728 x 90

بازگشت کرونای ولایت در میان ادعای ایمنی جمعی - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

بیشترین مطالب روزنامه‌های حکومتی سه‌شنبه ۱۲مهر، به بحران بین رژیم و جمهوری آذربایجان اختصاص دارد. در کنار آن صف‌بندی باندها بر سر ضرورت مذاکره و هشدار نسبت به وضعیت وخیم اقتصادی اجتماعی دیده می‌شود. بحران کرونا هم به‌رغم تبلیغات شدید رسانه‌های رسمی رژیم، بار دیگر به هشدار نسبت به پیک قریب‌الوقوع ششم بالغ شده.

بازگشت کرونای ولایت در میان ادعای ایمنی جمعی

«جلوی مصیبت تازه را بگیرید» عنوان مطلبی است در همدلی از محبوب‌فر کارشناس سلامت در رژیم که از اطلاع داده که اغلب زائران اربعین که از عراق برگشته‌اند تست کرونایشان مثبت شده و در ادامه افزوده جمله نوشته: «برخی مقامات و نهادهای حاکمیتی نیز با مبالغه در آمار واکسیناسیون نسبت به عادی‌سازی بیماری کرونا در جامعه تا آنجا پیش رفته‌اند که فراخوان می‌دهند و مردم را تشویق به حضور در تجمعات عزاداری آن هم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌کنند. امسال در شرایط کرونا و با بازگشت مسافران اربعین به کشور، پیک ششم کرونا اجتناب‌ناپذیر است و سویه‌های ویروس از نوع دلتا و لامبدا، انتقال بیماری و کشتار آن را هولناک‌تر و سهمگین‌تر از پیک‌های قبلی خواهد کرد».

«باز هم شوخی با کرونا» عنوان سرمقاله روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی است که ضمن اشاره به وعدهٔ عین‌اللهی برای جشن پایان کرونا نوشته است: «در کشوری که تعداد جان‌باختگان روزانه آن در اثر کرونا بالای ۲۰۰نفر است و مبتلایان روزانه آن بالای ۱۰هزار نفر است و هر روز هزاران نفر بستری می‌شوند، چگونه می‌توان اوضاع را نزدیک به پیروزی بر کرونا دانست؟... این سؤال مربوط به آمار رسمی اعلام شده توسط خود وزارت بهداشت است که عده‌یی از جمله خود مسئولان این وزارتخانه معتقدند آمار واقعی بیش از اینهاست. حتی اگر به همین آمار اعلامی وزارت بهداشت اعتماد کنیم، به‌هیچ‌وجه نمی‌توان کشور را | در حال نزدیک شدن به پیروزی بر کرونا دانست». این روزنامه در ادامه به پنهان‌کاری رژیم در مورد ابتلای زائران بازگشته از عراق و بی‌عملی رژیم اشاره کرده و نوشته است: «... نکته بسیار مهم این است که وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا برخلاف وظیفه‌ای که برای جلوگیری از ایجاد زمینه‌های انتقال کرونا برعهده دارند در برابر کسانی که تلاش... کردند ۶۰هزار نفر از هموطنان ایرانی برای راه پیمایی اربعین به عراق بروند، نایستادند. بعداً معلوم شد تعداد مسافران رسمی اربعین ۸۰هزار نفر بودند و در زمان بازگشت مشخص شد ۱۸۰هزار ایرانی به شکل‌های مختلف به عراق رفته و در راهپیمایی اربعین شرکت کردند».

روزنامه‌های ابتکار و ایران هم مطالب مشابهی در مورد تهدید پیک ششم و حرف بی‌ربط عین‌اللهی دارند.

بن‌بست و ورشکستگی

هم در موضوع بحران با جمهوری آذربایجان و هم در مورد بحرانهای اقتصادی اجتماعی و موضوع برجام، تمرکز روی بن‌بست و بی‌راه‌حلی و از دست دادن زمان هست.

«تأخیر در مذاکرات به زیان ما است» عنوان مطلب اعتماد است از مهرهٔ سابق وزارت‌خارجهٔ رژیم، جاوید قربان اوغلی که از جمله تأکید کرده: «با تغییر دولت، پرونده هسته‌یی ایران با سه چالش جدی روبه‌رو است. اول، مشخص نبودن رویکرد دولت جدید در مذاکرات وین. دوم، مشکل طرف ایرانی مذاکره‌کننده و سوم تغییر ادبیات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی در قبال ایران دلیل اصلی امتناع امیر عبداللهیان برای ملاقات با ۱+۴، همان فقدان «راهبرد مذاکره» در دولت رئیسی است».

«بازگشت به سیاست‌های دهها بار شکست‌خورده» عنوان مطلب روزنامه جهان صنعت است که نوشته «به‌نظر می‌رسد با توجه به این‌که داستان رفع تحریم به‌زودی ممکن نیست و حتی شاید وضعیت تجارت ایران به‌ویژه صادرات بدتر شود دولت سیزدهم برای مهار تورم به تثبیت قیمتها و احتمالاً قیمت‌های دستوری برگشت کرده است». در ادامه هم به رئیسی گوشزد کرده که «اگر بازگشت به دهه۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ در دستور کار است بدانید با ناکامی روبه‌رو شده و رانت و فساد اقتصادی را دامن می‌زنید».

افزایش میزان اختلاس و رشوه که پاسدار مقیمی اعلام کرده موضوع مشترک روزنامه‌های حکومتی است. جهان صنعت از آن به‌عنوان نوک کوه یخ اختلاس نام برده و ستاره صبح هم نوشته: «نتایج یک پژوهش آماری که در پژوهشکده آمار انجام شده است نشان می‌دهد نیمی از بازارهای ایران به‌صورت انحصاری در اختیار یک یا چند شرکت است و این شرکتها با ایجاد رانت کسب‌وکارهای کوچک را تحت تأثیر قرار داده‌اند کرده‌اند. مطابق تئوریهای اقتصادی، انحصار در بازارها عامل نخست ایجاد رانت و فساد گسترده اقتصادی است».

باید یادآوری کنیم در ایران چنین شرکتهایی در انحصار کارتل‌های تحت‌امر ولی‌فقیه هستند یا در انحصار سپاه پاسداران.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2dd2c2ec-c20f-429f-9952-b09dcff90689"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات