728 x 90

«بازنشستگان ایران»، محروم‌ترین در جهان

تجمع بازنشستگان
تجمع بازنشستگان

بازنشستگان شریف میهنمان، سال‌های بسا طولانی است که، در حاکمیت آخوندی در تلاش برای فراهم کردن حداقل شرایط لازم برای یک زندگی شایسته هستند اما هر روز نه تنها چیزی به‌دست نمی‌آورند، بلکه از دست می‌دهند.

معنای بازنشستگی برای هرکس، چند دهه کار و تلاش به قیمت عمر است. پس باید دوران یک زندگی شایسته در آسایش و آرامش برای انتقال یک عمر تجربه به نسل‌های بعدی باشد. اما بازنشستگان ایران، از حداقل‌های لازم برای گذران زندگی محروم هستند و بی‌هیچ گزافه‌گویی همه آنان با حقوق‌های زیر خط فقر زندگی می‌کنند. تجمع‌های اعتراضی پی‌ در پی بازنشستگان به پایین بودن حقوق و مشکلات بیمه و وضعیت نابسامان مالی در زندگی، سال‌هاست ادامه دارد. آنها در موارد متعددی ناگزیر هستند که حتی برای دریافت همین حقوق به‌تأخیر افتاده و زیر خط فقر هم به اعتراضهای خیابانی متوسل شوند.

در تازه‌ترین اقدام، شاهد اعتراضات سراسری بازنشستگان تأمین اجتماعی حداقل در۱۴شهر بزرگ کشور بودیم (اطلاعیه شورای ملی مقاومت - ۲۴بهمن ۱۴۰۰)

 

حقوق بازنشستگان در بودجه سال۱۴۰۱

سه ماه بعد از این‌که دولت رئیسی جلاد لایحه بودجه خود را به مجلس آخوندی داد، از قول کارگزاران این مجلس اعلام شد که حقوق بازنشستگان با داشتن همسر و دو فرزند که برای سال۱۴۰۰ مبلغ ۴میلیون و۳۰۰ هزار تومان بوده است، حالا برای بودجه سال۱۴۰۱ مبلغ ۵میلیون تومان تعیین شده است (دنیای اقتصاد- ۷آبان و۵ بهمن).

 

محاسبه خط فقر و مقایسه حقوق کارگران و بازنشستگان با آن

سرکرده کمیته امداد رژیم، قبلاً «خط فقر چند بعدی» (خط فقر شدید و حاد) را برای سال۱۳۹۹ معادل ۱۰میلیون تومان اعلام کرده بود (ایسنا-۲۴مرداد۱۴۰۰). بنابراین از آنجا که نهاد حکومتی مرکز آمار ایران هم تورم را با هر ضرب و زوری، نتوانسته است تا پایان دیماه امسال کمتر از ۴۲.۴ درصد اعلام کند! (درگاه ملی آمار-اول بهمن ۱۴۰۰)، به این ترتیب کمترین محاسبه خط فقر اینک در ایران بیشتر از ۱۴میلیون و۲۴۰ هزار تومان است. به عبارت روشن، خط فقر نزدیک به ۳برابر حقوق تعیین شده برای بازنشستگان میهن ما است!

مبلغ ناچیز حقوق کارگران و کارکنان شاغل، خود البته در زیر خط فقر است اما بازنشستگان از همان مبالغ هم محروم هستند و حقوق آنان درصدی از آن است. قانون آخوندی فریبکارانه نرخ ۹۰درصد را برای این منظور در نظر گرفته است ولی در واقعیت امر بسیار کمتر از آن محاسبه و به بازنشستگان تحمیل می‌شود.

 

طبق قانون رژیم آخوندی، حقوق کارگران شاغل، باید سالانه بر اساس سبد معیشت خانوار و تورم سالانه تعیین شود. اما این رژیم چپاول‌محور به قانون خودش هم که شورای عالی کار حکومتی مرجع محاسبات آن است، هرگز پایبند نبوده است! مثلا همین شورا اینک مبلغ سبد معیشت خانوار را ۸میلیون و ۹۷۹هزار تومان تعیین کرده است (ایرنا-۱۷بهمن۱۴۰۰). این مبلغ، بسیار کمتر از قیمتهای بازار است. اما به تجربه سالیان گذشته، رژیم آخوندی با انواع و اقسام بهانه‌ها و دست‌آویزها، هرگز پای پذیرش همین مبلغ هم برای محاسبه حقوق کارگران شاغل و ضریب ۹۰درصد آن برای حقوق بازنشستگان نخواهد آمد. و این در حالی است که حتی اصل آن مبلغ هم از خط فقر ۱۴میلیون و ۲۴۰هزار تومانی فوق، هنوز ۵میلیون و ۲۶۰هزار تومان کمتر است!

 

طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان

آخوندها برای ساکت کردن اعتراضات پی‌درپی بازنشستگان، وعده و وعیدی به نام «طرح همسان سازی» را داده‌اند که در عمل تاکنون جز فریبی بیش نبوده است.

دولت رئیسی جلاد هم بهانه‌اش این است که این طرح هنوز در مجلس آخوندی تعیین‌تکلیف نشده است. وعده دروغین او این است که پس از قانونی شدن این طرح، همسان سازی بازنشستگان کشوری دائمی خواهد شد و حقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی هم همسان سازی خواهد شد. اما در یک هماهنگی فریب‌کارانه بین دولت و مجلس چپاولگر، این طرح پس از مدتهای مدید، هم‌چنان به کناری گذاشته شده است زیرا اجرای آن نیاز به پول‌هایی دارد که یا در جیبهای گشاد ولی‌فقیه و کلان سرمایه‌اندوزان جیره‌خوار او انباشته شده است و یا قرار است که بیشتر انباشته شود!

 

مقایسه حقوق بازنشستگان ایران و جهان

میهن ما ایران به‌رغم همه دزدی‌ها و غارت و چپاول‌های رژیم آخوندی، هم‌چنان از حیث ثروت های‌ملی، در ۱۰ رده بالای کشورهای جهان است. بنابراین حق مسلم بازنشستگان ایران است که حقوق خود را با بازنشستگان سایر کشورهای جهان از غنی‌ترین تا فقیرترین مقایسه کنند.

در این رابطه با مراجعه به مراجع معتبر بین‌المللی به مقایسه مختصری می‌پردازیم. در این مقایسه، مبنای محاسبه برابری پول کشورمان با ارزهای خارجی، همان مبنای محاسبه دلار در بودجه سال۱۴۰۱ رئیسی جلاد یعنی هر دلار ۲۳۰۰۰تومان در نظر گرفته شده‌است اگر چه نسبت به نرخ روز دلار در بازار آزاد داخلی چند هزار تومان هم کمتر است:

 

متوسط حقوق ماهانه بازنشستگان در کشور کویت ماهانه معادل ۲۷۰۰دلار نزدیک به ۶۲میلیون تومان.

متوسط حقوق ماهانه بازنشستگان در کشور انگلستان ماهانه ۱۲۵۶پوند نزدیک به ۳۹میلیون تومان.

متوسط حقوق ماهانه بازنشستگان در کشور ایتالیا ماهانه ۱۱۰۰یورو نزدیک به ۲۹میلیون تومان.

متوسط حقوق ماهانه بازنشستگان در کشور ترکیه ماهانه ۷۵۰۰ لیر ترک نزدیک به ۱۲میلیون و پانصد هزار تومان

این در شرایطی است که بر اساس گزارش ILO «سازمان جهانی کار»، ترکیه در حال حاضر از کشورهایی است که بازنشستگان آن از فقیرترین بازنشستگان جهان به‌شمار می‌آیند.

 

قابل توجه است که در اکثر کشورهای بلوک توسعه یا در حال توسعه، در صورتی که حقوق بازنشستگی از میزان مشخصی کمتر باشد، کمکهای قابل توجهی در زمینه هزینه اجاره مسکن و لباس و غذا و درمان به بازنشستگان انجام می‌شود. به‌طور مثال در آلمان در صورتی که حقوق بازنشستگی یک فرد بازنشسته یا مجموع حقوق خودش و همسرش از ۸۴۰یورو (یعنی ماهانه حدود ۲۲میلیون تومان) کمتر باشد، این فرد می‌تواند از کمکهای فوق استفاده کند. این در شرایطی است که حقوق بازنشستگی در آلمان از کشورهای سوئیس، دانمارک، اتریش و فرانسه نیز کمتر است.

 

محروم‌ترین بازنشستگان جهان

مقایسه فوق به تلخی نشان می‌دهد که حقوق بازنشستگان ایران در رژیم ضدبشری خامنه‌ای و دولت رئیسی جلاد، حتی از حقوق فقیرترین بازنشستگان جهان هم دوونیم برابر کمتر است!

چنین است که بازنشستگان شریف میهن ما به‌خوبی دریافته‌اند که تا رژیم جهل و جنایت و چپاول و غارت خامنه‌ای روی کار است، نه می‌خواهد و نه می‌تواند حقوق حقه مردم میهن ما را تأمین کند. آنان دریافته‌اند که تداوم اعتراضات آنان و اتحاد بازنشستگان و سایر زحمتکشان در کف خیابان تنها راه برچیدن نظام غارت و استقرار حاکمیت مردمی است. واقعیتی که خود را در بازتاب شعارهای آنان در روز دوشنبه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ نیز نشان داد:

«فقط کف خیابون به دست میاد حقمون»

«کارگر، معلم اتحاد اتحاد»

«کارگر زندانی آزاد باید گردد»

«زندانی سیاسی آزاد باید گردد»

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/51e17f15-c361-456c-9ed7-c7a1eb70f5a1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات