728 x 90

بازگشایی مدارس در سونامی کرونا، چرا؟

بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی
بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی

این روزها مطالبی که خامنه‌ای را به‌دلیل جنایت ممنوع کردن ورود واکسن معتبر آمریکایی و انگلیسی زیر سؤال می‌برند در مطبوعات حکومتی کم نیست.

روزنامه اعتماد رژیم، ۲۷شهریور۱۴۰۰ نوشت: "مصطفی معین"، رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: «یکی از مهم‌ترین عوامل عدم موفقیت کشور در مدیریت بحران کرونا از جمله تأخیر در واکسیناسیون ایرانیان بحث سیاست‌زدگی و نیز ایدئولوژیک کردن علم و مسائل تخصصی و پزشکی است. تأخیر در واکسیناسیون سبب شد به الگوی منفی در دنیا تبدیل شویم».

روزنامه همدلی رژیم اول شهریور ۱۴۰۰نوشت: «تأخیر در واردات واکسن سبب مرگ بسیاری از هموطنان شد... ادعاها، مبنی بر این‌که برای واردات واکسن مشکلات سیاسی وجود داشت؛ پذیرفتنی نیست. ! اگر مشکلی در خرید واکسن خارجی قبلاً وجود داشت، پس چرا اکنون وجود ندارد؟!».

در پاسخ این سؤال خبرگزاری رویترز (انگلیسی) ۲۵شهریور۱۴۰۰، نوشت: «ایران استفاده از واکسن کووید-۱۹ کمپانی آمریکایی جانسون‌اند جانسون را مورد تصویب قرار داد. اعلام این موضوع هشت ماه بعد از این‌که علی خامنه‌ای، واردات واکسنهای ساخت آمریکا و بریتانیا را ممنوع کرد اعلام می‌شود. دولت رئیسی در حالی‌که ابتلا به کرونا در مرگبارترین موج خود تاکنون در حال افزایش است زیر فشار عمومی[بخوانید در هراس از خشم انفجاری] برای گسترش منابع واکسن قرار دارد».

سیاست مجرمانه بازگشایی مدارس و نگرانی والدین

در حالی‌که ایران درگیر جهش‌های ویروس کرونا از لامبدا و دلتا است، خامنه‌ای و رئیسی در یک اقدام جنایتکارانه قصد دارند مدارس را حتی در استانهای قرمز بازگشایی کنند.

رئیسی جلاد در نشست رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا رژیم، گفت: «مقدمات لازم برای بازگشایی مدارس و مراکز علمی آموزشی و کاهش محدودیت فعالیت مراکز اقتصادی فراهم شده است» (شبکه خبر، رژیم ۱۸شهریور ۱۴۰۰).

روزنامه وطن امروز (رژیم) ۱۱شهریور۱۴۰۰، در رابطه با همین موضوع نوشت: «دغدغه والدین برای فرستادن فرزندان‌شان به مدارس در این شرایط قرمز کرونایی موضوعی است که این روزها ذهن آنان را درگیر کرده است. وزارت آموزش و پرورش تأکید دارد که مدارس باید در سال جاری بازگشایی شوند تا آموزش‌ها به‌صورت ترکیبی انجام شود اما هنوز هیچ تصمیم قطعی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی بازگشایی مدارس گرفته نشده است».

مخالفت با بازگشایی مدارس

دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست در پاسخ به این سؤال که آیا سه هفته آینده مدارس را می‌توانیم بازگشایی کنیم یا نه؟ گفت: «ما هم‌چنان در روند پیک پنجم قرار داریم و هیچ کشوری در این شرایط مدارس را باز نمی‌کند یا اجتماعات را آزاد نمی‌گذارد. این کارها عملاً دامن‌زدن به اپیدمی در شرایط بسیار حاد است. راه‌کارهایی که برای بازگشایی مدارس که می‌بایست انجام شود، که هنوز صورت نگرفته است» (خبرگزاری ایرانا (رژیم). ـ ۷شهریور۱۴۰۰)

سایت حکومتی سلامت نیوز ۲۶شهریور۱۴۰۰ نوشت: «تا رسیدن به وضعیت دی ۹۹ فاصله زیادی وجود دارد و نباید از خیز ششم که ممکن است آبان آغاز شود، غافل شد».

کاظم دلخوش اباتری ـ عضو مجلس ارتجاع در مخالفت با بازگشایی مدارس گفت: «وزارت آموزش و پرورش تا فرزندان مردم واکسینه نشده‌اند نسبت به بازگشایی مدارس اقدام نکند» (خبرگزاری مجلس ـ ۲۳شهریور۱۴۰۰).

اعلام بازگشایی مدارس هم‌زمان با روند صعودی سویه دلتا در کشور موجی از نگرانی‌ها را پدید آورده است. محمدرضا محبوب‌فر، استاد دانشگاه به روزنامه حکومتی همدلی ۷شهریور۱۴۰۰گفت: «مدارس و دانشگاهها ‍‌و هم‌چنین حضور در تجمع‌ها، تنها برای افرادی که دو دوز واکسینه شده‌اند، می‌تواند فراهم باشد و مجاز دانسته شود... . سن ابتلا به کرونا کاهش یافته و فاجعه کرونا به کودکان و نوجوانان و جوانان رسیده است. بستری چهار هزار کودک و نوزاد مشکوک به کرونا در کرمانشاه فقط طی یک ماه یا جانباختن ۵۲کودک در اثر ابتلا به کرونا تنها طی یک سال‌ونیم گذشته و ابتلای هزار و ۸۰۰ کودک مبتلا به کرونا از ابتدای سال جاری در استان اصفهان اعتبار سخنان سخنگوی ستاد ملی کرونا (دربازگشایی مدارس) را مورد تردید جدی قرار داده است».

دکتر کوروش هلاکویی، استاد اپیدمولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران به سیاست کلان کشتار کرونایی خامنه‌ای اذعان کرد و گفت: «در هیچ جای دنیا ویروس به این آزادی انتشار پیدا نکرده و نمی‌کند. در واقع ما دست ویروس را باز گذاشته‌ایم و عده‌یی از آن سود می‌برند و برایشان مهم نیست که مردم هزار تا هزار تا فوت می‌کنند. اما با برآورد‌هایی که وجود دارد آمار فوت را باید دو و نیم تا سه برابر کرد. اما من می‌گویم شما می‌توانید آمار فوتی‌ها را تا هفت برابر کنید در حال حاضر کرونا ابزاری شده که همه کاری با آن می‌توان کرد و انگار این بیماری منافع بسیاری از افراد را تأمین می‌کند» (سایت حکومتی انتخاب ۳شهریور۱۴۰۰).

نمودار حداقل هزینه یک دانش‌آموز در سال ۱۴۰۰

هزینه فرستادن هر دانش‌آموز به مدرسه در سال تحصیلی ۱۴۰۰

افزایش ۲۵درصدی کتاب درسی نسبت به سال گذشته

طبق اصل ۳۰ قانون اساسی رژیم، آموزش در تمام سطوح رایگان است. اما مافیای حکومتی با افزایش قیمت کتب‌درسی تا شهریه دانش آموزان؛ در آغاز سال تحصیلی برای میلیون‌ها خانواده گرفتار معیشت؛ ثبت نام دانش‌آموزان را غیرممکن ساخته است.

«احمدرضا امینی»، مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی، به روزنامه شرق. رژیم ـ ۲۷شهریور ۱۴۰۰گفت: «در واکنش به بازماندگی از تحصیل بیش از یک میلیون دانش‌آموز هنوز برای تهیه کتب درسی به علت عدم توانایی تهیه کتب درسی ثبت‌نام نکرده‌اند... به طور کلی قیمت کتاب درسی نسبت به سال گذشته ۲۵درصد افزایش پیدا کرده است».

روزنامه جهان صنعت ۲۷شهریور۱۴۰۰در مقاله‌یی با عنوان "فاجعه‌ای در راه است"، نوشت: «قیمت کتاب‌های درسی دوره اول ابتدایی ۲۹هزار و ۵۰۰تومان یا برای کتاب درسی دانش‌آموزان پایه پنجم ۱۰۰هزار تومان قیمت تعیین شده است. با این حساب برای فرستادن هر نوجوانی به مدرسه، خانواده باید هزینه‌ای بالغ بر سه میلیون تومان را تقبل کند. در حالی‌که با توجه به عوارض اقتصادی ناشی از شیوع کرونا- بیکاریهای ناگزیر و گرانی مایحتاج عمومی ناشی از تورم و کاهش ارزش ریال، میلیون‌ها تن از اقشار جامعه در سراشیب طبقاتی به جمع بیکاران و نیازمندان پیوسته‌اند».

کرونا، فقر و ترک‌تحصیل دانش آموزان

حسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی، در بررسی رابطه فقر و ترک‌تحصیل دانش‌آموزان به روزنامه حکومتی آرمان ۲۷شهریور۱۴۰۰، گفت: «ترک تحصیل دانش‌آموزان را باید جدی بگیریم. به‌دلیل شرایط اقتصادی، شرایطی که خانواده‌ها با آن مواجه هستند، هزینه‌های بالایی که برای خانواده‌ها دارد و از آن طرف اجبار خانواده‌ها برای حضور بچه‌ها در محیط‌های کار برای تأمین بخشی از هزینه‌های زندگی موضوعی جدی است».

لازم به یادآوری است روز یکشنبه ۲۰مهر ۹۹، “ محمد موسوی زاده ”دانش‌آموز ۱۱ساله در شهرستان دیر واقع در جنوب استان بوشهر به‌دلیل نداشتن گوشی هوشمند و عدم امکان حضور در کلاس‌های آنلاین، از طریق حلق‌آویز کردن اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

چرا خامنه‌ای و رئیسی جلاد در بازگشایی مدارس اصرار دارند؟

سؤال اساسی این است که چرا خامنه‌ای و رئیسی علی‌رغم مخالفت جامعه پزشکی و عدم تأمین واکسیناسیون نظام آموزشی کشور، بر بازگشایی زودرس مدارس در آغاز پیک ششم کرونا اصرار می‌ورزد؟

علاوه بر منافع اقتصادی مافیای حکومتی بر سر شهریه تا فروش کتاب درسی و سودآوری کلان از ایاب و ذهاب دانش آموزان؛ رژیم در باز نکردن مدارس نگرانی‌های جدی سیاسی و امنیتی دارد و از رها بودن این قشر انفجاری به‌شدت واهمه دارد.

آری، ترس رژیم از ارتش میلیونی دانش‌آموزان و دانشجویان در اتحاد با ارتش بیکاران و گرسنگان است، که به‌عنوان نیروی اصلی و موتور محرک قیام سراسری عمل خواهند بود.

سایت المشهدالعربی در شماره ۲۵شهریور۱۴۰۰ نوشت، مریم رجوی رهبر اپوزیسیون ایران گفت: «دانش‌آموزان، دانشجویان و جوانان آگاه ایران با شرکت و حمایت و تشکیل شوراهای مقاومت و کانون‌های‌شورشی فضای تسلیم و سکوت و جو رعب و ترس را می‌شکنند. جوانان آگاه دست در دست هم، حرکتهای اعتراضی و اعتراضها و اعتصابها را گسترش می‌دهند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/54fc0c06-8b57-4e70-a9fb-5817f5bb938e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات