که روزی آتشی به داخل انبار «کاه» افتد. آتش به منزله انتظارات تورمی، تشدید نااطمینانی‌ها و مبهم بودن آینده‌ٔ اقتصاد است».

آرمان در مطلبی با عنوان «مجلس با رئیسی در آینده نه چندان دور به مشکل برمی‌خورد» نوشته «کابینهٔ رئیسی در اصل کاریکاتور کوچک‌شده کابینه احمدی‌نژاد است». و در ادامه به‌شکاف علاج ناپذیر باندهای متخاصم را گوشزد کرده و برای برون‌رفت رئیسی و نظام آدرس میز مذاکره و «تعامل با جهان» را داده است.

حمله به مخبر معاون رئیسی در روزنامه‌های امروز مکمل حملات به رأس نظام است. مردم‌سالاری با تیتر خود این حمله را به نمایش گذاشته و نوشته «وعده «تولید» ۵۰میلیون واکسن، به «واردات» ۲۰میلیون واکسن تبدیل شد!».

همدلی هم در تیتر درشت صفحه اول خود به شکل معنی‌داری بحران کرونا در ایران و پیشروی طالبان را هم سنگ کرده و نوشته است: «جولان جهل و مرگ».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/85b7049b-4986-4bf1-b83c-0668f0f84269"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات