728 x 90

بحران ارز بار دیگر بر پلکان صعود

سعود افسارگسیخته نرخ ارز
سعود افسارگسیخته نرخ ارز

پس از یک افت قیمت مقطعی که در آن قیمت دلار از حدود ۲۰هزار تومان به ۱۲، ۱۳هزار تومان رسیده بود، هم‌چنان که شماری از ناظران اقتصادی پیش‌بینی می‌کردند، ارز و سکه طلا روز دوشنبه مجدداً رو به بالا حرکت کرد. خبرگزاری حکومتی ایسنا حوالی ظهر از تهران گزارش داد قیمت سکه تمام(طرح جدید) را در معاملات روز دوشنبه(۱۶مهر) حدود ۴میلیون و ۱۵۰هزار تومان اعلام کرد.

این قیمت در مقایسه با دیروز ۴۵۰هزار تومان افزایش داشته است. قیمت دلار نیز از حدود ۱۳هزار تومان به ۱۴هزار تومان رسید. گفته می‌شود که مسئول افزایش کنونی نیز دولت روحانی است.

یکی از کارشناسان اقتصادی حکومتی به نام صادق ملکی طی یادداشتی دولت روحانی را عامل بالا پایین شدن تصنعی نرخ ارز دانست و نوشت: «همه کسانی که با دلار سر و کار دارند، می‌دانند حقیقت چیست. همه چیز روشن است. دلار را کسی کنترل می‌کند که دلار در دستان اوست. در ایران دلار عمدتاً در دست دولت است، هر چند که با تحریم حجم آن کم می‌شود، اما باز دولت بزرگترین بازیگر آن بوده و خواهد بود».

این کارشناس هشدار داد و خطاب به روحانی که چند روز پیش گفت آمریکا هر کاری را که می‌توانست بکند کرده و کار بیشتری از دستش ساخته نیست نوشت: «با اعتماد مردم بازی نکنید. دلار به این قیمت نخواهد ماند و اگر مذاکره‌ای صورت نگیرد و ساختار بر همین روند بچرخد، افزایش نرخ ارز با توجه به تحریمهای پیش رو امری مورد انتظار است. اظهار این سخن که آمریکا هر کاری از دستش برمی‌آمد را انجام داده است، منجر به سست‌کردن اراده‌های روزهای سخت‌تر می‌شود. نه به خود و نه به مردم، دروغ نگوییم».

در حالی که این کارشناس تنها چاره را در مذاکره می‌داند، دهقان، یکی از اعضای مجلس ارتجاع، در جلسه پرتشنج مجلس ارتجاع در روز یکشنبه، نوسانات ارزی را ناشی از پذیرش FATF دانست و گفت: «ملت ایران بدانند علت این‌که دلار در این کشور به ۱۸- ۱۹هزار تومن رسید، اجرای الزامات FATF توسط دولت بود».

اما برخی کارشناسان افزایش نرخ ارز در شرایط کنونی را ناشی از کاهش صادرات نفت و در نتیجه کاهش درآمد رژیم می‌دانند و در این موارد سهل‌ترین کار برای رژیم دست کردن در جیب مردم از طریق افزایش نرخ ارز یا در واقع کاهش باز هم بیشتر ارزش پول ملی و وارد آوردن فشارهای اقتصادی باز هم بیشتر به مردم است. عنوان سرمقاله روزنامه آرمان ۱۶مهر «درآمد ریالی مردم در برابر هزینه‎های بر پایه دلار» گویای همین واقعیت است.

بنا‌ به گزارش منابع اقتصادی، صادرات نفت ایران طی هفته نخست ماه اکتبر ۵٠٠هزار بشکه در روز کاهش یافته و از ١میلیون و ٦۰۰هزار بشکه در ماه سپتامبر گذشته به ١میلیون و ١٠٠هزار بشکه در روز رسید. برخی منابع نفتی گزارش می‌دهند که صادرات نفت ایران حتی به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گزارش رویتر، صادرات نفت خام ایران در هفته اول ماه اکتبر کاهش بیشتری داشته و این امر ناشی از تحریم‌های آمریکا می‌باشد.

رویتر خاطرنشان می‌کند که میزان صادرات نفت ایران در ماه آوریل حداقل ۲.۵[دو و نیم] میلیون بشکه در روز و در ماه سپتامبر ۱.۶[یک ممیز شش] میلیون بشکه در روز بوده است.

به گفته‌ ناظران از آنجا که روند صادرات نفت در روزها و ماههای آینده نزولی خواهد بود، پیش‌بینی می‌شود رژیم که در چنین مواقعی تنها راه را دستبرد به جیب‌های خالی و سفره‌های محقر آنها می‌داند، باز هم نرخ ارز را بالاتر خواهد برد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1357772e-1ad4-48f1-8192-c33d5f80ca44"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات