728 x 90

بحران در کنار بحران - مروری بر رسانه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی یکشنبه نهم آبان، بیشترین عنوانهای صفحات اول روزنامه‌ها به سوزوگداز برای در لیست رفتن پاسداران و مراکز دست‌اندرکاران پهپاد رژیم توسط آمریکا است. موازی با این خبر ابهام و بن‌بست در مذاکرات برجامی جلب توجه می‌کند. بحرانهای اقتصادی اجتماعی که به بن‌بست مذاکرات مربوط می‌شوند از جمله دیگر مطالبی است که در روزنامه‌های حکومتی تصویر روشنی از بحرانی بودن وضعیت نظام را به نمایش گذاشته‌اند.

بحران در کنار بحران

در روزنامه‌های حکومتی فضای استیصال رژیم در حل بحرانهای اقتصادی اجتماعی برجسته‌ترین موضوعی است که نشان می‌دهد سفت شدن طناب تحریم‌ها بر گلوی نظام آن را مجبور به پذیرش چه ریسک‌های مرگباری کرده است.

«مهم‌تر از حمله سایبری یا اشکالات تکنیکی» عنوان مطلب جهان صنعت است که در دعوای باندی این نکته را برملا کرده که ماجرای پمپ‌بنزینها نه هک بوده نه اشکال فنی.

جهان صنعت نوشت: «اختلال به‌وجود آمده در سامانه‌های هوشمند نه ناشی از حمله سایبری هکر‌ها، بلکه بیشتر برای واکنش‌سنجی افکار عمومی در آمادگی برای گران‌تر شدن نرخ حامل‌های انرژی به‌ویژه افزایش نرخ بنزین بوده است؛ چرا که از زمان بروز اختلال در سامانه‌های هوشمند سوخت، فقط بنزین سه هزار تومانی یا همان بنزین به نرخ آزاد فروش رفته و از فروش بنزین سهمیه‌ای خبری نبوده است» این مقاله در ادامه به نظام نسبت به پذیرش ریسک این اقدام هشدار داده و نوشته: «قطعاً مسئولان در چنین تصمیمی دچار خطای محاسباتی شده‌اند، چرا که بحرانی از جنس بحران ناشی از افزایش نرخ حامل‌های انرژی، به حدی قوی و مخرب است که می‌تواند زمینه را برای خیزش‌های عمومی دیگر جامعه در مسأله گرانی افسارگسیخته، فقر و فلاکت فزاینده، تنگناهای اقتصادی، بیکاری و سقوط ارزش پول ملی فراهم کند. جامعه تاب و تحمل بحران دیگری را ندارد».

«آقایان مسئول زودتر کاری بکنید» عنوان مطلبی است در صفحه اول جهان صنعت که با اشاره به فشار اقتصادی بر اقشار محروم هشدار داده: «از منظر اجتماعی وقتی افراد ناتوان از تأمین نیاز‌های اولیه سبد غذایی زندگی باشند طبقه خود را از دست می‌دهند و به طبقه پایین‌تر تنزل پیدا می‌کنند. وقتی که در یک جامعه طبقه فرودست خیلی بزرگ می‌شود نتیجه این خواهد شد که ما به‌صورت بالقوه یک جمعیت بسیار بالایی را داریم که چون چیزی برای از دست دادن ندارند، هر لحظه ممکن است به خشونت‌های کور روی بیاورند که امنیت ملی را به خطر می‌اندازد».

«همه چیز علیه بورس» عنوان مطلبی است در همدلی که خبر از علائم ورشکستگی تمام‌عیار اقتصادی، و سوختن وعده‌درمانیهای رئیسی و تیم اقتصادیش داده و از جمله نوشته «ارزش بسیاری از سهام شرکت‌های بورسی دچار ریزش سنگینی شده و صف‌های فروش هم ثانیه به ثانیه سنگین‌تر می‌شد. به‌نظر می‌رسد افت این‌روزهای دلار، تأثیر قابل توجهی بر وضعیت بازار سرمایه گذاشته است. البته ناگفته نماند که خبرهای ضدونقیض درباره برجام هم وضعیت بورس را حسابی به‌هم ریخته و انگار تکلیف هیچ‌چیز مشخص نیست. این ریزش‌های سنگین دوباره در حالی کلید خورده که بارها درباره تقویت بازار سرمایه و تزریق نقدینگی به این بازار خبرهای خوبی مطرح‌شده بود؛ اما جای نقدینگی‌هایی که قرار بود وارد این بازار شود، اصلاً مشخص نیست و بازار همین‌طور مسیر عقب را در پیش گرفته».

دوراهی تسلیم یا خفگی اقتصادی

«چرایی تأخیر دولت در مذاکرات» مطلبی است از فواد ایزدی مهرهٔ باند خامنه‌ای در روزنامه آرمان که نوشته: «برجام، چه در دولت اوباما، چه در دوره ترامپ، چه در دوره جو بایدن و چه در دولتهای بعدی آمریکا هیچ ضمانت اجرایی برای ایالات متحده ندارد، این مشکل جدی برجام است که نمی‌تواند یک ضمانت حقوقی، اجرایی و دیپلماتیک جدی برای آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و دیگر طرف‌های برجام ایجاد کند که نمی‌توانند هر گاه بخواهند از توافق خارج شوند. این مشکلی است که هنوز هم حل نشده است و بعید هم هست که حل شود. نباید با مذاکراتی که نتیجه آن از قبل هم مشخص است امید واهی در دل مردم بکاریم».

«دشواریهای احیاء برجام» مطلبی است در دنیای اقتصاد که نوشته است: «برجام ایده‌آل نیست، اما جایگزینی هم در حال حاضر ندارد. مشکل اصلی برجام در این یا آن بند نیست در شرایطی که موازنه سابق در برجام به‌هم خورده است، سؤال اساسی این است که آیا احیای برجام می‌تواند دوباره این موازنه را برقرار کند؟ سؤال سخت‌تر این است که آیا اساساً ایران و آمریکا احیای برجام به شکل سابق و بدون هر گونه تغییری را به نفع خود می‌دانند؟ آیا ایران می‌پذیرد که ذخایر اورانیوم پنج‌ درصدی خود را کاهش دهد، ذخایر اورانیوم ۲۰درصد و ۶۰درصد را به شکل غیرقابل بازگشتی تغییر دهد، سانتریفوژهای پیشرفته نصب شده را برچیند، تولید فلز اورانیوم را متوقف کند و اجرای پروتکل الحاقی را به‌صورت داوطلبانه از سر بگیرد؟».

این سؤالات را که این مقاله غیرمستقیم مطرح کرده روزنامهٔ اقتصاد پویا در مطلبی به قلم یک عضو سابق وزارت‌خارجه رژیم صریح‌تر بیان کرده که نظام دنبال ادامه غنی‌سازی است... «مذاکرات به‌معنای احیای برجام نیست» اسم این مطلب است که نوشته: «مذاکرات به تنهایی نمی‌تواند به‌معنای احیای برجام باشد این دولت از اول سمت و سوی خودش و مخالفت با احیای برجام را اعلام کرده بود» در ادامه هم افزوده: «قصد دارد با غنی ســازی از آمریکا امتیاز بگیرد و مذاکرات را به سمت خودش سوق دهد که این راه‌کار مناسبی برای امتیاز گرفتن نیســت». نویسنده هشدار داده که نظام به سمت ونزوئلایی شدن در حرکت است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/08877ea2-bf5b-4acb-bd2f-f8a3b0fef0bd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات