728 x 90

بحران معیشت؛ دروغهای رسوا و با عمر کوتاه!

گسترش فقر در جامعه ایران
گسترش فقر در جامعه ایران

تحلیل‌گران وضعیت اقتصادی ایران از اظهارنظرهای اقتصادی سردمداران رژیم در ابتدای سال جدید که یک‌شبه اوضاع اقتصادی را گل و بلبل نشان می‌دهند شگفت‌زده شده‌اند. خبرهایی مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی و ادعای بهبود وضعیت معیشت مردم، چنان فضای رسانه‌های حکومتی را پر کرده که کوچکترین اثری از خبرهایی که حتی تا روز ۲۹اسفند سال قبل رسانه‌ها منتشر می‌کردند نیست. موضوع چیست و از کجا آب می‌خورد؟

موضوع از این جا شروع می‌شود که نظام آخوندی در عین بی‌عملی در مورد معیشت مردم، و ریختن سرمایه‌های ملی به کورهٔ اتمی و دخالت در کشورهای منطقه، می‌خواهد با امیددرمانیهای کاذب چنین وانمود کند که گویا به فکر مردم است.

تلویزیون شبکه خبر رژیم روز ۳فروردین گفت: «رئیسی با اشاره به نگرانیهای رهبر انقلاب در زمینه تورم و گرانی گفت دولت باید در این زمینه کاری متفاوت نسبت به سال گذشته انجام دهد».

 

از جمله کارهای متفاوت دولت رئیسی فقط در سه روز اول سال۱۴۰۱، رگباری از دروغهای اقتصادی بود.

«۲۰۰ روز مدیریت دولت؛ بدون استقراض از بانک مرکزی»، این تیتر یکی از سه مطلب اول خبرگزاری دولتی ایرنا، در روز سوم فروردین است. در حالی که در روز ۱۸اسفند سال۱۴۰۰روزنامهٔ حکومتی رسالت هم‌سو با باند رئیسی در سرمقاله‌اش زیر عنوان «نقض مکرر اصل ۵۳قانون اساسی» اذعان کرده بود دولت با «چاپ پول و فروش اوراق قرضه» کمبودهای بودجه خود را برطرف می‌کند و ضمن اشاره به چپاولهای نجومی توسط نهادهای حکومتی افزوده بود: «دولت داریم به ماهْوُ شرکت‌های دولتی سودده و مالیات نده به‌ویژه در حوزه انفال با مازاد درآمد روبه‌روست که نمی‌دانند آن را چگونه هزینه کنند حتی وقتی حقوق‌های نجومی هم پرداخت می‌کنند آن‌قدر دچار مازاد است که بخشی از وجوه خود را در حساب‌های خارج از کشور نگهداری می‌کنند».

جنس اغلب دروغهای خبرگزاریهای حکومتی در زمینه اقتصادی مثل همین خبر است که گورزاد هستند یعنی دروغ تولید نشده، عکس آنرا پیشاپیش رسانه‌های باند خود خامنه‌ای ناگزیر اعتراف کرده‌اند و دروغ منتشر نشده، سوخته است و نانی برای نظام گرم نمی‌کند.

 

برخی دروغها هم قبل از این‌که نیاز به نقد اقتصادی برای ردشان باشد، در جنگ و دعواهای باندی تقشان در آمد. «۵۲۰هزار فرصت شغلی جدید در دولت سیزدهم» از جمله این دروغ هاست که خبرگزاری دولتی ایرنا روز سوم فروردین منتشر کرد. خبری که پیشاپیش عباس عبدی مهرهٔ باند مغلوب زیرآب آنرا زده و نوشته بود: «چرا میان دو متغیر رشد اشتغال و کاهش تورم، اولی هدف اصلی برنامه دولت قرار گرفته؟ چون این ساختار قادر به کنترل تورم نیست و آثار تورم آنی و مشهود، و اشتغال موضوعی نسیه و پنهان کردنی است. نو اصول‌گرایان قبلاً (سال ۱۳۸۹) مدعی ایجاد سالانه ۱.۶ میلیون شغل بودند و بر اساس آمار رسمی حدود صفر بود».

برخی از این دروغها هم آن‌چنان سخیف و نچسب است که هم‌باندهایهای رئیسی و خامنه‌ای هم ناگزیر از آن فاصله می‌گیرند. از جمله خبر خبرگزاری دولتی ایرنا است که زیر عنوان «اقتصاد قوی؛ پس از هشت سال رشد صفر» در روز سوم فروردین نوشت: «رشد اقتصادی ایران در پاییز ۱۴۰۰ که اولین فصل عملکرد دولت سیزدهم محسوب می‌شود به ۵.۷ درصد رسید»، اما چنتهٔ این دروغ هم‌چنان خالی است که حاجی دلیگانی عضو هیأت‌رئیسه مجلس ارتجاع از آن فاصله گرفته و در گفتگو با سایت حکومتی رویداد۲۴ به رئیسی گوشزد می‌کند: «شرایط اقتصادی نسبت به دولت گذشته تغییر خاصی پیدا نکرده و حتی پیکان تورم برخی اقلام، افزایشی هم شده است». وی با اشاره به ادعاهای رئیسی می‌گوید: هیچ جوابی برای مردم نداریم».

 

به این ترتیب ناظران با توجه به این‌که عمر دروغ‌درمانیهای رئیسی در سال جدید به چند ساعت هم نمی‌کشد، سال۱۴۰۱را سال تشدید رویاروییهای مردم و جوانان شورشی با نظام آخوندی برای رسیدن به مطالبه اصلی یعنی سرنگونی تمام‌عیار نظام ولایت می‌دانند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/163b0e10-97e0-46fd-9bae-fb209ea7847f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات