728 x 90

برایان بینلی، از حامیان برجسته مقاومت ایران در لندن در گذشت - پیام خانم مریم رجوی

برایان بینلی عضو سابق مجلس عوام انگلستان
برایان بینلی عضو سابق مجلس عوام انگلستان

برایان بینلی که به مدت ده سال عضو پارلمان انگلستان و از حامیان برجسته مقاومت ایران و مجاهدان اشرفی بود، روز ۲۶دسامبر (۶دی۹۹) در سن ۷۸سالگی، در لندن درگذشت.

برایان بینلی که عضو مجلس عوام انگلستان در فاصله سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ بود، ریاست کمیته بین‌المللی دفاع از اشرف و لیبرتی را برعهده داشت و یکی از ۳۵ عضو پارلمان انگلستان بود که لیست‌گذاری سازمان مجاهدین خلق ایران توسط دولت انگلستان را در دادگاه پوئک و دادگاه استیناف انگلستان به چالش کشیدند؛ کارزاری بی‌سابقه که به صدور چندین حکم قاطع قضایی درباره مشروعیت مقاومت و نبرد مجاهدین با استبداد دینی و سرانجام به تصویب خروج نام سازمان مجاهدین از لیست در هر دو مجلس انگستان در سال ۲۰۰۷ و حذف رسمی آن از سوی دولت این کشور منجر شد .

پس از آن برایان بینلی در کارزار گستردهٔ درهم شکستن برچسب ارتجاعی- استعماری صمیمانه در کنار مردم و مقاومت ایران ایستاد و از هیچ تلاشی فروگذار نکرد. از جمله در سفر به واشنگتن و سخنرانی در تظاهرات ایرانیان آزاده در برابر وزارت‌خارجه آمریکا برای درهم شکستن برچسب تروریستی گفت:

«بگذارید بگویم که من حدود ۴۰۰ پارلمانتر را از پارلمان انگلیس که فکر می‌کنم مادر ایده پارلمان است، نمایندگی می‌کنم. و می‌توانم به شما بگویم که آنها هم در کنار شما ایستاده‌اند. شاید بدانید که من یکی از ۳۵ عضو پارلمان بودم که نامش در شکایتی بود که خواستار حذف نام سازمان مجاهدین از لیست ممنوعه انگلیس شده بود. آن جنگی بود که ما از آن پیروز بیرون آمدیم و به این خاطر پیروز شدیم که یکی از ارشدترین قضات کشور ما گفت آن نامگذاری غیرعقلانی بود. این یکی از فوق‌العاده‌ترین بیانات در یک دادگاه انگلیسی بود که تصمیمی را «غیرعقلانی» لقب داد. حالا بگذارید به شما بگویم برای کشوری که من همیشه به آن احترام گذاشته‌ام، کشور بزرگ ایالات متحده آمریکا، حفظ نامگذاری که قضاییه کشور من آن را غیرعقلانی نامیده است، امری غیرقابل قبول است».

 

برایان بینلی در تلاشهای ارزشمند و صمیمانه‌اش در دفاع از حقوق مجاهدین در اشرف و لیبرتی، بارها در مجلس عوام انگلستان و در کنفرانس و گردهماییهای گوناگون سخنرانی کرد.

به‌دنبال حمله جنایتکارانه مزدوران خامنه‌ای به اشرف در ۱۹ فروردین۹۰ برایان بینلی که عضو هیأت نمایندگی انگلستان در مجمع پارلمانی شورای اروپا بود به همراه همکاران خود از ۴۷کشور با ارائه قطعنامه‌یی به شورای اروپا با عنوان «ابراز انزجار از حمله مأموران دولت عراق به اشرف»، به تأمین حفاظت اشرفیان به‌عنوان ”افرادحفاظت‌شده“ تحت کنوانسیون چهارم ژنو و ارائه کمک به مجروحان فراخوان داد. او در مصاحبه‌یی در همین باره گفت:

«خواسته‌های ما واضح است ما می‌خواهیم سازمان ملل متحد، ایالات متحده و اتحادیه اروپا فوراً دست به اقدام بزنند و کشتار را متوقف کنند. ما طور عاجل خواهان عقب‌کشیدن نیروهای عراقی از کمپ اشرف هستیم.

ما می‌خواهیم ایالات متحده فوراً دخالت کرده و زخمیها را برای رسیدگیهای فوری به بیمارستان نظامی آمریکایی‌ها منتقل کند.

ما خواهان این هستیم که ایالات متحده و سازمان ملل کنترل حفاظت و امنیت کمپ را به عهده گرفته و سازمان ملل متحد یک تیم نظارت دائم برای جلوگیری از نقض حقوق ساکنان در آنجا مستقر سازد. با در نظر گرفتن این‌که هنگامی که نیروهای ائتلاف، عراق را به نوری المالکی و دولتش تحویل دادند ساکنان کمپ از موقعیت «افراد حفاظت‌شده» در کادر کنوانسیون چهارم ژنو برخوردار بودند.

این تعهدی بود که دولت عراق در آن زمان داد تا به حفاظت ساکنان (اشرف) ادامه دهد. آن تعهد اکنون کاملاً زیر پا گذاشته شده و این برای من به‌طور کامل غیرقابل قبول است».

 

برایان بینلی بعد از استقرار اولین گروه مجاهدین در آلبانی همراه لرد کارلایل از آنها دیدار کرد.

او در فعالیت‌هایش همواره از قیام مردم ایران و قیام‌آفرینان حمایت می‌کرد و صدای آنها را به گوش جهانیان می‌رساند. وی در سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی «ایران آزاد – قیام برای تغییر رژیم» در شهریورماه ۹۷ گفت:

«بسیار مشکل بود تا کسی بتواند ثابت کند که رژیم ایران از محبوبیت جدی در داخل ایران بهره‌مند است. اما امروز بسیار روشن است که اکثریت جامعه ایران از حکومت مذهبی ایران حمایت نمی‌کنند برعکس آنها هر روز به‌صورت متوالی در گروه‌های چند ده‌هزار نفری به خیابان‌ها می‌آیند تا مخالفت خود را با این رژیم ابراز کنند. هنگامی که در سال۲۰۰۹ تظاهرات در داخل ایران شکل گرفت، رژیم بلافاصله با موشک به کمپ مجاهدین در عراق حمله کرد، پیام آنها کاملاَ مشخص بود.

رژیم ایران، مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت را به‌عنوان یک تهدید برای متحد کردن مردم ناراضی و سازمان دادن اعتراضات در داخل ایران تلقی می‌کند. ما مسیر طولانی را طی کرده‌ایم، امروز تعداد زیادی از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در آلبانی هستند و تظاهراتها در داخل ایران به‌صورت روزانه ادامه دارد».

 

تسلیت خانم مریم رجوی

 

رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت، خانم مریم رجوی درگذشت آقای برایان بینلی پارلمانتر برجسته انگلستان و حامی بزرگ مجاهدان اشرفی و مقاومت مردم ایران را به خانواده گرامی او و همکارانش در هر دو مجلس انگلستان و به مجاهدین و اشرف‌نشانها در انگلستان تسلیت گفت و تأکید کرد: تلاشهای ارزشمند این نماینده شریف مردم انگلستان در دفاع از حقوق مجاهدان اشرفی و حق مردم ایران برای مقاومت در برابر دیکتاتوری مذهبی و تروریستی حاکم بر ایران و به‌خصوص شرکت شجاعانه او در کارزار حقوقی برای درهم شکستن برچسب تروریستی در انگلستان، در تاریخچه مقاومت مردم ایران برای نیل به آزادی فراموشی ناپذیر است.

خانم رجوی افزود: یقین دارم که آرزوی او در تحقق یک ایران دموکراتیک و خلاصی منطقه و جهان از تروریسم و فاشیسم دینی حاکم بر ایران محقق خواهد شد و همکاران ارجمندش در پارلمان انگلستان جای خالی او را در این کارزار آزادیخواهانه و بشردوستانه، به شایستگی پر خواهند کرد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ec7cb08f-4d4e-46c6-922d-c3adcf96f2c1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات