728 x 90

بختک سپاه روی آب و برق مردم

ساخت نیروگاههای برق توسط سپاه
ساخت نیروگاههای برق توسط سپاه

با چنگ‌اندازی سپاه پاسداران ضدمردمی بر منابع و حتی تأسیسات زیرساختی کشور از جمله آب و برق، بسیار روشن است که قطع آب و برق که به‌صورت یک مشکل روز مره مردم درآمده، به‌دلیل سیطره این نهاد سرکوب برآب و برق کشور است.

روز یکشنبه ۲۷تیر در جلسه علنی مجلس ارتجاع شهباز حسن‌پور گفت: «باید اجازه بدهیم بخش خصوصی برقش را صادر بکند تا بتوانیم بخشی از این مسایل و مشکلات حل شود».

او توضیح داد بخش خصوصی ۵۱هزار میلیارد تومان به‌علت سرمایه‌گذاری در صنعت برق طلبکار است (خبرگزاری مجلس ۲۷تیر ۱۴۰۰).

در حالی که به‌خاطر قطع برق مردم در بسیاری از شهرها در گرمای شدید تابستان با توجه به کرونا و بی‌آبی در شرایط طاقت‌فرسایی زندگی می‌کنند، بخشی از برق تولیدی به کشورهایی مانند عراق، افغانستان... . صادر می‌شود چرا که رژیم به ارز آن برای هزینه‌های سرکوب و دخالت‌های منطقه‌اش نیاز دارد.

خاصه‌خرجی رژیم در صادرات برق به عراق طوری است که مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق گفت: «ایران با وجود تحریم‌ها و برخی مشکلات دیگر در صادرات برق به عراق کوتاهی نکرده» (خبرگزاری ایرنا ۲۹تیر ۱۴۰۰).

به‌نوشته روزنامه همدلی بر اساس برآوردها حدود ۴۰درصد از برق عراق از سوی ایران تأمین می‌شود و نکته قابل توجه این است که بر اساس اظهارات وزیر نیرو در تابستان سال گذشته، میزان صادرات برق به افغانستان افزایش می‌یابد (همدلی ۱۴تیر ۱۴۰۰).

عمده تولید برق نیز توسط شرکت‌های حکومتی اما به‌اصطلاح خصوصی مانند گروه مپنا وابسته به قرارگاه ضد خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران تولید می‌شود.

خبرگزاری ایلنا روز ۱۰مرداد ۹۸ نوشته بود ۶۰درصد برق کشور در نیروگاههای خصوصی تولید می‌شود.

همین خبرگزاری تأکید کرد بیش از ۵۰درصد ظرفیت نیروگاههای کشور توسط متخصصان داخلی به‌خصوص شرکت مپنا یعنی مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران تأمین می‌شود.

مشابه این خبر را خبرگزاری ایسنا در تاریخ ۲شهریور۹۹ منتشر کرد و نوشت: «۶۰درصد انرژی کل کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود».

گروه مپنا که ظرفیت عظیمی از نیروگاههای کشور را در چنگ دارد، یک شرکت سهامی عام از زیرمجموعه‌های قرارگاه ضد خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران است که سال۱۳۷۱ تأسیس شد، و به‌نوشته روزنامه دنیای اقتصاد ۸۵درصد از ظرفیت نصب شده شبکه برق ایران را برعهده دارد.

به‌نوشته وبگاه شرکت توانیر این کمپانی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا هم فعالیت داشته و پروژه‌های نیروگاهای تشرین، جندر و لاذقیه در سوریه و پروژه قرن عالم در عمان هم متعلق به همین کمپانی است.

برخی زیرمجموعه‌های مپنا عبارتند از مپناریگی، مپنا لوکوموتیو، مپنا توگا، مپنا پارس، مپنا مکو، توسعه نفت و گازمپنا، مپنا پرتو و مپنا سپاهان.

نگاهی به فیلم خبری افتتاح نیروگاه برق لاذقیه توسط وزیر نیروی آخوندها که به نیابت از سپاه و شرکت مپنا درمراسم شرکت کرده خون هر ایرانی را به جوش می‌آورد.

گزارشگر تلویزیون رژیم در گزارش خود از امضای قرارداد بین اسحاق جهانگیری معاون آخوند حسن روحانی و همتای سوری او در جریان سفرش در ۸بهمن ۱۳۹۷ و افتتاح پروژه برق لاذقیه توسط وزیر نیروی دولت روحانی و همتای سوری‌اش در ۹بهمن۱۳۹۷ گفت: «به فاصله کمتر از یک روز از امضای توافقنامه اقتصادی طولانی‌مدت میان ایران و سوریه وزیران نیروی دو کشور به استان لاذقیه سفر کردند تا در مراسم کلنگ‌زنی تولید نیروی برق این استان که اولین تجلی عملی توافقنامه یاد شده است شرکت کنند» (تلویزیون شبکه خبر ۹بهمن ۱۳۹۷).

نیروگاه مورد اشاره در این گزارش نیروگاه برقی است که توسط شرکت مپنا و در مدت سه سال اخیر ساخته شده است، آن هم در سالهایی که موضوع آب و برق ایران به‌عنوان یک ابر چالش پیشاروی مردم ایران قرار دارد. ابرچالشی که اکنون روشن می‌شود تنها راه‌حلی که حاکمیت برای حل آن در نظر گرفته سرکوب مردم و ندیده گرفتن مطالباتشان بوده است.

اقدامی که بدون شک سوخت قیامهای هر چه آتشین‌تر مردم خواهد شد. چنان‌چه این روزها به‌خاطر این مشکلات به خیابانهای می‌آیند و با شعار مرگ بر خامنه‌ای، توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه، نفرت خود را حاکمیت و به‌خصوص سردمدار آن خامنه‌ای ابراز می‌کنند.

هم‌چنین سپاه پاسداران با ساختن سدهای بسیاری بر روی رودخانه‌ها در سراسر کشور به‌خصوص استانهای اصفهان و خوزستان و انتقال آب رودهای این استانها به سمت پروژه‌های آب برخود نظیر کارخانه‌های فولاد و پتروشیمی سال‌ها است که مردم این استانها را با مشکل بی‌آبی و کم‌آبی مواجه کرده است.

از جمله این سدها سد گتوند است که پروژه آن به شرکت سپاسد متعلق به قرارگاه سازندگی ضد خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران به ارزش ۲هزار میلیارد تومان واگذار شد.

اما این پروژه ضدمردمی و سایر پروژه‌های سدسازی در خوزستان آبی نصیب مردم این استان نکرد، بلکه جیب سپاه و قرارگاه ضد خاتم سپاه را پر کرد.

سد گتوند بزرگترین، پرهزینه‌ترین و زیانبارترین سازه آبی کشور است که محیط‌زیست خوزستان را به خطر انداخته و مزارع و نخلستانهایی را هم که از جنگ ضدمیهنی خمینی جان به در بردند نابود کرده است.

خروش و فریاد کنونی مردم خوزستان و مردم سایر مناطق کشور نسبت به به بی‌آبی و قطع مکرر برق، ایستادگی در برابر ستم نظام آخوندی و چپاولگری نهادهای آن از جمله نهادهای وابسته به بیت خامنه‌ای، و هم‌چنین پاسخ به سرکوبی است که تحت ولایت باطل خامنه‌ای بر آنها اعمال شده و می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a1c57db8-b5e8-439c-a27a-5071c0454702"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات