728 x 90

برجام؛ تضاد مواضع اعلامی خامنه‌ای و واقعیت صحنه

برجام و ۲ راهی تصمیم گیری
برجام و ۲ راهی تصمیم گیری

رسانه‌های هر دو باند حکومتی خبر از نرمش رژیم در برابر آمریکا برای دستیابی به توافق می‌دهند و می‌نویسند مذاکرات وین در حال پیشرفت و حتی نزدیک به یک تفاهم است.

به فرض این‌که حاکمیت آخوندی بتواند با طرف‌های مذاکره خصوصاً با آمریکا به توافق برسد، بسیار روشن است که وضعیت و شرایطی که به آن تن می‌دهد متفاوت با برجام ۲۰۱۵است.

آنچه هم که رژیم را وادار به عقب‌نشینی مفروض می‌کند وضعیت فلاکت‌بار اقتصادی و نگرانی از خیزش و قیام مردم است.

ضمن این‌که رژیم خوب می‌داند که اگر فرصتی را که دولت کنونی آمریکا برای مذاکره به‌وجود آورده از دست بدهد، مشخص نیست که دولت بعدی جمهوریخواه نیز مانند دولت ترامپ بنای ناسازگاری نگذارد و رژیم را مجدداً را در تنگنای تحریم و ایزولاسیون قرار ندهد.

به نظر می‌رسد در هراس از چنین وضعیتی است که خامنه‌ای اجازه داده تیم مذاکره‌کننده به وین برود و این مدت طولانی مشغول گفتگو و رایزنی با دولتهای طرف قرارداد برجام بشود، تا شاید دولت آمریکا راضی شود قدری سرکیسه تحریم‌ها را شل کند و نظام را از بحرانهای گریبانگیر اقتصادی و بن‌بست با مردم برهاند.

در این رابطه روزنامه ستاره صبح به‌نقل از یک کارشناس حکومتی به نام علی بیگدلی با عنوان «نرمش ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق» می‌گوید: «گفته بودم که انتظار ایران برای لغو همه تحریم‌ها از طرف آمریکا و بعد راستی‌آزمایی آنها بیش از حد است. چرا که راستی‌آزمایی لغو تحریم در برجام وجود ندارد. چرا که آمریکا نمی‌تواند شرکت‌های خصوصی مختلف را مجبور کند که با ایران همکاری کنند. در مرحله دوم آمریکا تمایل دارد که درباره حضور ایران در منطقه مذاکره کند و به‌نظر می‌رسد با توجه به خبری که از مذاکرات ایران و عربستان در بغداد و با حضور عراق به گوش می‌رسد ایران هم چندان بی‌میل نباشد» (ستاره صبح ۳۱فروردین۱۴۰۰).

یکی از دیپلمات‌های بازنشسته وابسته به باند روحانی نیز به نظام پیشنهاد می‌کند که شرطش در زمینه لغو تحریم‌ها توسط آمریکا و راستی‌آزمایی نسبت این موضوع و جنگولک بازی «اولویت مرغ یا تخم مرغ» را کنار بگذارد، و با «قبول حرکت واقع گرایانه» از خواسته‌های خود عقب بنشیند و حتی باب مذاکره با عربستان را هم بگشاید و در مذاکره با این کشور از به‌اصطلاح «خواسته حداکثری صرف‌نظر کرده و مسیر مذاکره را تا اعاده روابط ادامه بدهد» (روزنامه شرق ۳۱فروردین۱۴۰۰).

صرف‌نظر از جوهرهٔ مطالب نقل شده از این دو رسانهٔ باند روحانی که در یک‌کلام حاکمیت آخوندی می‌باید به مطالبات قدرتهای بزرگ جهانی و منطقه‌یی پاسخ بدهد و زهر خور شود، واقعیت این است که شرایط نابرابر رژیم در مقابل کشورهای طرف مذاکره خصوصاً آمریکا، طوری است که اگر هیأت نمایندگی رژیم بخواهد در وین و یا هرکجای دیگر به یک توافق مورد رضایت طرف مقابل برسد، باید امتیازات قابل توجهی بدهد.

روزنامه کیهان وابسته به باند خامنه‌ای نگران تکرار برجام و جام‌زهر دیگری است، خصوصاً این‌که دولت روحانی اطلاعات زیادی در مورد آنچه که در نظر دارد با طرف مقابل توافق کند به رسانه‌های این باند درز نداده است. اما واضح است که خامنه‌ای از همه اطلاعات مذاکرات مطلع است، چرا که مانند برجام سال۲۰۱۵خودش شرط‌ گذار برای مذاکره و هدایت آن است.

دلواپسی مقاله‌نویس کیهان چنین است: «اگر قرار است بر اساس سیاست قطعی نظام، تمامی تحریم‌ها برداشته شود؛ سلسله مذاکرات پی‌درپی در وین برای چیست؟ آیا قرار است به سبک برجام و به‌دور از اطلاع مجلس و مردم بر سر برجام دیگری توافق شود و بعد از نهایی شدن و اعلام رسمی آن، کشور در عمل انجام شده قرار گیرد و سناریو تلخ برجام بار دیگر صحنه آرایی شود!؟ هر گونه توافق بدون لغو قانونی تحریم‌ها، تکرار بازی شکست‌خورده قبلی است که عوارض آن گریبان دولت بعدی را خواهد گرفت» (کیهان ۳۱فروردین۱۴۰۰).

روزنامه وابسته به سپاه پاسداران (جوان) معتقد است که در وین «اتفاقات منجر به توافق بر سر برجام، مو به مو در حال تکرار شدن است».

این رسانه وابسته به سپاه در تشریح این وضعیت می‌نویسد: «ارزیابی‌های مثبت از روند مذاکرات که به شروع نگارش توافق کشیده شده، در حالی است که به‌رغم اصرار ایران بر راستی‌آزمایی از لغو تحریم‌های آمریکا، نشانه چندانی از نرمش آمریکا به چشم نمی‌خورد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یک شنبه یک بار دیگر گفت که تحریم‌ها زمانی لغو خواهند شد که آمریکا به‌طور شفاف مطمئن شود که جمهوری اسلامی فعالیت هسته‌ای‌اش را کاهش می‌دهد و غنی‌سازی را محدود می‌کند. این موضع در تضاد با موضع اعلامی ایران است» (جوان ۳۱فروردین۱۴۰۰).

البته پاسدار مقاله‌نویس این رسانه سپاه خیلی خوب می‌داند که مواضع اعلامی که خامنه‌ای آنرا مشخص کرده، در بسیاری از مواقع دجالگرانه، تو خالی و برای رنگ کردن پاسداران و بسیجی‌های وارفته است.

چرا که سابقه ۴۲ساله حاکمیت ولایت فقیه بیانگر این واقعیت است که هرگاه سمبه قدرتهای جهانی و کشورهای بزرگ در مقابل آنها پرزور بوده، رژیم مجبور به عقب‌نشینی شده است.

بنابراین چنان‌چه رژیم و در رأس آن علی خامنه‌ای از «مواضع اعلامی» عقب‌نشینی کند جای هیچ تعجبی نیست، زیرا خامنه‌ای هیچ مرز سرخی ندارد و از هیچ وطن‌فروشی هم ابایی ندارد و تنها مرز سرخ او حفظ نظام و حفظ ولایت و هژمونی خود د ر حاکمیت آخوندی است. خصوصاً در شرایطی که مردم عاصی و شورشی رژیم را در تنگنای اعتراضات و خیزشهای خود قرار داده و عزم جزم کرده‌اند تا بنیان حاکمیت را از بیخ برکنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/85222aad-39db-4989-99fd-3f60af1b20d2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات