728 x 90

برجام و بحران درونی نظام

بن بست نظام آخوندی
بن بست نظام آخوندی

مدتها بود که مقامات رژیم در مذاکرات برجام از دولت رئیسی شرط رسیدن به توافق در مذاکرات وین را رعایت مرز سرخ‌های رژیم از جانب آمریکا می‌دانستند، اما به صراحت موردی از مرز سرخ‌ها را به‌طور رسمی بیان نمی‌کردند.

از لابلای اخبار و تحلیل‌های مختلف عناصر و رسانه‌های حکومتی و حتی رسانه‌های خارجی استنباط می‌شد که یکی از مرز سرخهای نظام آخوندی برای رسیدن به توافق خروج سپاه از لیست تروریستی بود.

همین خواسته بارها توسط مقامات آمریکا رد شدند و رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و سرپرست هیأت نمایندگی آمریکا در مذاکرات وین در مورد آن گفت: «نمی‌خواهم شما را دلسرد کنم اما ما تحریم‌هایی را لغو می‌کنیم که در ارتباط با برنامه اتمی ایران اعمال شده‌اند. نظر ما نسبت به سپاه و تحریم‌های علیه آن این است که این تحریم‌ها باقی می‌مانند. ما می‌دانیم که برجام چیزی نبوده که به موضوع سپاه بپردازد» (سایت فروم دوحه، ۷فروردین۱۴۰۱).

 

او هم‌چنین تضمین نداد که دولت بعدی آمریکا توافق احتمالی را نقض نکند و در این رابطه نیز گفت: «دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند درباره تصمیمات دولت بعدی این کشور در قبال توافق هسته‌یی با ایران تضمین بدهد» (خبرگزاری فارس ۷فروردین ۱۴۰۰).

از آنجایی که وزارت‌خارجه رژیم به‌وضوح می‌داند که خارج کردن سپاه از لیست تروریستی توسط وزارت‌خارجه آمریکا با مخالفت قوی دو حزبی در میان اعضای مجلس سنا و کنگره مواجه شده و این امر برای دولت آمریکا بسیار مشکل است، حسین امیر عبداللهیان روز گذشته در مصاحبه با تلویزیون شبکه خبر گفت: «یکی از موضوعات هم مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ما است. ما در این رابطه پیام‌هایی را با آمریکایی‌ها تبادل کرده‌ایم، لذا این یکی از موضوعاتی است که هم‌چنان در دستور کار ما است. البته مقامات عالیرتبه سپاه در کشور به ما در وزارت امور خارجه یک نکته‌یی را همواره یادآوری می‌کنند و آنها می‌گویند که شما در راستای منافع کشور هر آنچه را که لازم هست انجام بدهید و اگر به نقطه‌یی رسیدید که موضوع سپاه مطرح بود، موضوع سپاه نباید مانعی برای شما باشد، این را می‌گویند به‌نظر من در واقع به نوعی مقامات عالی سپاه دارند از خود گذشتگی نشان می‌دهند و ایثارگری خودشان را به حد اعلا می‌رسانند»! (تلویزیون شبکه خبر۶ فروردین ۱۴۰۰).

 

به‌رغم این‌که تاکنون سران سپاه و ارگانهای رسمی وابسته به آن در مورد این گفته‌های وزیر خارجه موضعی نگرفته‌اند، اما عناصر نزدیک به سپاه و از باند خامنه‌ای این موضع‌گیری او را زیر ضرب بردند که چرا «ایثارگری» سپاه را برای طرف مقابل خرج کرده و به نوعی از یکی از مرز سرخ‌ها فاصله گرفته است.

پاسدار حسین شریعتمداری نماینده خامنه‌ای در کیهان در گفتگو با خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) موضع‌گیری امیر عبداللهیان را «بسیار عجیب و غیره منتظره» نامید، چرا که «جناب ایشان از اشراف کافی و لازم بر موضوعات جاری در حوزه مسئولیت خویش برخوردار نیستند!».

پاسدار شریعتمداری در ادامه موضع‌گیری‌اش تنزل خواست وزارت‌خارجه را مغایر با امنیت نظام دانست و این سؤال را مطرح کرد «چگونه می‌توان امنیت کشور و مردم این مرز و بوم را با آمریکای جنایتکار تاخت زد؟!».

تیغ کش خامنه‌ای در کیهان «ایثار» مورد نظر امیرعبداللیهان از طرف سرکردگان سپاه را «تسلیم‌» و انتظار خود را از سرکردگان سپاه چنین مطرح نمود: «انتظار آن است که فرماندهی محترم سپاه با اعلام نظر سریع و صریح خود؛ اظهارات وزیر محترم امور خارجه را اصلاح کنند» (خبرگزاری فارس ۶فروردین ۱۴۰۰).

واقعیت این است که پاسدار امیر عبداللهیان سالیان متمادی مشاور سیاسی پاسدار قاسم سلیمانی سرکرده نیروی تروریستی قدس بوده که با همه سرکردگان سپاه سر و سر دارد.

 

او اکنون وزیر خارجهٔ همان «دولت جوان حزب‌اللهی» خامنه‌ای است و خود، مجری آن چیزی است که از آن تحت عنوان سیاست میدانی سپاه پاسداران نام برده می‌شد. بنابراین خود جزء دردانه‌های خامنه‌ای است، پس چه شده است که حالا این‌چنین هدف تیغ کشی پاسدار شریعتمداری، نمایندهٔ خامنه‌ای و گردانندهٔ کیهان خامنه‌ای قرار می‌گیرد؟ آیا این بیانگر یک بحران جدی در رأس نظام نیست؟ آیا فقط پاسدار شریعتمداری است که این‌چنین به‌وزیر خارجهٔ «دولت جوان حزب‌اللهی» می‌تازد؟

یکی دیگر از مهره‌های باند خامنه‌ای به نام امیر حسین ثابتی با اشاره به سخنان امیر عبداللهیان و و آن چه که خاصه‌خرجی او در مورد «ایثار» سرکردگان سپاه برای به نتیجه رساندن گفتگوهای وین می‌نامد، می‌گوید: «بازگشت به برجام سودی برای اقتصاد ایران ندارد چون طبق برجام ساختار تحریم‌های اصلی حفظ می‌شود، به‌لحاظ سیاسی نیز اثری ندارد جز مدعی کردن مثلث“ اصلاح‌طلبان_روحانی_ لاریجانی ”در داخل کشور» (تلگرام چند ثانیه رژیم ۷فروردین ۱۴۰۰).

 

علاوه بر اینها یک عضو مجلس ارتجاع به‌نام خضریان نیز در توئیتر خود می‌نویسد: «سخنان امیر عبداللهیان از آن جهت که در نهایت برخلاف منافع نظام است و تکمیل‌کننده طراحی دشمن برای ایجاد شکاف بین ارکان نظام و مردم می‌باشد، حرف بسیار غلطی بود».

با خودداری از آوردن نمونه‌های مشابه برای جلوگیری از طولانی شدن مقاله، به نتیجه‌گیری منبع حکومتی «خبر فوری» بسنده می‌کنیم که نوشت: «صحبت‌های امیر عبداللهیان جدید نبود و از دو هفته پیش بحث خروج از لیست مطرح بود، بنابراین حمله ناگهانی به امیر عبداللهیان ربطی به سخنرانی او ندارد و از مدتها قبل توسط تیم رسانه‌یی نزدیک به سعید جلیلی مهیا شده است».

بنابراین موضع‌گیری وزیر خارجهٔ دولت رئیسی، جلاد۶۷ و آن سرکردگان پاسدار «ایثارگری» که امیر عبداللهیان به‌آنها استناد می‌کند از یک‌طرف و حسین شریعتمداری و دیگر تیغ‌کشان به‌وزیر خارجهٔ دولت سوگلی خامنه‌ای تا سعید جلیل که ظاهراً نقش هدایت آنها را دارد، یک جبهه‌بندی در رأس نظام را تشکیل می‌دهند که هر کدام یک‌طرف عبای مندرس خامنه‌ای را گرفته و از دو طرف در حال کشیدن هستند و اکنون صدای جرخوردن آن این‌گونه از پستوهای نظام به گوش می‌رسد.

به‌نظر می‌رسد که خامنه‌ای در بد مخمصه‌یی گیر کرده و حالا تعیین‌تکلیف این‌که به‌قول وزیر خارجهٔ دولت جلادان، سپاه «ایثار کند» و در لیست باقی بماند یا آن‌چنان‌که پاسدار شریعتمداری می‌خواهد خودداری از تسلیم شدن نظام در جریان مذاکرات؛ تصمیم برعهده خامنه‌ای است که فعلاً در پس پردهٔ سکوت تلاش کرده است تا در گل‌ماندگی نظامش را بپوشاند.

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7de9a8c6-4933-4872-a06f-f80575723cb0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات