728 x 90

بانک سرمایه‌گذاری اروپا: هیچ بانک اروپایی امکان فعالیت در ایران را ندارد

بانک سرمایه گذاری اروپا
بانک سرمایه گذاری اروپا

ورنر هویر رئیس بانک سرمایه‌گذاری اروپا اعلام کرد:‌ فعالیت در ایران عملیات جهانی بانک سرمایه‌گذاری اروپا را به خطر می‌اندازد. با وجود حمایت از تلاش‌های اروپا برای زنده نگه‌داشتن برجام، عملاً امکان کار کردن با ایران برای بانکهای اروپایی وجود ندارد.

 

خبرگزاری رویترز ۲۷تیر۹۷:

ورنر هویر رئیس بانک سرمایه‌گذاری اروپا گفته است: در حال حاضر هیچ بانک اروپایی وجود ندارد در ایران فعالیت یا با این کشور ارتباط تجاری داشته باشد.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا، بازوی سرمایه‌گذاری بلندمدت اتحادیه اروپا و یکی از بزرگترین مؤسسات مالی چندملیتی در جهان است.

هویر گفته است: "باید به این واقعیت توجه داشته باشیم که اگر در ایران فعال شویم، مدل کسب و کار بانک را به مخاطره می‌اندازیم."

نگرانی شرکتها و بانکهای اروپایی مجازات توسط آمریکا به‌خاطر نقض تحریم رژیم ایران است.

 

نگرانی اروپایی‌ها از تحریمهای ثانویه

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا حدود دو ماه پیش اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌یی ایران (برجام) خارج می‌شود و تحریم‌های ایران را باز می‌گرداند.

این اقدام شامل تحریم‌های ثانوی هم خواهد بود که بر اساس آن کشورها یا شرکتهای غیرآمریکایی در صورت معامله با ایران مشمول مجازات آمریکا می‌شوند.

کشورهای اروپایی حاضر در برجام بر ادامه تعهداتشان در این توافق تأکید دارند و در حال مذاکره با ایران برای یافتن راه‌حلی برای بقای برجام هستند.

اما مقامهای رژیم ایران از بسته‌ پیشنهادی اخیر اروپا استقبال نکردند و آن را کافی ندانستند.

 

نارضایتی جواد ظریف از بسته اروپایی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه رژیم ایران در مصاحبه‌یی با یورونیوز از اتحادیه اروپا خواسته که تنها به اظهارنظر و صدور بیانیه اکتفا نکند و راهکارهایی عملی به‌ویژه در زمینه مراودات بانکی، سرمایه‌گذاری، انرژی و حمل‌‌ و نقل ارائه دهد.

حدود یک ماه پیش خبرگزاری رویترز به‌نقل از منابعی در اتحادیه اروپا گزارش داد "بانک سرمایه‌گذاری اروپا" به‌دلیل تحریم‌های پیش روی آمریکا، تمایلی به اجرایی شدن پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا درباره ادامه معامله با ایران ندارد و در برابر آن مقاومت می‌کند.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا نگران است که تهدید تحریم‌های آمریکا باعث نگرانی خریداران اوراق قرضه از این بانک شود.

 

شکست تلاش اروپا برای معاف شدن از تحریمهای آمریکا
 

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری این کشور طی نامه‌یی درخواست رهبران اروپایی برای معافیتهای گسترده از تحریمهای آمریکا را رد کردند.

به‌دنبال لغو برجام توسط دونالد ترامپ قرار است آمریکا کشورهایی که با ایران تجارت کنند را هدف تحریمهای خود قرار دهد.

 

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ ۱۳ژوئیه۲۰۱۸ مایک پمپئو و استیون منوچین با درخواست اعمال معافیت اروپایی‌ها مخالفت کرده‌اند. در این نامه که جزییات آن در اختیار بلومبرگ گذاشته شده، پمپئو و منوچین به وزرای خارجه و اقتصاد انگلستان، فرانسه و آلمان اعلام کرده‌اند: پس از خروج آمریکا از توافق اتمی، آمریکا به‌دنبال «اعمال فشار اقتصادی بی‌سابقه‌یی بر روی رژیم ایران است و تا زمانی که تغییری محسوس، قابل اثبات و پایدار در رفتار سیاسی این رژیم مشاهده نکنند، دست از تلاش بر نخواهند داشت.

 

نامه مایک پمپئو و استیون منوچین

در نامه مقامات آمریکا به متحدان اروپایی آماده است توافق هسته‌یی ایران «تضمین امنیت مردم آمریکا» نبوده و واشنگتن قصد دارد تا زمان «تغییر ملموس و پایدار سیاستهای ایران» به تحریم و تحت فشار قرار دادن تهران ادامه دهد.

فشار بر رژیم ایران بخش گسترده‌تری از تلاش دولت ترامپ برای منزوی کردن رژیم ایران و جلب توجه به چیزی است که آمریکا آن را فعالیتهای شرورانه تهران در خاورمیانه و اروپا می‌خواند.

در روزهای اخیر مقامات دولت به‌دنبال جلب توجهات نسبت به دستگیری یک دیپلمات ایرانی در وین بودند که متهم به تلاش برای کمک به زوجی بمب‌گذار بوده که گفته می‌شود می‌خواستند همایش مخالفان ایرانی در پاریس را منفجر کنند.

پمپئو همچنین به‌دنبال جلب افکار عمومی نسبت به تهدید ایران است و روز پنجشنبه، با ارسال مجموعه‌یی از توییتها، ترس حملات در خاک اروپا را افزایش داد.

 

مطالب مرتبط

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/96db16c1-46b4-40ce-8dcb-1f79a5de24cb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات