728 x 90

بازی با نرخ ارز، کثیف‌ترین پهنه‌ی غارت و چپاول رژیم ـ عباس داوری

بازی با نرخ ارز
بازی با نرخ ارز

در حالی که نرخ یک دلار از مرز ۶هزار تومان گذشته بود، روز ۲۰فرورودین ۹۷، جهانگیری معاون آخوند روحانی اعلام کرد که دلار تک‌نرخه شد و تأکید کرد که «دیگر هیچ نرخی برای دلار غير از ۴۲۰۰تومان به‌رسمیت شناخته نمی‌شود و قاچاق محسوب خواهد شد.» (سایت حکومتی انتخاب ۲۱فروردین ۹۷)

برای روشن شدن علت صعود و سقوط نرخ برابری دلار و نتایج آن برای رژیم که چگونه با این کارش غارت و چپاول سیستماتیک را پیش می‌برد، لازم است نگاهی به بازی رژیم با برابری نرخ ارز خارجی با تومان، بکنیم.

 از ابتدای تشکیل حکومت آخوندی، خمینی موضوع ارز و مالی را به‌طور انحصاری در اختیار دار و دسته خود قرار داد و شروع به غارت مردم از طریق دونرخه کردن (نرخ رسمی و نرخ بازار آزاد) برابری ارز خارجی با ریال ایران کرد. تئوری دونرخه کردن برابری ارز خارجی با ریال ایران، فقط برای غارت و چپاول ثروت و دسترنج مردم ایران با یک کلاهبرداری و شیادی آخوندی بود و نه هیچ چیز دیگر.

به‌عنوان مثال تفاوت دو نرخ (رسمی و بازار آزاد) را در ۱۰سال اول حکومت خمینی یعنی از سال ۵۸ تا سال ۶۷، در نظر بگیرید. معدل قیمت نرخ رسمی در این ۱۰سال هر دلار برابر با ۷/۵(هفت‌ونیم) تومان و معدل قیمت نرخ بازار آزاد در همین مدت برابر با هر دلار ۵۳تومان بود (روزنامه حکومتی جمهوری ۲۴اردیبهشت ۱۳۹۰) یعنی به‌طور میانگین  در ۱۰سال اول حکومت خمینی، نرخ ارز در بازار آزاد بیش از ۷برابر نرخ رسمی بوده است و از آنجایی که نرخ رسمی فقط به «خودی»های رژیم فروخته می‌شد، هر کدام از سرکردگان و ایادی رژیم توانستند دهها میلیارد دلار از این طریق سود به دست بیاورند.   

بعد از مرگ خمینی در سالهای ۱۳۶۹ و ۷۰ در حالی‌که خامنه‌ای و رفسنجانی، نرخ رسمی دلار را به ۶تومان تنزل داده بودند، نرخ بازار آزاد دلار به ۱۴۲تومان رسید (روزنامه جمهوری ۲۴اردیبهشت ۱۳۹۰) یعنی از یک دلار حدود ۲۴دلار سود می‌بردند. ابعاد غارت و چپاول بسیار دردناک است.

 

داستان تکراری تک‌نرخه کردن‌های ارز خارجی

موضوع بسیار قابل تأمل، افزایش ناگهانی نرخ رسمی دلار توسط بانک مرکزی در سال ۱۳۷۱ می‌باشد. همه می‌دانند که برنده اول جنگ کویت در سالهای ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی، رژیم بود. وقتی عراق تحریم اقتصادی شد رژیم در همان سال اول بیش از ۱۳میلیارد دلار درآمد بیشتری نسبت به سال قبل، از فروش نفت به دست آورد. اما ناگهان در سال ۱۳۷۱، بانک مرکزی، نرخ رسمی برابری دلار با تومان را ۱۴۵تومان اعلام کرد (همان منبع) یعنی در حالی که هیچ دلیل اقتصادی برای تضعیف نرخ ریال در مقابل ارزهای خارجی نبود، خامنه‌ای و رفسنجانی تصمیم گرفتند قیمت ریال در مقابل ارزهای خارجی را بیش از ۲۴برابر تضعیف کنند و به این ترتیب حکومت به یک کلان منبع مالی دست یافت. مشخص است که اولین ضررکننده‌ تضعیف پول ایران، دهها میلیون کارگر و زحمتکش میهن ما و خانواده آنها بوده و هستند زیرا قدرت خرید ریال با شدت تمام افت پیدا کرد و گرانی ناگهانی کالاهای اولیه، کارگران و زحمتکشان را از به دست آوردن حتی غذای کافی محروم کرد. 

اما یکسان‌سازی نرخ ارز و تک‌نرخه کردن آن طول نکشید و سال ۷۳، قیمت دلار در بازار آزاد به ۱۸۰تومان رسید. البته نرخ رسمی دلار نیز به تدریج افزایش می‌یافت و تا سال ۱۳۸۰، به ۱۷۵تومان رسید.

در سال ۱۳۸۱، مجدداً نرخ رسمی دلار توسط بانک مرکزی به قیمت غیرقابل‌باور ۷۹۵تومان رسید و باز هم حکومت آخوندی به یک منبع کلان غارت دست یافت و مجدداً قدرت خرید تومان بیش از ۴ و نیم برابر تضعیف شد که مهمترین ضررکننده آن باز هم کارگران و زحمتکشان ایران بودند. 

افزایش نرخ رسمی دلار توسط بانک مرکزی در زمان احمدی‌نژاد نیز هم‌چنان ادامه داشت و در اردیبهشت سال ۱۳۹۰، بانک مرکزی، به‌رغم این‌که به‌دلیل افزایش قیمت نفت، درآمد رژیم از نفت بسیار افزایش یافته بود،  باز هم  بانک مرکزی نرخ دلار را به ۴رقمی ارتقاء داد و قیمت یک دلار را ۱۰۳۶تومان اعلام کرد و نرخ دلار در بازار آزاد به  بیش از ۱۲۲۰تومان رسید. (سایت حکومتی انتخاب ۲۱فروردین ۹۷)  

موقعی که آخوند روحانی رئیس‌جمهور رژیم شد، قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۳۱۰۰تومان بود.

روحانی که با شیادی تمام نجات اقتصاد رژیم را به‌عملی شدن برجام مربوط کرده بود و وعده یکسان‌سازی نرخ دلار را می‌داد و  «رئیس‌کل بانک مرکزی معتقد بود که با اجرایی شدن برجام و ایجاد شرایط لازم از جمله گسترش روابط بانکی و توسعه روابط کارگزاری بانکها، بانک مرکزی به اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز دست خواهد زد» (همان منبع) اما یکسان‌سازی نرخ ارز عملی نشد و روز ۲۰فروردین جهانگیری معاون آخوند روحانی، نرخ دلار را تک‌نرخه و به قیمت ۴۲۰۰تومان اعلام کرد.

 

فریبکاری روحانی در تک‌نرخه کردن قیمت دلار

معاون آخوند روحانی با اعلام تک نرخی ارز، عملا قیمت رسمی دلار در بانک مرکزی را از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان افزایش داد. یعنی مجددا قیمت تومان در برابر دلار را به میزان ۵۰۰تومان تضعیف کرد. در حالی که در بودجه سال ۹۷ قیمت دلار ۳۵۰۰ تومان محاسبه شده یعنی ۲۰درصد قدرت خرید تومان افت کرد. این امر در شرایطی که به حداقل دستمزد کارگران با سرکوب کارگران فقط ۲۰در صد نسبت به سال قبل اضافه شده بود و عملا این مبلغ فقط ۸ یا ۹ روز هزینه یک ماه خانواده ۴نفره کارگر را تأمین می‌کند، حال با تضعیف رسمی تومان در برابر دلار بازهم قدرت خرید کارگران و زحمتکشان بشدت پایین‌تر خواهدآمد و مردم ایران پس از چند روز مجددا شاهد پرواز قیمت دلار در برابر تومان خواهندبود. این موضوع را رئیس کل بانک مرکزی پیشاپیش اعلام کرد و گفت: «قرار نیست این قیمت ۴۲۰۰تومان ثابت بماند, بلکه قرار است متناسب با متغیرهای اقتصادی حرکت کند»  (باشگاه خبرنگاران جوان ـ  ۲۱فروردین ۹۷)

نتیجه:‌

رژیم ضدبشری آخوندی با شدت و با تمام قوا، در ۴دهه‌ گذشته ورود ارز خارجی به چرخه تولید در کشور را به سمت اهداف ضدبشری خود، یعنی جنگ و صدور تروریسم و فساد مالی و رشد اشرافیت منحرف کرده است. تاوان این اعمال ضدانسانی رژیم را کارگران و زحمتکشان کشور ما با فقیرتر شدن روزانه و با فروش اعضای بدن خود و... می‌پردازند. این رژیم حتی صندوقهای ذخیره فرهنگیان و بازنشستگان را هم به یغما برده است. رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، از تخلف ۱۵هزار میلیارد تومانی در این صندوق خبر داد. (خبرگزاری حکومتی فارس ۲۳فروردین ۹۷) هم‌چنین «صندوق فولاد هم به یک‌باره خالی شد و ۸۶هزار نفر که مستمری‌بگیر این صندوق بودند بلاتکلیف شدند».(خبرگزاری حکومتی ایسنا ۱۸فروردین ۹۷)

ملاحطه می‌شود منابع مالی را رژیم چگونه به غارت می‌برد. بنابراین تنها و تنها یک راه می‌تواند مشکلات مردم ما را حل کند و آن سرنگونی این رژیم پلید و ضدانسانی است.   

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9df8d0ec-17e4-4166-8368-4e9db1b6c2a8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات