728 x 90

برجام، علی‌اکبر صالحی: اقدامات وپیشنهادهای اروپا کافی نیست

نشست بین‌المللی اسلوفروم
نشست بین‌المللی اسلوفروم

رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم ایران، علی‌اکبر صالحی، در دیدار با دبیرکل سازمان ملل‌متحد در نروژ اقدامات و پیشنهادهای دریافتی از اتحادیه اروپا برای حفظ برجام را نا‌کافی خواند.

 

صالحی که به‌منظور شرکت در نشست "اسلوفروم" به نروژ سفر کرده در گفتگو با دبیرکل ملل متحد، آنتونیو گوترش، ناخشنودی خود را از روند حفظ برجام بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا، علی‌اکبر صالحی پیشنهادها و اقدامات اروپا برای انتظارات ایران در برجام را "ناکافی" خوانده و سیاستهای ایالات متحده آمریکا در رابطه با برجام را "مخرب" دانست.

او شرایط خاورمیانه را خطرناک خواند و در رابطه با اهمیت نقش رژیم ایران در منطقه گفت: «اگر روند به همین گونه پیش برود همه بازنده خواهند بود».

 

همکاری بسیار کمتر از حد انتظار

رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم ایران نتایج حاصله از برجام در حوزه‌های اقتصادی، بانکی و سرمایه‌گذاری را بسیار کمتر از حد انتظار خواند و خواستار حمایت صریح حامیان برجام، از جمله سازمان ملل و کشورهای اروپایی از این توافق و مقابله با سیاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در این رابطه شد.

آمریکا با فرمان ۱۸اردیبهشت دونالد ترامپ از برجام خارج شد. اما دیگر امضاءکنندگان این توافق شامل بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان کماکان از آن حمایت می‌کنند، اگر‌چه عملاً شرکتهای اروپایی و حتی روسی در وحشت از جریمه نقض تحریم شروع به قطع روابط تجاری خود با رژیم ایران کرده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل ملل‌متحد نیز متقابلاً انتظارات ایران در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی را قابل درک دانست.

خاطرنشان می‌شود علی‌اکبر صالحی دوشنبه ۲۹خرداد به‌منظور شرکت در نشست بین‌المللی "اسلوفروم" به اسلو سفر کرد. او پیش از این سفر که به دعوت نروژ انجام شده است گفته بود، در این نشست از جمله در مورد برجام و مسائلی که بعد از خروج آمریکا از این توافق به وجود آمده گفتگو خواهد شد.

 

مذاکره با مقام وزارت‌خارجه آلمان

علی‌اکبر صالحی روز سه‌شنبه در اسلو با نیلس آنن‌، مدیر ارشد وزارت‌خارجه آلمان نیز دیدار و در مورد تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ برجام تبادل نظر کرد. نیلس آنن در این دیدار عزم اتحادیه اروپا برای تداوم همکاری با رژیم ایران برای حفظ برجام را جدی توصیف کرد. وی با توجه به این‌که شرکتهای خارجی در حال قطع معاملات تجاری خود با رژیم ایران هستند، ادامه داد، اقدامات مؤثر در این زمینه از جمله جلب همکاری ‌شرکتهای خصوصی نیازمند زمان بیشتری برای پیگیری ‌در سطح بین‌المللی است.

 

بیشتر بخوانید:

 

نشست سالانه «اسلوفروم» برای هم‌اندیشی بین‌المللی است که از سوی وزارت‌خارجه نروژ برگزار و از طرف مرکز گفتگوی بشردوستانه سوئیس حمایت می‌شود.

در این نشستها که از سال ۲۰۰۳، در ماه ژوئن برگزار می‌شود مسائل بین‌المللی مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

مرکز گفتگوی بشردوستانه سوئیس از سال ۱۹۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد و در جهان به‌عنوان نهادی پیشرو و میانجی‌گر شناخته می‌شود.

 

 

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/433f05b4-ae04-4bb8-9ecb-637761d464e6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات