728 x 90

بحران ریال در ایران؛ پرداخت اجاره خانه با سکه طلا

پرداخت اجاره خانه با سکه طلا
پرداخت اجاره خانه با سکه طلا

پایگاه خبر رسانی میدل ایست آی در گزارشی از وضعیت بحرانی اقتصاد کنونی ایران و سقوط قابل‌توجه ریال روز پنجشنبه ۸شهریور ۹۷نوشت: سقوط ارزش ریال از زمانی که آمریکا از توافق هسته ای خارج شد، شتاب بیشتری گرفته است. با احیای مرحله اول تحریمهای آمریکایی، نرخ دلار به ده‌هزار تومان رسید و هر سکه طلا، نزدیک به چهار میلیون تومان معامله شد

تبادلات با طلا و پرداخت اجاره بها خانه با سکه

«میدل ایست آی» در ادامه این گزارش نوشت طلا کالایی است که خرید آن در بحرانهای اقتصادی، امن‌ترین سرمایه‌گذاری است. اما، اکنون، با سقوط ریال بسیاری از مردم ایران از طلا برای پرداختهای روزمره استفاده می‌کنند. به‌ویژه پرداخت اجاره بها و از این رو، اجاره بها در برخی از مناطق تهران، دو برابر شده است.

ناتوانی دولت در کنترل هزینه اجاره خانه

میدل ایست ای به‌نقل از گزارشی از بانک مرکزی می‌نویسد هزینه مسکن در سال گذشته بیش از ۳۵درصد از درآمد هر خانوار بود اما در چند ماه گذشته افزایش چشمگیری یافته و دولت نتوانسته است با افزایش حقوق و یا مهار تورم با آن مقابله کند.

بسیاری از ساکنان تهران نمی‌توانند با افزایش اجاره بها به زندگی در این شهر ادامه دهند و مجبور به‌نقل مکان به شهرهای دیگر شده‌اند. میدل ایست ای به‌نقل یکی از ساکنان تهران می‌گوید در یکی از محله‌ها مالکان، دو سکه طلا برای یک آپارتمان ۹۵متر مربعی می‌خواهند.

 

پرداخت اجاره بهای مسکن باطلا یک فاجعه است

بنگاه‌های املاک می‌گویند شمار قراردادهای اجاره در تهران کاهش چشمگیری داشته است. بسیاری از کارشناسان می‌گویند، بحران اجاره با آغاز روند سقوط ریال، و هجوم مردم به صرافیها برای خرید دلار و طلا، قابل پیش‌بینی بود.

میدل ایست ای به‌نقل از یکی از اقتصاددانان در ایران می‌نویسد گرفتن طلا برای اجاره بها فاجعه‌بار است و می‌تواند به ادامه بحران بیانجامد.

بیشتر بدانید : 

افزایش ۱۷۰درصدی قیمت دلار و ۲۰۷درصدی قیمت سکه، طی یک سال

نرخ دلار از مرز ۱۲هزار تومان و قیمت سکه طلا از چهار میلیون و چهارصد هزار تومان گذشت.

قیمت دلار طی یک سال گذشته تا کنون به سه برابر خود رسیده. در سال ۹۶هر دلار با نرخی در حدود ۳۸۰۰تومان مبادله می‌شد. در ابتدای سال جاری به ۵هزار تومان رسید. در فصل بهار تا ۷هزار و ۲۰۰تومان افزایش یافت. با تک نرخه کردن قیمت دلار از سوی معاون آخوند روحانی، قیمت دلار سد شکست و از ۸و ۹هزار تومان به ۱۰و سپس به ۱۱هزار تومان رسید و از آن هم صعود کرد.

این افزایش سه برابری محصول چیست؟ و ناشی از کدام بحران است که پایانی برای آن متصور نیست.

از سوی دیگر قیمت سکه که سال پیش در همین زمان در حدود ۱میلیون و ۳۰۰هزار تومان بود از مرز ۴میلیون تومان نیز عبور کرد و به ۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسید؛ یعنی رشدی برابر با ۲۰۷درصد!

رسانه‌های حکومتی با آب و تاب این عبور افسارگسیخته و بی‌دنده و ترمز قیمت ارز و سکه را اعلام می‌کنند اما هیچ‌کدام از آنها روی علت اصلی انگشت نمی‌گذارد.

مطالب مرتبط:

ایران در مهار تجارت غیرقانونی دلار با مشکل روبه‌روست

مسکن در تهران گرانتر شد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dcafb6f4-9a7b-481a-8260-5a44e9f42528"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات