728 x 90

بازخوانی جعبه سیاه پرواز ۷۵۲ اوکراین به کجا رسید؟

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی ساقط شده توسط سامانه موشکی سپاه پاسداران
جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی ساقط شده توسط سامانه موشکی سپاه پاسداران

دفتر بررسی و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه روز پنجشنبه ۲تیرماه خبر از پایان یافتن بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی که توسط سامانه موشکی سپاه پاسداران ساقط شده بود، داد.
گفتنی است که انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز۷۵۲ در همین روز با اشاره به بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در فرانسه، خواستار انجام تحقیقات بی‌طرفانه و جامع درباره « جنایت سرنگونی این هواپیما» شده است.
در بیانیه‌یی که این انجمن منتشر کرده بود، اشاره شده که خانواده قربانیان این هواپیما خواستار حضور یک نماینده از طرف خویش در جریان بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه شده‌اند، ولی با این درخواست موافقت نشده است.

لازم به یادآوری است که رژیم ایران برای سه روز شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی را پنهان می‌کرد اما با انتشار شواهد شلیک توسط نهادهای اطلاعاتی خارجی، ساقط کردن هواپیمای اوکراینی را اعتراف کرد.
هم‌چنین روز پنج‌شنبه، صفحه سفارت رژیم ایران در فرانسه در توئیتر خود از قول بهرام قاسمی تأیید و اعلام کرد: «هیأتی متشکل از مدیران سازمان هواپیمایی کشوری و تعدادی از متخصصان ایرانی که به‌منظور بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی در مرکز دفتر بررسی و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه کار بازخوانی و تحلیل یافته‌های بازیابی شده را آغاز کرده بودند، امروز پس از چند روز تلاش فشرده به کار خود پایان دادند».
بهرام قاسمی سفیر رژیم ایران در فرانسه گفته است، جعبه‌های سیاه پس از خوانش در اختیار طرف ایرانی قرار دارد و طبق استانداردهای بین‌المللی و تخصصی متعارف، متعاقباً اقدامات لازم بعدی صورت خواهد پذیرفت.

رژیم ایران هم‌چنین می‌گوید طبق قوانین بین‌المللی نتایج بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده توسط سامانه موشکی سپاه پاسداران، باید توسط خود این رژیم اعلام شود.
انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز۷۵۲ با اشاره به شواهدی چون «باز گذاشتن آسمان ایران در شرایط خطیر جنگی، اجازه دادن به پرواز هواپیمای خطوط هوایی اوکراین، شلیک چندین موشک به هواپیما، تخریب سریع صحنه‌ سقوط و ترساندن شاهدان و سرکوب خانواده‌ها» تأکید کرده است که آنها صرفاً به اطلاعاتی که از طریق جعبه سیاه به دست می‌آید، «دل خوش» نکرده‌اند.
فرانسوا فیلیپ شامپین، وزیر خارجه کانادا نیز روز دوشنبه اعلام کرد که «اعتبار زیادی» برای گزارش ایران در این زمینه قائل نیست و این موضوع «نمی‌تواند فقط خطای انسانی باشد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ae3b88a0-ea89-4b69-a32b-121e758ed73d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات