728 x 90

بحران اقتصادی، ۸۳درصد کارگران ایران زیر خط مرگ

خانواده محروم در ایران
خانواده محروم در ایران

خبرگزاری حکومتی تسنیم ۲۵خرداد۹۷ گزارشی از گرانی و وضعیت وخامت‌بار اقتصادی کارگران در ایران آخوند زده درج کرده که قابل تأمل است. در این گزارش اذعان شده است که ۸۳درصد از کارگران ایرانی زیر خط مرگ زندگی می‌کنند.

این گزارش از قول نماینده کارگران در شورای عالی کار رژیم می‌نویسد: با اشاره به این‌که ۸۳درصد کارگران زیر خط مرگ زندگی می‌کنند، پیش‌بینی می‌کنیم که تا اول مرداد ماه شاهد تورم تولیدکننده بر مصرف کننده باشیم.

این گزارش ادامه می‌دهد: در سه ماه سال جاری قیمت تمام اقلام خوراکی و غیرخوراکی تا حدی افزایش یافته است که کمتر کسی را مشاهده می‌کنیم که گله از این شرایط نداشته باشد؛ در این میان کارگران قشری هستند که بیشتر از سایر مردم این گرانیها را در سبد معیشت خود حس می‌کنند و وضعیت نگران‌کننده است. افزایش قیمت مسکن و اجاره بها، افزایش قیمت دلار، سکه، طلا، مرغ، موز، گوشت، برنج، روغن و.... همه و همه حکایت از این دارد که سفره خانوارها به‌خصوص کارگری در سال ۹۷هر روز کوچک تر می‌شود و ادامه روند قیمت ها در بازار این پیش‌بینی را به‌دنبال دارد که در نیمه دوم سال جاری اشک مردم برای تأمین هزینه‌های زندگی در می‌آید.

 

تأثیر افزایش قیمتها بر سبد هزینه خانوار کارگری

فرامرز توفیقی، که از وی به‌عنوان نماینده کارگران در شورای عالی کار نام برده شده در گفتگو با این خبرگزاری حکومتی، درباره تأثیر افزایش قیمت ها در سبد هزینه خانوار کارگری و کشانده شدن معیشت کارگران ایرانی به زیر خط مرگ گفت: «یکی از مباحثی که همواره مورد بحث نمایندگان کارگری است، این است که هر سال دستمزد کارگران بر اساس تورم سال گذشته تعیین می‌شود؛ یعنی بر اساس تورم سال گذشته برای سال آینده تصمیم گیری می‌کنیم».

وی گفت: «سودجویی سوداگران در کشور رها شده است، این دولت است که باید برنامه‌ریزی کند و مشکلات اقتصادی را حل کند. به‌طور مثال آیا حجم میزان گردش مالی باید توسط مردم کنترل شود؟! خیر. بلکه این دولت است که باید این میزان حجم نقدینگی را برنامه‌ریزی کند».

به گفته توفیقی به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم و زیر خط مرگ قرار گرفتن، از این پس تولیدات روی دست تولید کنندگان خواهد ماند و مردم در عین گرسنه‌تر شدن نسبت به گذشته، توان دسترسی به مایحتاج اولیه خود را نیز نخواهند داشت: «درجایگاه نماینده کارگران نگرانیم، تورم حاکم بر تولیدکننده در اردیبهشت ماه بسیار جهش داشته است،تورم تولیدکننده تا چند ماه آینده در تورم مصرف کننده بروز می‌کند. پیش‌بینی می‌شود تا اول مرداد ماه تورم ناشی بر سبد معیشت رشد خیره کننده داشته باشد.جهش ۴۰درصدی در قیمت مرغ، جهش ۳۰درصدی در قیمت گوشت، جهش ۱۸درصدی در قیمت برنج و روغن و جهش ۲۸درصدی در مسکن و... نشان‌دهنده این است که مسئولان... کشور، مردم را رها کرده‌اند».

 

افزایش دستمزد سال ۹۷مانند یخی در گرما

«یکی از مؤلفه‌هایی که همیشه به آن اعتراض داشتیم نرخ خودرو بود. معتقد بودیم که نرخ خودرو نباید در سبد معیشت خانوار کارگری بیاید. در حال حاضر مشاهده می‌کنیم نرخ خودرو موجود در بازار با نرخ خودرو در کارخانه یکسان نیست، می‌گویند حباب است. اگر حباب است پس چرا مسئولان کنترل نمی‌کنند؟... هر آنچه که برای دستمزد در سال ۹۷ افزایش یافت با افزایش تورم از بین رفت. افزایش دستمزد سال ۹۷ مانندیخی در گرما بود. یعنی در سبد معیشت کارگران مؤثر واقع نشد. افزایش دستمزد در سفره کارگری مشاهده نشد. همه این موارد مشکل است که باید چاره اندیشی و برنامه‌ریزی شود. دولت کاملاًً سکوت کرده است. لبنیات،گوشت، مرغ، برنج همه گران می‌شود اما واکنشی نمی‌بینیم! در حال حاضر که قیمت مسکن گران شده، عده‌یی توجیه می‌کنند که با گران شدن مسکن رونق در بازار ایجاد می‌شود؛ معنی این استدلال را نمی‌دانم. یعنی اگر هر چیز بخواهد رونق بگیرد باید افزایش قیمت پیدا کند؟».

فرامرز توفیقی با اعتراف به این‌که ۸۳درصد کارگران زیر خط مرگ زندگی می‌کنند با نگرانی گفت: «این جهش غیرقابل کنترل در قیمت به سمتی می‌رود که کارگرانی که زیر خطر مرگ زندگی می‌کنند دیگر توانایی تحمل این شرایط را نداشته باشند. مسئولان به‌طور کلی کشور را رها کرده‌اند....تا زمانی که کرسیهای بزرگ اقتصادی همه سرمایه‌دار و صاحب بنگاه‌های اقتصادی هستند، نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم. از لاغری مردم آنها فربه‌تر می‌شوند و به فکر مشکلات مردم نیستند».

 

بیشتر بخوانید:

در فصل چهارم بیانیه سی و ششمین سالگرد تأسیس شورای ملی مقاومت ایران تحت عنوان « اقتصاد کشور، عبور شتاب آلود از مرز فاجعه» می‌خوانیم: اقتصاد کشور، که محمل معیشت جامعه ایران است، طی یک‌سال گذشته ناتوانتر و فقیرتر از پیش شده است. این تحول وخامت بار، فقر عمومی و فقر مطلق میلیونها خانوار ایرانی و بیکاری میلیونها جوان ایرانی را به همراه آورده است. شاخص اصلی این فقر و ضعف اقتصادی، ادامهٔ افت تولید و درآمد سرانه ملی است. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، سرانه تولید ناخالص داخلی ایران در دولت روحانی ۱۵درصد کاهش یافته است. به گزارش این صندوق، سرانه تولید ناخالص داخلی ایران که ۵۲۹۰دلار در سال ۲۰۱۴بود، در سال ۲۰۱۵کاهش شدیدی را تجربه کرد و به ۴۷۱۰دلار رسید و در سال ۲۰۱۶ نیز هم‌چنان روندی نزولی را تجربه کرده و به ۴۶۸۰دلار کاهش یافته است. این صندوق در پیش‌بینیهای خود اعلام کرده که سرانه تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۷ نیز کاهش خواهد یافت و به رقم ۴۵۳۰دلار خواهد رسید (خبرگزاری فارس ۲۶اردیبهشت۹۶(

نیلی، مشاور اقتصادی روحانی، در اسفند گذشته از افت ۳۰درصدی سرانه تولید ناخالص داخلی از سال ۵۵تا کنون گزارش داد و در یک اجلاس تخصصی اعلام کرد «به‌رغم کاهش ۳۰درصدی درآمد سرانه نسبت به سال ۵۵مصرف نسبت به آن سال ۱.۵برابر افزایش یافته است» (خبرگزاری فارس ۱۴اسفند۱۳۹۵(
البته، این 1.5برابر شدن مصرف، به اقشار کم‌درآمد و فقیر کشور، که هر سال رو به افزایش بوده‌اند، بر نمی‌گردد.
بر اثر عدم تعادل در توزیع همین درآمد، شکاف طبقاتی در جامعه ایران در سه سال اخیر عمیق‌تر گردیده است و فقرا فقیرتر شده‌اند. بنا‌به گزارشهای کارشناسی متعددی که از سوی منابع و رسانه‌های رژیم منتشر شده، «ضریب جینی»، شاخص وضعیت توزیع درآمد در جامعه، طی سالهای 1389 تا 1394 در حال افزایش بوده است. به‌طوری که از 0.37در سال 1392 به 0.39در سال 1394 رسیده است.کارگزاران رژیم هم‌چنین معترفند حدود 25میلیون نفر از مردم ایران در گرداب فقر مطلق فرو رفته‌اند. یعنی قادر به تأمین هزینه نیازهای اولیه خود شامل خوراک، مسکن و پوشاک نیستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6f2eb6c0-00f4-4e08-b4c5-07505807ca83"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات