728 x 90

بحرانهای اجتماعی چه بازتابی در روزنامه‌ها دارند؟ - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی امروز مهم‌ترین عناوین اخصاص دارد به پس لرزه‌های مصوبه مجلس در بلاتکلیف گذاشتن ارز ترجیحی در کنار آن موضوع مذاکرات وین و موضع وزیر خارجه روسیه برای درخواست تضمین کتبی از آمریکا که اجازه مراودات تجاری و تسلیحاتی به رژیم خواهد داشت اسباب تشدید دعواهای باندی شده است. در برخی روزنامه هاهم جنگ اوکراین هم‌چنان در تیترهای اول قرار گرفته است. در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه رویکرد جدیدی در حمایت غیرمستقیم از حمله روسیه به اوکراین دیده می‌شود. این روزنامه‌ها سیل داوطلبان مردمی از کشورهای مختلف برای کمک به مردم اوکراین را توطئه استکبار توصیف کرده و مدعی شده‌اند سیل داعش به اوکراین سرازیر شده. هم‌چنین اعلام حمایتها از استقلال اوکراین را حمل بر وابستگی این کشور کرده‌اند تا تلویحا به حمله به این کشور چراغ سبز داده باشند.

 

در فساد بر همان پاشنه می‌چرخد!

تلاش رژیم برای جاری کردن سانسور اینترنت، گرانیهای شب عید و تداوم رانت‌خواری و فساد از جمله مطالب روزنامه‌های حکومتی امروز است.

روزنامه آفتاب یزد برای توجیه عملی کردن سانسور اینترنت در مطلبی نسبت به ناتوانی رژیم از مقابله با مردم و مقاومت ایران در فضای سایبری اذعان کرده و از جمله نوشته است: «بیش از هزار نفر در هر روز بیش از ۱۸تا۲۰ساعت در سایتها و شبکه‌های مختلف مشغول انعکاس اخبار بوده و هر کدام بیش از ۲۰حساب را مدیریت می‌کنند. ساخت مانیفستها برای مجامع بین‌المللی پیش پا افتاده‌ترین حرکت این قشون می‌باشد».

همین روزنامه در مطلب دیگری با عنوان «پس چی عوض شد؟» به تداوم رانت‌خواری و فساد در پوش بودجه سال بعد اذعان کرده و نوشته است: «در مورد حذف مشروط ارز ترجیحی، یک معنای ساده و مشخص دارد... جرات آن را ندارند که مجرای این رانت ارزی را ببندند!یعنی فاصله‌یی عمیق و قابل تأمل میان ادعا و عمل آقایان». در ادامه افزوده است: «سؤال مشخص اکنون این است: با وجود آن همه شعار و قمپز در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس آیا شرایط تغییری کرده /می‌کند؟ مسلماً خیر. درب بر همان پاشنه قبل می‌چرخد».

«فقر ستیزی با تصمیمات مافیا پسند» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که با اشاره به صدور مجوز واردات خودرو به گوشیه‌ای از ابعاد رانت‌خواری در نظام در پوش لایحه بودجه اشاره کرده و نوشته است: «صدور مجوز ورود ۷۰هزار خودروی خارجی به کشور، حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ کل کشور و اجازه فروش روزانه ۰۰۰/۳۰۰/۱ بشکه نفت به بخش خصوصی در کنار بخش دولتی، اقداماتی هستند که به «مافیاها» برای هر چه بیشتر مکیدن خون مردم آزادی عمل خواهند داد».

 

چشم‌انداز تیره از همه سو!

در روزنامه‌های باند مغلوب تأکید بر ضرورت رسیدن به توافق به قیمت کوتاه‌آمدن از مرز سرخهای نظام در مقالات متعددی مطرح شده. با تیترهایی مثل «برجام نه یک توافق، یک افق» در روزنامه شرق. اما در روزنامه‌های باند خامنه‌ای و نزدیک به دلواپسان از رسیدن به توافق پایدار ابراز ناامیدی کرده‌اند. کیهان زیر عنوان «اکثریت کنگره آمریکا مانع کاهش تحریم‌های (نظام)» از جمله نوشته است: «اعضای جمهوریخواه در دو مجلس نمایندگان و سنا متعهد شده‌اند که با توافق احتمالی مخالفت کرده و در راه آن کارشکنی خواهند کرد».

در روزنامه‌های باند مغلوب در کنار تأکیدات بر ضرورت توافق، نیش و کنایه و حمله به باند خامنه‌ای به‌خصوص دلواپسان ضد مذاکره در دولت قبلی، نمایشگاهی از اعترافات ناگزیر بودن نظام در رفتن به پای میز مذاکره شده است. اعتماد در مطلبی به اسم «اعلام جرم علیه رئیسی؟» به قلم محمد مهاجری مهرهٔ باند موسوم به اصول‌گرا، با اشاره به مصوبه سابق مجلس در مورد ممنوعیت دادن اطلاعات به آژانس قبل از رفع کامل تحریم‌ها نوشته است: «چون آن مصوبه مجلس فقط به درد درِ کوزه می‌خورد و باقری‌کنی پس از انتخاب به‌عنوان رئیس تیم مذاکره، رسماً اعلام کرد با آن مصوبه هیچ مذاکره‌ای ممکن نیست. الآن باید دید تندروهای دوآتشه مجلس که منافع ملی را فقط در حفظ خودشان می‌بینند، علیه دولت و شخص رئیسی اعلام جرم می‌کنند؟ یا مثل موارد متعدد دیگر شاهد استاندارد دوگانه خواهیم بود؟».

در مورد تحولات اوکراین هم روزنامه‌های باند ولی‌فقیه که تا روز قبل فکر می‌کردند آبی از تحولات برای نظام گرم خواهد شد به ابراز یاس افتاده‌اند. سیاست روز در مطلبی با عنوان: «تصمیم‌گیری دشوار است» نوشته است: «طولانی شدن جنگ اوکراین به زیان روسیه خواهد بود، و اگر هم روسیه به جنگ پایان دهد و اوکراین را ترک کند، زمین را برای حضور آمریکا در این کشور آماده کرده؛ شرایط تصمیم‌گیری برای چگونگی پایان دادن به جنگ اوکرین دشوار است و یک راه‌کار منطقی و دقیق می‌طلبد».

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c3a07353-8c1a-4bb7-948a-768e14bda1a9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات