728 x 90

بحران برجام و قفل شدن مذاکرات وین - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی ۷تیر به موضوعات مختلفی پرداخته‌اند. از جمله بحران برجام، کرونا، معضلات اقتصادی و معیشت مردم. اما بارزترین موضوع بحران برجام و قفل شدن مذاکرات وین است. در همین رابطه روزنامه‌های مختلف تصویری تیره از سرانجام مذاکرات گراندهتل ارائه داده‌اند و در صحبت کارشناسانی هم که برای گفتگو آوردند، یک سردرگمی و بلاتکلیفی دیده می‌شود.

فرهیختگان: آخرین ضربه رو محکمتر نزن

فرهیختگان مقاله‌یی با عنوان «آخرین ضربه را محکمتر نزن» منتشر کرده است. در این مقاله نوشته شده: «به‌نظر می‌رسد در جریان مذاکرات، طرف غربی تلاش می‌کند به‌جای بازگشت پول نفت ایران، آن را در حسابی ذخیره کند تا ایران از طریق آن مواد غذایی و دارو و نیازهایی از این دست را وارد کند!».

آمریکا اراده بازگشت به برجام را ندارد

فرهیختگان در همین رابطه گفتگویی با فواد ایزدی، کارشناس رژیم ترتیب داده است. وقتی از خبرنگار درباره این موضوع حساب برای موارد انسان‌دوستانه سؤال می‌شود؛ ایزدی گفت این سیاست دمکراتهاست که با برجام ما را گروگان بگیرند و آخرش هم‌چنین چیزی کف دستمان بگذارند.

ایزدی سپس گفت از ابتدا ورود به برجام اشتباه بود چرا که «الان بیش از ۸سال است که در تله آمریکایی‌ها هستیم. در این ۸سال گذشته ما معطل برجام شدیم و بعد معطل میوه برجام شدیم و بعد معطل برجام اروپایی شدیم و بعد معطل آمدن بایدن شدیم و الآن هم معطل وین هستیم». بعد هم به چشم‌انداز سیاه مذاکرات کنونی اشاره کرده و با طعنه افزود: «احتمالا در آینده نیز منتظر میوه وین هستیم!».

در صورتیکه موضوع گشودن حساب برای موارد انسان‌دوستانه درست باشد، نشان‌دهنده بن‌بست رژیم در مذاکرات است. قبلاً دولت ترامپ هم حاضر بود یک حساب ذخیره در سوئیس برای رژیم افتتاح کرده و رژیم نفت بفروشد و پول آن را به حساب رژیم واریز کند تا برای تهیه غذا و دارو و موارد انسان‌دوستانه مورد استفاده قرار گیرد. البته این موضوع همواره مورد مخالفت رژیم قرار گرفته است.

در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی رژیم بسیار بحرانی است. فواد ایزدی در همین رابطه به فرهیختگان گفت: «وضعیت ما بعد از برجام بدتر از شرایطی است که عراق در دهه۹۰ تجربه می‌کرد. ایران الآن هر پولی را که به بیرون می‌فرستد بلوکه می‌شود».

مذاکرات وین در بلاتکلیفی

در رابطه با بن‌بست مذاکرات وین، آفتاب یزد هم مطلبی با عنوان «مذاکرات وین در بلاتکلیفی» درج کرد.

این روزنامه تأثیر به بن‌بست مذاکرات وین درون رژیم پرداخته که به‌صورت جدال باندی و تشتت رژیم بارز می‌شود.

آفتاب یزد نوشت: «بگو - مگوهای برجامی در محافل داخلی بالا گرفته است در حالی که عراقچی می‌گوید: «وقت تصمیم‌گیری است» اما قالیباف معتقد است: «مهلت آژانس به پایان رسیده و قرار نیست تمدید شود». سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نیز می‌گوید: «هیچ فایلی به آژانس داده نخواهد شد». مجموع این حرف‌ها با ضد و نقیض‌هایی که از وین و واشنگتن مخابره می‌شود خبر از یک «بلاتکلیفی» می‌دهد!».

بهرحال این گوشه‌یی از بحران برجام و مذاکرات هست که در روزنامه‌های حکومتی ۷تیر منتشر شده بود. باید ببینیم طی روزهای آینده این بحران رژیم و مذاکرات وین به کجا خواهد رسید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9e6092fd-9c11-4e07-940c-ba4231f79b65"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات