728 x 90

برجام، شکست جلسه وزیران خارجه اروپا و جواد ظریف

برجام، شکست جلسه وزیران خارجه اروپا
برجام، شکست جلسه وزیران خارجه اروپا

به گزارش خبرنگار وال استریت جلسه کمیسیون مشترک برجام در وین در روز جمعه ۱۴تیر۹۷بدون دستیابی به نتیجه‌یی پایان یافت. وی بعد از پایان این جلسه طی پیامی نوشت: «تقریبا هیچ چیز جدیدی در بیانیه کمیسیون مشترک درباره برجام وجود ندارد. جزئیات صفر، وعده‌های بیشتر، بدون دستاورد قاطع و برای خرید زمان».

جلسه وین به ریاست فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و با شرکت وزرای خارجه کشورهای انگلستان، چین، فرانسه، آلمان و روسیه و هم‌چنین جواد ظریف وزیر خارجه رژیم آخوندی تشکیل شد.

بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلستان در نشست وین شرکت نکرد و آلیستر برت معاون او ریاست هیأت انگلستان را برعهده داشت.

 

بیانیه جلسه مشترک بدون حضور جواد ظریف

موگرینی پس از پایان جلسه بیانیه‌یی را بدون حضور جواد ظریف قرائت کرد و از جمله گفت: طرفین توافق کردند مذاکرات از جمله درباره مسائل اقتصادی ادامه یابد و همه طرفها به‌دنبال راههایی برای نجات توافق هستند و در صورت نیاز جلسات دیگری در سطح وزیران خارجه خواهند داشت.

خبرگزاری رویتر گزارش داد: موگرینی پس از قرائت بیانیه به هیچ سؤالی پاسخ نداد و محل مذاکرات را ترک کرد.

 

جواد ظریف: کسی نتوانسته مشکل برجام را حل کند

جواد ظریف وزیر خارجه رژیم پس از برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک برجام با تکرار ضمنی و ترسان تهدیدهای رژیم گفت: الآن کسی نتوانسته مشکل خروج آمریکا از برجام را حل کند و این مسأله هنوز باقی مانده است. لذا ما حق اجرای اقداماتی را داریم.

وی در عین‌حال حرف قبلی رژیم که پیشنهادهای اروپا نیاز نظام را برآورده نمی‌کند عوض کرد و گفت: طرح پیشنهادی اروپا عملی به‌نظر می‌رسند. ما به‌درخواست اعضای دیگر برجام اقدامات خود را به تعویق انداخته‌ایم تا مطمئن شویم منافع نظام تأمین شود. ما همواره به عهد خود پایبند بودیم و هم‌اکنون نیز هستیم.

 

وعده‌های مبهم و متکبرانه اروپا

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس که حرفهای وزیرخارجه روحانی را منعکس کرده، نوشت: جواد ظریف پیش از آغاز جلسه وزرای خارجه کمیسیون برجام گفته بود:‌ انتظار می‌رود کشورهای اروپایی به جای وعده‌های مبهم و متکبرانه تعهدات قابل راستی‌آزمایی و قابل اجرا بدهند.

 

هشدار وزیر خارجه فرانسه به رژیم ایران

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در آستانه اجلاس کمیسیون مشترک برجام گفت: رژیم ایران باید به تهدیدهای خود برای نقض تعهداتش در برجام پایان دهد. رژیم ایران باید این تهدیدها را متوقف کند تا ما نتوانیم راه‌حلهایی بیاییم. وی بعید دانست که بسته پیشنهادی اقتصادی به رژیم ایران تا پیش از ماه نوامبر آماده شود.

 

یاس و ناامیدی روحانی

روز پنجشنبه آخوند روحانی در گفتگوی تلفنی با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان درباره پیشنهاد سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان برای ادامه اجرای توافق هسته‌یی را مایوس کننده گفت: بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی مایوس‌کننده است.

آخوند روحانی در تماس تلفنی امانوئل ماکرون گفت بسته پیشنهادی اروپا درباره ادامه روند همکاریها در برجام دربرگیرنده همه خواسته‌های ما نیست. انتظار ما از اروپا ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمانبندی ست تا بتواند نقشی جبران کننده در قبال خروج آمریکا داشته باشد.

آخوند روحانی در تماس با آنگلا مرکل نیز گفت: «متأسفانه در بسته پیشنهادی ارائه شده راه‌کار عملیاتی و شیوه مشخصی برای ادامه همکاریها وجود نداشت و یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا عنوان شده بود».

رئیس‌جمهور رژیم همچنین گفت: پس از خروج آمریکا از برجام مشکلاتی در زمینه اقتصادی، روابط بانکی و نفتی ایجاد شده و شرکتهای سرمایه‌گذار در ایران برای ادامه فعالیتشان دچار تردید شدند.

 

مطالب مرتبط

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/518170d5-281f-44bc-9fb1-8daaa0b5d8b9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات