728 x 90

به‌دنبال اعلام اینستکس، مجمع تشخیض مصلحت نظام آخوندی بررسی لایحه پالرمو را به بعد موکول کرد

اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا

به‌دنبال اعلام ساز و کار مالی جدید اروپا که با تغییر نام و تعیین شروط مشخصی، حکومت آخوندی را مات و سرخورده کرد، مجمع تشخیض مصلحت نظام بررسی پالرمو را که قرار بود در جلسه روز شنبه ۱۳بهمن بررسی شود، به تعویق انداخت.

آخوند مصباحی مقدم از اعضای این مجمع درباره دلیل تعویق این بررسی گفت: فضای جلسه مجمع تشخیص به نفع تصویب پالرمو نبود.

 

در همین حال، جواد لاریجانی از معاونان دستگاه قضایی خامنه‌ای خواستار توقف بررسی لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف شد و

گفت: آنچه توسط سه کشور اروپایی به‌عنوان یک ترتیبات خاص مالی برای دور زدن تحریمها و به‌نحوی منفعت‌رسانی به ما از برجام با بوق و کرنای فراوان اعلام شده، دارای سه اشکال عمده است: اول این‌که بسیار دیر اعلام شده، دوم این‌که این کانال مالی بسیار محدود است. اگر بنا بود در رابطه با اقلام دارویی و غذایی حساس بحث کنیم که قطعنامه‌های سازمان ملل همه تحریمها در دنیا را از غذا و دارو استثنا کرده است. سوم این‌که تمام این موارد نسیه است.

این مهره خامنه‌ای با غیظ و ناامیدی افزود: اروپا اجرای این ساز و کار را به تصویب سریع لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف منوط کرده است. دولت به هیچ‌وجه نباید به‌طور نسیه معامله کند. بررسی لایحه پالرمو و همه لوایح مربوط به FATF باید به تأخیر بیفتد و از هر گونه ذوق‌زدگی نامناسب اجتناب شود.

 

گزارشی درباره بحران حکومت آخوندی پس از اعلام ساز و کار اروپایی تجارت با رژیم و مشروط کردن آن به اف.ای.تی.اف:

اعلام ثبت ساز و کار اتحادیه اروپا تحت عنوان اینس تکس و مشروط کردن اجرای اون به پذیرش لوایح FATF توسط رژیم و کوتاه‌آمدن از فعالیتهای موشکی و جنگ‌افروزیهای منطقه‌یی، رژیم را مات و سرخورده کرده و به بحران رژیم دامن زده است.

مهدی محمدی مهرهٔ خامنه‌ای و مذاکره‌کننده سابق هسته‌یی تحت عنوان نگرانی‌های حیاتی درباره Instex)

نوشت: « ظریف پس از اعلام راه‌اندازیInstex از آمادگی ایران برای «تعامل سازنده با اروپا با شرایط برابر و احترام متقابل» سخن گفته است. این جمله باید راززدایی شود و ظریف خیلی روشن باید متعهد شود منظور از این تعامل سازنده هیچ نوعی از مذاکرات منطقه‌ای- از جمله آنچه چند ماه قبل درباره یمن انجام شد- نیست». وی در مورد Instex به رسالت ارگان باند مؤتلفه گفته است: « از چند جنبه این ساز و کار جدید نه تنها تحریمهای آمریکا را تضعیف نمی‌کند بلکه مکمل آن هم هست. اولاً اصلی‌ترین هدف آمریکا گرفتن اختیار پول‌های ایران از نظام و به دست گرفتن مدیریت پول‌های کشور است و instex کمک مؤثری به این موضوع می‌کند. ثانیا این ساز و کار هویت مشتریان نظام را برای آمریکا آشکار و تحریم آنها را تسهیل می‌کند ثالثا این ساز و کار خود به ابزاری برای فشار به نظام به‌منظور پذیرش نهایی CFT و پالرمو تبدیل خواهد شد. رابعاً اروپاییها از همین حالا دارند تلاش می‌کنند آغاز به کار واقعی instex را مشروط به آغاز مذاکرات منطقه‌ای با نظام کنند. این نشان می‌دهد اروپا در فشار به نظام برای مجبور کردن آن به مذاکرات منطقه‌ای که یکی از اصلی‌ترین هدفهای آمریکاست کاملا با آن همراه است».

 

یاسر جبرائیلی معاون خبرگزاری سپاه پاسداران رژیم هم گفت: « پیش‌بینی می‌کنم دور جدیدی از فشار بر نظام از طرف اروپاییها برای اجرای استانداردهای FATF و برای محدود کردن برنامه موشکی نظام شروع شود، یعنی همان مسأله‌ای که آمریکا به دنبالش بود بنابراین باید بدانیم که سیاست اروپاییها از آمریکا جدا نیست».

 

پاسدار حسین شریعتمداری نماینده خامنه‌ای در کیهان نوشت: « اکنون سؤال این است که وقتی هیچیک از آنچه حریف در برجام، متعهد شده بود تحقق نیافته است، از برجام غیر از یک «جسد متعفن»! چه باقی مانده است؟! و چرا دولت محترم این جسد متعفن را دفن نمی‌کند که هر روز عفونت جدیدی نظیر FATF و CFT و SPV و پالرمو و اخیراً INSTEX، در فضای سیاسی و اقتصادی کشور منتشر نشود؟! ».

 

یک سایت دلواپسان نظام زیر عنوان «غش و ضعف دولت برای آب‌نبات کاغذی اروپا» نوشت:«آ یا اتحادیه اروپا این اقدام را مفت و مجانی برای ایران صورت داده است یا هزینه آن را با دولت حساب خواهد کرد؟ ظاهراً پاسخ منفی است و در برابر همین آب‌نبات اروپایی، قرار است هزینه‌های هنگفتی بر کشور تحمیل شود».این سایت حکومتی افزود: « بیانیه سه کشور اروپایی با گروکشیهای فراوان همراه است. در این بیانیه انجام تعهدات نیم‌بند برجامی اروپا بعد از سه سال به پذیرش تعهدات استعماری FATF مشروط شده است و با ادبیات دستوری پذیرش تعهدات فراقانونی خود را از دولت خواسته اند».

 

یک سایت حکومتی نوشت: بغض ظریف شکست!

 

ظریف در گفتگو با رسانه‌های حکومتی گفت:«هیچ‌وقت از دست طرف مقابل به ستوه نیامدیم، اما از فشارهای داخل واقعاً‌ به ستوه آمدیم». وی گفت: « اگر ‌چه مذاکره برای بعضی‌ها امر مذمومی است، ولی تک‌تک دستآوردهای ما از طریق مذاکره به دست آمده است». وی افزود: « برجام دستاوردی با هدایت و حمایت‌های رهبراست».

مشابه این اعترافات از طرف مقامات و مهره‌های همسو با روحانی و شرکایش دیده می‌شود.

 

حمیدرضا آصفی سخنگوی پیشین وزارت‌خارجهٔ رژیم گفت: « البته آنها(اروپایی‌ها) به‌دنبال این هستند که قدم به قدم امتیازاتی را از ایران در مورد مسائل مختلف بگیرند».

 

علی بیگدلی کارشناس همسو با باند روحانی گفت:« الآن شرایط به گونه‌است که به عقیده برخی کارشناسان، سیاست خارجی ایران در حالتی بحرانی قرار گرفته است. از طرف دیگر شرایط ایران در میان همسایگان هم خیلی مناسب نیست. از یک سو روابط پرتنش و در برخی موارد خصومت‌آمیز با کشور‌های حوزه خلیج‌فارس، گریبانگیر سیاست خارجی شده است...در برخی مسائل مانند حقق بشر و مسائل موشکی، اختلافات جدی با جمهور اسلامی دارند و حتی اخیراً مسأله تحریم‌های جدید علیه ایران را مطرح کرده‌اند و موجب شده به نوعی رابطه میان ایران و اتحادیه اروپا هم تا حدودی شکرآب شود»، وی نتیجه گرفت: «سیاست خارجی ما فلج شده است. یک نمونه آن همین اجلاس ورشو است که در اواخر بهمن ماه برگزار می‌شود. اگر بخواهیم واقع‌بینانه به این مسأله نگاه کنیم باید قبول کنیم که کاخ سفید تا حدودی هم در مورد این‌که مسأله ایران را تبدیل به یک موضوع جهانی کند، موفق عمل کرده است». این کارگزار سراسیمهٔ نظام افزوده است: « این نگرانی هم وجود دارد که سال آینده وضعیت به مراتب سخت‌تر باشد و ما با مشکلات بیشتری مواجه شویم. مگر این‌که واقعاً الآن مسئولان نظام یک فکر اساسی کنند و اجازه ندهند ما با این وضعیت سال آینده را شروع کنیم».

 

 

یک روز پس از اعلام ساز و کار میان‌تهی مالی از جانب سه کشور اروپایی برای مبادله پایاپای تجاری، رژیم آخوندی در یک قدرت‌نمایی پوشالی از رونمایی موشکها و تجهیزات جدید به‌ مناسبت چهلمین سال برپایی رژیم خبر داد.

 

رویتر گزارش کرد، حاتمی وزیر دفاع رژیم ایران در تلویزیون دولتی از پرده‌برداری از موشکهای جدید زمین به زمین موسوم به هویزه خبر داد که از موشکهای کروز الگوبرداری شده و بیش از ۱۳۰۰کیلومتر برد دارد.

 

پاسدار حاجی‌زاده سرکرده موشکی سپاه پاسداران نیز اعلام کرد:

«سبد محصولات ما در حوزه موشکهای بالستیک زمین به زمین، حدود ۲۰نوع موشک را به خود اختصاص داده است. ما انواع موشکهای زمین به زمین، زمین به دریا، موشکهای سوخت مایع، سوخت جامد در تنوع فراوان امروز در اختیار داریم و همه آنها عملیاتی است...»

 

از سوی دیگر رویترز روز ۱۳بهمن افزوده است:

کارشناسان غربی می‌گویند هر چند در مورد موشکهای برد بلند نگرانیهایی وجود دارد، ولی رژیم ایران اغلب در میزان توانمندیهایش گزافه‌گویی می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/718fd3a6-6d84-49be-bbf1-647dbfa22ca4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات