728 x 90

بروز اغتشاشات زمینه دگرگونی! - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در تیترهای صفحات اول روزنامه‌های حکومتی دو چهرهٔ متضاد رژیم به چشم می‌خورد. از یک‌سو ابراز نگرانی از بروز شورش و قیام در اثر بحرانهای اقتصادی اجتماعی و از سوی دیگر باج‌خواهی از جامعه جهانی برای رفع تحریم‌ها از طریق نمایش موشک موسوم به خیبرشکن.

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه با اعلام ساخت این موشک اسراییل را هدف معرفی کرده‌اند. فرهیختگان وابسته به ولایتی مشاور خامنه‌ای نوشته است: «کوتاه شدن مسیر تهران - حیفا با «خیبرشکن» » و وطن امروز با تیتر «هدف معلوم» به خوش خیالی در مورد «صلح آمیز شدن» نظام پوزخند زده است.

بحرانهای اقتصادی اجتماعی همراه با اذعان به تداوم فقر و گرانی از یک‌سو و غارت و چپاول از سوی دیگر، در روزنامه‌های حکومتی به مرز هشدار نسبت به قیام و شورش رسیده است.

 

بروز اغتشاشات زمینه دگرگونی!

«از طلا گشتن پشیمان گشته ایم» عنوان مطلبی است در جهان صنعت که با اشاره به توانی آخوند رئیسی در مهار گرانی و تورم به‌نقل از قرایی مقدم جامعه‌شناس حکومتی از باند خامنه‌ای نوشته است: «قرایی‌مقدم می‌گوید: «یک کارگر با حقوق حداقلی وقتی یک کیلو برنج ۱۰۰هزار تومان، گوشت نزدیک ۲۰۰هزار تومان و سایر موارد خوراکی همین طور باشد، زندگی کند، دست از جان می‌شوید و دیگر برایش زندگی معنا ندارد چون معیشت آنها که نیاز اساسی است، به خطر افتاده است. در نتیجه زمینه بروز اعتراضات، اغتشاشات و دگرگونی ایجاد می‌شود».

«لایحه آخر» عنوان مطلب روزنامه شرق است در مورد لایحه‌یی که دولت روحانی داده و دولت رئیسی در حال تصویب آن است. شرق نوشته که رنانی اقتصاددان باند مغلوب میزان چپاول نهفته در این رانت را معادل هزار و پانصد هزار میلیارد تومان یعنی معادل شش هزار دور کرهٔ زمین اسکناس هزار تومانی بچینیم. به نوشتهٔ شرق احمد توکلی مهرهٔ باند خامنه‌ای در مورد شتاب دولت رئیسی برای به تصویب رساندن این طرح از دو طریق (یکی در لایحه بودجه و یکی هم به‌صورت مستقل) از نظام پرسیده است مگر به «آخر خط رسیده‌ایم» ؟

«نرخ فقر طی یک دهه از ۱۸به ۲۹درصد رسید» این عنوان مطلبی در مردم‌سالاری است که به‌نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس رژیم نوشته. مرکز پژوهش‌ها این آمار پراکنی را بعد از اظهارات خامنه‌ای علیه دولتهای باند مغلوب منتشر کرده اما مردم‌سالاری همین آمار را دستمایه زدن به دولت رئیسی کرده و نوشته است: «هر چند برخی از مسئولان امیدوارند با حرف درمانی وضعیت را بهتر نشان دهند، اما آمارهای جدید و رسمی‌ منتشر شده واقعیتهایی را به نمایش گذاشتند که نشان از بروز بحران فقر در کشور دارد». در ادامه هم با اشاره به بی‌سوادی رئیسی و تیم اقتصادیش افزوده: «استفاده از افرادی که در حوزه‌های اقتصادی سوابق قابل قبولی ندارند و تشکیل تیم اقتصادی با مدیرانی که در حوزه‌های قبلی موفقیتی نداشته‌اند کمکی به بهبود وضعیت کشور نکرده و از این رو بحران معیشت و فقر در حال عمیق‌تر شدن است».

 

مذاکرات برجامی، بنزین بر آتش جنگ قدرت در نظام

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه موضوع مذاکرات را با سکوت نسبی برگزار کرده و به جایش هیاهوی موشک را پر کرده‌اند. کاری که در دور قبل دولت روحانی توانستند با آن میز مذاکرات را چپ کنند. اما در روزنامه‌های باند مغلوب به شکاف و دو دستگی در باند خامنه‌ای به سرکردگی سعید جلیلی اشاره شده. «جلیلی در عزلت» عنوان روزنامه شرق است که تکذیب جلیلی در مورد نامه نوشتن اخیر به خامنه‌ای در اعتراض به مذاکرات را رد کرده و به‌نقل از یک منبع حکومتی نوشته: «این منبع آگاه گفته: «موضوع آن نه مذاکرات دولت قبل بلکه همین مذاکرات احیای برجامی است که در دولت فعلی در جریان است. نامه‌یی که او می‌گوید شش ماه پیش نوشته شده‌، قطعاً در فاصله یک ماه و نیم اخیر بازنویسی و ارائه شده و او اخیراً و در همین زمان دولت رئیسی نیز دوباره بر مواضع خود تأکید کرده است».

در روزنامه‌های باند مغلوب اما ضمن استقبال از هر گونه مذاکره و سازش برجامی‌ رفتن پای میز مذاکره توسط باند خامنه‌ای را با خفت بر سر این باند زده‌اند. جهان صنعت در مطلبی با عنوان «از برجام ظریف و عراقچی تا برجام رئیسی و باقری‌کنی» از جمله نوشته است: «چرا برجام ظریف و عراقچی همانند ترکمنچای ننگین بوده ولی برجام امیر عبداللهیان و باقری‌کنی «عزیز و مقدس» شده و چیزی نمانده است که آن را همانند نبرد قادیسه و نهاوند، فتح‌الفتوح و در نهایت آن را میوه درخت شجره طیبه بدانند؟

این‌که چرا دیگر کسی شعار «ای آن که مذاکره شعارت؛ استخر فرح در انتظارت» را در سخنرانی‌های عمومی روی دست نمی‌گیرد و نمی‌خواهد با مشت، دهان مذاکره‌کنندگان را خرد کند؟». این روزنامه در ادامه ابراز خوشحالی کرده که «جان کلام این‌که یخ مذاکرات در حال آب شدن است».

روزنامه جمهوری اسلامی در تحلیل سیاسی هفته‌اش اما خوش خیالی «آب شدن یخ مذاکرات» را ندارد و نوشته است: «همان کاسبان تحریم که در دولت قبل نیز همصدا با ترامپ با رفع تحریم‌ها مخالفت می‌کردند امروز نیز در لایه‌های پیدا و پنهان به کارشکنی خود ادامه می‌دهند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/741ffc11-777b-46cd-b28a-b5be16a5b361"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات