728 x 90

بحران کرونا؛ گسترش تصاعدی، نگرانی جهانی

سخن روز
سخن روز

شیوع و گسترش تصاعدی کرونا هم‌چنان ادامه دارد. سازمان مجاهدین خلق ایران روز جمعه ۹اسفند بر اساس گزارشهای دریافتی از داخل کشور اعلام کرد شمار قربانیان ویروس کرونا که همه استانهای کشور را دربرگرفته، بیش از ۳۰۰نفر است. شمار قربانیان دست‌کم در قم ۱۱۴تن، در تهران ۳۰تن، در کاشان ۲۲تن، در اصفهان ۲۱تن، در رشت ۱۸تن و در اراک به‌ ۱۴تن می‌رسد. اما آماری که در همین روز توسط سخنگوی وزارت بهداشت رژیم اعلام شد، مجموع مبتلایان را ۳۸۸تن و شمار قربانیان را ۳۴تن عنوان می‌کند.

 

صداهای اعتراض از داخل رژیم

ارائهٔ آمارهای غیرواقعی و کوچک‌نمایی شده، صدای اعتراضات را در داخل رژیم هم بلند کرده است. جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی، عضو مجلس ارتجاع، دست‌اندرکاران را به‌ خدا قسم داد که آمار واقعی به‌ مردم ارائه کنند. وی با تأکید بر این‌که از چند قبرستان در تهران و رشت آمار گرفته، گفت: «قبرستانها را که نمی‌شود پنهان کرد».

ناهید خداکرمی،‌ رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران هم گفت: «آمار مبتلایان ممکن است ۱۰ تا ۱۵هزار تن باشد». اما به‌رغم لاپوشانی‌ها، واقعیت خود را تحمیل می‌کند، پس از تعطیلی نمایش‌های جمعه در ۲۳استان کشور و تعطیلی کلیه دانشگاهها، اعلام شد که مجلس ارتجاع هم تا اطلاع ثانوی تعطیل است. چرا که تست کرونای ۴تن از اعضای مجلس مثبت بوده است. گفته می‌شود تست کرونای معصومهٔ ابتکار، از معاونان روحانی که در جلسات هیأت دولت هم شرکت می‌کند، مثبت بوده است. پیش از این حریرچی، معاون وزارت بهداشت رژیم هم جلو دوربین ظاهر شد و گفت من هم کرونایی شدم!

اما مردم به‌ این خبرها، با دیدهٔ شک و بدگمانی می‌نگرند و در فضای مجازی این باور رواج دارد که این ترفندی برای جلب ترحم است و می‌خواهند روی خشم و برانگیختگی مردم آب سرد بریزند؛ به‌خصوص که همه می‌دانند بیشترین امکانات پزشکی در اختیار سپاه پاسداران است و عمده خدمات پزشکی از جمله کیت‌های تشخیص کرونا به‌سرکردگان و مهره‌های رژیم و اعضای مجلس ارتجاع و پاسداران اختصاص یافته است؛ از این‌رو در فضای مجازی، هشتگی با عنوان «بمیر تا باور کنم» فعال شده که بیانگر نهایت تنفر و بی‌اعتمادی مردم نسبت به‌ این رژیم دروغگو و دجال است. کما‌ این‌که این دروغگویی هنوز هم‌چنان ادامه دارد؛ از جمله پروازهای ماهان‌ایر سپاه پاسداران تا روز جمعه ۹اسفند به‌ چین ادامه داشته و رژیم فریبکارانه مدعی است این پروازها به‌خاطر انتقال کیتهای تشخیص کرونا بوده است.

لاپوشانی و دروغگویی رژیم در دنیا هم لورفته و مشهور شده است. وزیر خارجهٔ آمریکا روز جمعه ۹اسفند در جلسهٔ استماع کنگره گفت: «رژیم ایران تمایل ندارد دربارهٔ ویروس کرونا اطلاع‌رسانی دقیق انجام دهد. من نگران هستم که رژیم ایران اطلاعات مهمی را پنهان کند. پمپئو هم‌چنین گفت (علت گسترش کرونا) ساختار خراب سلامت در ایران است.

 

نقطهٔ کانونی شیوع کرونا در جهان

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۹۷ مورد ابتلا به‌ کرونا در کشورهای مختلف کسانی بوده‌اند که به‌ ایران سفر کرده‌اند؛ از کشورهای همسایه و نزدیک تا کشورهای دورتر مانند سوئد و نیوزیلند. در همین رابطه روزنامهٔ لس‌آنجلس‌ تایمز نوشت: «ایران به‌ نقطهٔ کانونی شیوع ویروس کرونا در خاورمیانه تبدیل شده است». این موضوع باعث شده که هر روز کشورهای جدیدی پروازهای خود را به‌ ایران قطع کنند و مرزهایشان را به‌روی مسافران ایرانی ببندند که آخرین موارد آن روسیه و هند هستند. کشورهای همسایه هم‌چون عراق، مرزهای خود را به‌روی کالاهای صادراتی ایران بسته‌اند و هزاران کامیون یا در مبادی مرزی متوقف مانده و یا به‌ داخل کشور برگشته‌اند. کارشناسان اقتصادی رژیم پیش‌بینی می‌کنند که وضعیت اقتصاد محتضر و تولید نیمه‌جان کشور، بر اثر کرونا بیش‌از‌پیش به‌وخامت می‌گراید. به‌ این ترتیب بحران کرونا هر روز بیش از روز پیش آثار و تبعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود را علیه رژیم بارز می‌کند.

در همین حال وزیر بهداشت رژیم هشدار داده است که در روزهای آینده شاهد جهشی در آمار مبتلایان کرونا خواهیم بود؛ وی هم‌چنین از کاهش ساعات کار ادارات خبر داد. جهانگیری، معاون اول آخوند روحانی هم گفت: «روزهای سختی در پیش رو داریم».

 

مرخصی ناگزیر زندانیان غیرسیاسی

در یک اقدام دیگر و به‌دنبال طرحی مبنی بر دادن مرخصی به‌ زندانیان به‌علت خطر ابتلا به‌ کرونا، آخوند رئیسی در بخشنامه‌ای دستور مرخصی مشروط و محدود برای برخی زندانیان، با اخذ وثیقه را صادر کرد. البته در همین بخشنامه قید شده که این شامل زندانیان سیاسی که محکومیت آنها بیش از ۵سال باشد، نمی‌شود.

خانم مریم رجوی طی فراخوانی شیوع ویروس کرونا در زندانهای اوین و گوهردشت را یک خطر جدی دانست و از کمیسر عالی حقوق‌بشر و شورای عالی حقوق‌بشر خواست بی‌درنگ برای حفظ جان و سلامت زندانیان دست‌به‌کار شوند و از یک فاجعه بزرگ انسانی ممانعت کنند.

رئیس‌جمهور برگزیدهٔ‌ مقاومت هم‌چنین سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی و سازمانهای بین‌المللی طرفدار حقوق‌بشر را فراخواند تا رژیم را وادار کنند تمام حقایق و آمار در مورد کرونا را برای حفظ جان و سلامت مردم ایران و سایر کشورهای جهان در اختیار افکار عمومی و ارگانهای بین‌المللی ذیربط بگذارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0d0d9064-bf66-4ca3-8da2-b32b024ba363"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات