728 x 90

برایان هوک: برجام به سیاست رژیم ایران برای حمایت از تروریسم کمک کرد

برایان هوک نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در پرونده ایران
برایان هوک نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در پرونده ایران

برایان هوک نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در پرونده ایران در گفتگو با روزنامه الشرق‌الأوسط گفت: برجام به ایران در خصوص گسترش امدادرسانی تروریسم کمک کرد تحریمهای آمریکا علیه ایران در پی آزاررسانی به اقتصاد ایران نیست بلکه نظام را هدف گرفته است.

هوک می‌گوید: خطر ایران برای جهان فراتر از برنامه هسته‌یی آن است.. اما تحریمها او را مجبور به بازگشت به میز مذاکره می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که بنا دارید قراردادی تازه با ایران به امضا برسانید که مانند قرارداد قبلی، توافق شخصی میان دو دولت نخواهد بود؛ بلکه به‌دنبال یک معاهده هستید. چرا به‌دنبال معاهده هستید؟ چه تفاوتی با برجام ۲۰۱۵ دارد؟ گفت: بسیاری از مردم سیستم حکومتی ایالات متحده را نمی‌شناسند.. معاهده ضامن بقاء و استمرار است و تحت تاثیر تغییر دولتها در آمریکا قرار نمی‌گیرد، زیرا نیازمند موافقت کنگره است.

 

برجام جنبه حقوقی و قانونی نداشت

هوک افزود: توافق هسته‌یی که در ۲۰۱۵ توسط باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت امضا شد، موافقت کنگره را ندارد. از آنجایی که رئیس‌جمهور توان همراه کردن همه اعضای کنگره را نداشت، این توافق را تبدیل به توافق شخصی کرد که با امضای او به تنهایی قابلیت اجرایی پیدا می‌کند. بدین معنا که این توافق قابل تعدیل یا لغو از سوی هر رئیس‌جمهوری که پس از او پای کار بیاید. با رفتن رئیس‌جمهوری که پای آن توافق را امضا کرده بود، این توافق جنبه حقوقی خود را از دست می‌دهند. بنابراین ما معتقدیم که هر گونه توافق با ایران درباره برنامه هسته‌یی باید در چارچوب توافق لازم‌الاجرا برای دوطرف باشد و همچنین قابلیت بقاء و استمرار با تغییر هر دولتی را داشته باشد.

 

باید تهدیدهای رژیم ایران در سطح جهانی را دید

نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در پرونده ایران اضافه می‌کند:

اشتباه برجام این است که فقط به مسأله هسته‌یی پرداخته است. اما هنگامی که تهدیدهای ایران را در سطح جهان می‌بینیم، نشان می‌دهد که فراتر از برنامه هسته‌یی است. این تهدیدها شامل جنگ‌افروزی ناوبری، حمله‌های سایبری، صدور انقلاب، ارهاب کشورهای دیگر، بی‌ثبات کردن کشورهای همسایه و دست زدن به‌عملیات ترور و انفجاری در کشورهای دیگر می‌شود. تهران در طول ۳۹سال گذشته پرونده‌ای مملو از خشونت را از خود بر جای گذاشته و باید دست از صدور انقلاب خود بردارد.

وی اشاره به‌گفته وزیر خارجه آمریکا می‌کند که گفته اگر ایران مایل به گفتگو است ما سرپا گوش هستیم. درباره مواردی که در این معاهده خواهد آمد، ایالات متحده مسائلی که قرار است با ایران درباره آنها گفتگو کنیم را اعلام کرده است تا بتوان به یک توافقی برسیم که آغازی بر یک مرحله جدید در روابط دوجانبه برسیم. همه جوانبی که ما برای گفتگو درباره آنها تلاش می‌کنیم در پایان به سود شهروندان ایرانی خواهد بود، شهروندانی که خواستار اصلاح در حکومت خود شدند.

 

دولت آمریکا در کنار خواسته‌های ملت ایران است

برایان هوک افزود: دولت فعلی آمریکا از روز اول به‌طور شفاف در کنار خواسته‌های ملت ایران بود. ما آینده روابط دوجانبه را در گرو تغییر رفتار نظام ایران و اجرای اصلاحات مورد نظر ملت مشخص کردیم. همچنین مزایایی که طرف ایرانی در چارچوب روابط دوجانبه با ایالات متحده سود خواهد کرد را مشخص کردیم. من یقین دارم که ایران مایل است یک سری مسائل را با ما در میان بگذارد. اما رهبران ایران تا کنون رغبتی از خود نشان ندادند. مشکلی در گفتگو نیست. این مسأله به آنها مربوط است.

خبرنگار الشرق‌الأوسط از هوک سؤال می‌کند که چه چیزی ایران را مجبور به امضای این معاهده می‌کند در حالی که آنها تا همین لحظه از برجام بهره می‌برند و هم‌چنان از درآمدها و کمکهای اتحادیه اروپا در این چارچوب سود می‌برند؟

هوک می‌گوید شاید ایرانیها اکنون رغبتی به حضور پای میز مذاکره از خود نشان ندهند، اما تاریخ ثابت خواهد کرد که تهران همزمان با افزایش فشارهای همه‌جانبه به مذاکره پناه خواهد برد. در ۲۰۰۶ تحریمهای بین‌المللی علیه تهران به‌دلیل برنامه هسته‌یی آغاز شد و در ۲۰۱۳ سر فرود آورد و با مذاکره موافقت کرد.

 

رژیم ایران فکر کرد می‌تواند به رفتار شیطانی خود ادامه دهد

هیچ دلیلی مبنی بر عدم بازگشت شرایطی که ایران را در ۲۰۱۳ مجبور به مذاکره کرد، وجود ندارد. با بازگشت شرایط فشار و تحریم، نظام ایران به بازنگری در رفتار و تحلیل هزینه-فایده خواهد پرداخت. به‌دلیل مزایایی که نظام ایران از طریق برجام به دست‌آورد و همچنین کسب اموال زیادی که برای تروریسم و موشک‌های بالستیک در نظر گرفته، به این نتیجه رسیدند که می‌توانند به رفتار شیطانی دامن بزنند و فعالیتهای دشمنانه را گسترش دهند.

ما اکنون برای قطع این امدادرسانی مالی که ایران آن را برای فعالیتهای تروریستی و بی‌ثبات کردن کشورهای همسایه در نظر گرفته تلاش می‌کنیم. این مسأله با بسته‌ای از تحریمها محقق خواهد شد. کانال‌های امدادرسانی به ایران برای این‌گونه مسائل را قطع خواهیم کرد. طبیعتاًً نمی‌توانیم همه این فعالیتها و همه این کانالها را خنثی کنیم اما بسیاری از آنها از کار خواهیم انداخت. سپس نظام ایران از خود خواهد پرسید تا چه زمان توان ادامه این فعالیتهای شرم‌آور را خواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد هنگامی که ایالات متحده تصمیم خروج از توافق هسته‌یی را گرفت، شروع به اجرای تحریمهای برداشته شده پس از برجام کردیم. اکنون هم در آستانه آغاز بسته‌ای جدید از تحریمها علیه ایران هستیم. پس از آن مشاهده خواهیم کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد. اکنون به‌دلیل تشدید تحریم‌ها، علاوه بر تورم و فروپاشی واحد پول محلی، ما شاهد کاهش چشمگیر میزان سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در ایران به‌ویژه در کانالها و حواله‌های بانکی هستیم. همچنین آنها با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند، چرا که به بدترین شکل اقتصاد را مدیریت و تصمیمات بدتری اتخاذ می‌کنند و پول‌های فراوانی را برای نشر خشونت در خاورمیانه خرج می‌کنند. در یک مرحله‌ای، نظام ایران باید در رفتار خود با مبنای هزینه-فایده بازنگری کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ff5f937c-c1fa-4657-bca5-d54909853dd8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات