728 x 90

بانکها پشتیبان تولید یا غارت؟

بانک پارسیان
بانک پارسیان

فلسفه وجودی بانکها پشتیانی از تولید در عرصه‌های مختلف و یا ایجاد تسهیلات برای تجارت است. یک نگاه به بانکها در نظام ولایت فقیه اما نشان می‌دهد که همه کاری می‌کنند جز خدمت به چرخه تولید.

روزنامهٔ حکومتی فرهیختگان ۸مهر در دعوای باندی یک نمونه را در مورد بانک پارسیان برملا کرده است. بانکی که آخوند مصباحی مقدم مهرهٔ اقتصادی خامنه‌ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله سهامداران اصلی آن است.

این روزنامه در مطلبی با عنوان «مخفی‌کاری بزرگ صدرنشین معوقات بانکی» ابتدا به دزدی و فساد عام در بانکها اشاره کرده و سپس افزوده است: «بانک‌ها زیان مرتبط با دارایی‌های غیرجاری را با استفاده از روش‌های حسابداری خلاق پنهان می‌کنند که این امر ضمن اختلال در محو پول بانکی، افزایش خلق پول بانکی را به‌دنبال دارد. سازوکار مذکور با ایجاد و تعمیق شکاف سپرده‌ها-مطالبات در ترازنامه بانکها، از طریق افزایش ریسک نقدینگی و تنگنای نقدینگی بانکها، شکنندگی مالی بانکها و نظام بانکی را تشدید می‌کند».

 

در ادامه به یک فقره کارنامه بانک پارسیان در جاده صاف کنی برای غارت مردم توسط شرکت‌های ورشکسته خودرو سازی اشاره کرده و نوشته است: «اگر تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات اشخاص مرتبط با بانک درست افشا شود، جامعه فشار می‌آورد به بانکها که چرا فرضا خودروسازی زیان‌ده یا یک پتروشیمی سودده را معاف از پرداخت تسهیلات کرده و با امهال این تسهیلات را هر سال عقب می‌اندازد». در ادامه هم نوشته است: «در نهایت این وضعیت منجر به هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی به اقتصاد و جامعه و تولید می‌شود، هزینه‌ای که حتی یک ریال آن را مسببین و عاملان آن پرداخت نکرده و از جیب مردم برداشت می‌شود».

یک قلم از این چپاول در بانک پارسیان تحت عنوان تسهیلات غیرجاری ۵۱هزار و ۵۰۰میلیارد تومان شده است که این ۳۷درصد از کل تسهیلاتی است که این بانک با عنوانهای دیگر به باندهای غارتگر نظام می‌دهد.

 

این ارقام نجومی چپاول خاص بانک پارسیان و آخوندمصباحی مقدم و شرکا نیست. خبرگزاری حکومتی دانشجو ۷مهر در مطلبی فاش کرد در ۹ ماههٔ نخست سال۱۳۹۹ بانکها ۱۲۲۰هزار میلیارد تومان تحت عنوان تسهیلات به مؤسسات غارتگر رژیم پرداخت کرده‌اند.

تا اینجا تا حدودی چهرهٔ کاسبان تحریم در نظام آخوندی روشن شده، کسانی که مثل آخوند مصباحی مقدم یک پا در مجمع تشخیص مصلحت نظام و یک پا در بانک پارسیان دارد، و با حساب سازی بانک ورشکسته را سود آور وانمود کرده و با پولهای بدون پشتوانه، تسهیلات کلان به ورشکستگانی چون خودش می‌پردازد تا چرخهٔ غارت مردم حتی در روزگار تحریم فروش نفت از حرکت باز نایستد.

خلق پولهای بدون پشتوانه توسط بانکها، در عمل منجر به انهدام زیرساختهای اقتصادی و تعطیلی تولید و رونق دلالی شده است. کاری که آلمان هیتلری در جنگ دوم، قبل از حمله نظامی به انگلستان انجام داد. آلمان در عملیاتی به اسم «برنهارد» با چاپ و توزیع میلیون‌ها پوند پول زیرساختهای اقتصادی انگلستان را مورد تهاجم قرار داد، نظام ولایت فقیه با بانکها و چاپ اسکناسهای بدون پشتوانه زیرساختهای اقتصادی مردم ایران را منهدم کرده و سفره‌ها را روزبه‌روز کوچکتر کرده است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9231d11d-be27-4fce-bbfd-6295a5deb40d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات