728 x 90

وال استریت ژورنال: قمار بد اروپا روی ایران

اتحادیه اروپا و رژیم ایران
اتحادیه اروپا و رژیم ایران

اروپائیان دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های مالی آمریکا هستند، بدون این‌که موفقیتی کسب کرده باشند. ماه‌های اخیر نشان داده که اینکار چه اشتباه دیپلماتیکی بوده است. شرکتهای اروپایی از ایران بیرون کشیده‌اند تا از عواقب تحریم‌های آمریکا دور بمانند...

 

سرمقاله وال استریت ژورنال: قمار بد اروپا بر سر ایران

اروپاییها بدون رسیدن به توفیقی چندان به‌دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریمهای مالی آمریکا هستند. آخوندها مانند اروپاییها فکر می‌کنند می‌توانند دوره دونالد ترامپ را از سر بگذرانند.

 

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه از ایجاد یک «وسیله هدف ویژه» برای تسهیل تجارت با رژیم ایران، پس از تحریمهای ماه نوامبر آمریکا، خبر داد.

موگرینی، آلمان، فرانسه و بریتانیا برای حفظ مزایای بازرگانی مبتنی بر برجام تقلا می‌کنند و به تجارت با رژیم ایران فکر می‌کنند.

 

وال استریت ژورنال می‌افزاید: رویدادهای ماههای اخیر نشان داده که تلاش دولتهای اروپایی برای حفظ دسترسی رژیم ایران به نظام مالی جهانی چه اشتباه دیپلماتیکی بوده است. شرکتهای اروپایی با وجود طرح های اتحادیه اروپا ایران را ترک کرده‌اند. دیپلماتهای اروپایی هر چقدر هم علیه دولت ترامپ سر و صدا به راه بیاندازند، دسترسی به بازار آمریکا و نظام مالی اهمیت بیشتری دارد.

 

بروکسل هنوز راه چاره‌ای برای تجارت با ایران نیافته است. پیشنهادهای مبهم برای ایجاد روابط مستقیم میان بانک مرکزی ایران و همتایان اروپایی‌اش برای استفاده از یورو تا حدی به‌دلیل نگرانی بانکهای مرکزی اروپا و وزیران دارایی اتحادیه نسبت به پولشویی ایران بی‌نتیجه مانده است.

 

بلومبرگ هم در رابطه با راه کار پیشنهادی اروپا و کانال پرداخت پول حاصل از فروش نفت به رژیم ایران نوشت:

کارشناسان حقوقی تحریم‌ها و معامله‌گران نفت گفتند ایجاد یک راه کار پیشنهادی خاص و کانال پرداخت پول حاصل از فروش نفت برای نگه‌داشتن معاملات با ایران که این هفته توسط فدریکا موگرینی علنی شد کماکان معامله گران نفتی با رژیم ایران را در برابر اقدامات مجازاتی از جانب وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آسیب‌پذیر باقی می‌گذارد.

 

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا ۵مهر۹۷

معامله گران نفتی که در پی دور زدن تحریمها هستند، طرح پیشنهادی توسط اتحادیه اروپا، روسیه و چین برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران به‌وسیله استفاده از یک سیستم گزینه دیگر پرداخت به خریداران نفت دست بازی در رابطه با خرید نفت خام ایران نخواهد داد.

دانیل مارتین کارشناس تحریمها در رابطه با طرح اعلام شده گفت «نفت عرصه‌یی نیست که در این طرح مورد آزمایش یا این‌که اول مورد استفاده قرار گیرد.».

وی درباره آسیب‌پذیر بودن مشتریان در هر روندی می‌گوید حتی اگر آنها از یک سیستم گزینه دیگر پیشنهادی اتحادیه اروپا، روسیه و چین برای پرداخت استفاده کنند هر مشتری و خریداری کماکان در رابطه با تحریم‌های ثانویه برای صرفاً خرید نفت از ایران آسیب پذیر باقی خواهد ماند.

 

غولهای نفتی ریسک معامله با ایران نمی‌پذیرند

غولهای نفتی مانند Vitol Group و همچنین Trafigura Group Pte Ltd که در اروپا مستقر هستند عمدتاً داد و ستد خود را با دلار آمریکا انجام می‌دهند و در ایالات متحده دارای فعالیتهای تجاری هستند و از قبول چنین ریسک و خطری دوری خواهند کرد.

افراد آگاه با برنامه و طرحهای معاملاتی گفتند Vitol Group و Trafigura Group Pte Ltd نیز برنامه‌یی برای استفاده از کانال پرداخت پیشنهادی مطرح شده توسط موگرینی ندارند.

همچنین کمپانی نفتی Gunvor Group Ltd که روزانه دو میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت خام و محصولات نفتی معامله می‌کند و در آمریکا در هوستون تگزاس و استام‌فورد کاناتیکت دفتر باز کرده است گفت به این زودیها وارد معاملات نفتی با ایران نخواهد شد.

سخنگوی این کمپانی گفت: کمپانی Gunvor Group Ltd در حال معامله با ایران نیست. ما دقیقاً از تمامی تحریمات بین‌المللی مربوطه تبعیت می‌کنیم و با هیچ کشوری از جمله ایران که معامله با آنها به‌معنی نقض تحریمات باشد معامله نفتی یا هر محصولات دیگری نخواهیم داشت».

وال استریت ژورنال در رابطه با طرح اتحادیه اروپا برای حفظ رابطه با رژیم ایران می‌نویسد:

قرار است «وسیله هدف ویژه» موجب تسهیل تهاتر شود و طی آن ایران مبادله نفت با کالاهای خارجی، شاید بدون استفاده از وجوه نقد، را به کار بگیرد. این کار ممکن است منجر به طفره رفتن از تحریمهای مالی شود، اما پیچیده‌تر از آن است که بتوان تجارت زیادی با آن انجام داد. با این وجود باز هم مایه خشم واشنگتن است.

 

اروپا اگر در اعمال فشار بر رژیم ایران برای بازگشایی توافق هسته‌یی با واشنگتن همآهنگ باشد، نتیجه‌ای بهتر و شاید توافقی بهتر با ایران به دست می‌آورد.

تا زمانی که ملاها تصور کنند اروپا را در کنار خود دارند، به مذاکره تن نخواهند داد.

احتمال دارد اروپاییها فکر می‌کنند می‌توانند دوره ترامپ را از سر بگذرانند. اما مخالفت با توافق هسته‌یی ایران و جاه‌طلبیهای سلطه‌جویانه رژیم امری دو حزبی در واشنگتن است.

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7cd2976a-1d56-46b0-8092-b0412aed4bb1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات