728 x 90

ایران در آتش قیامی خاموش ناپذیر

قیام ایران
قیام ایران

قتل مهسا امینی در روز ۲۵شهریور ۱۴۰۱ جرقه‌ای شد بر انبار باروت خشم مردم و قیامی که تا ۶مهر در۳۱ استان، ۱۶۲شهر و بیش از ۲۰ دانشگاه بزرگ کشور، با ۲۴۰شهید و ۱۲هزار دستگیری در شهرها و دانشگاهها علی‌رغم حضور سنگین نیروهای گارد ویژه ادامه پیدا کرد.

نیویورک تایمز ۵ مهر۱۴۰۱ با اشاره به این‌که "تظاهرات‌های سراسری رهبری مستبد ایران را به چالش می‌کشد"، نوشت: «اعترضات در دهمین روز خود بر روی طیفی از شکایات سوار است، اقتصادی در حال فروپاشی، فساد بی‌دروپیکر، سرکوب خفقان‌آور و محدودیت‌های اجتماعی که تعدادی انگشت‌شمار آخوند سالخورده آنها را مشخص کرده‌اند. روز دوشنبه، تظاهراتها نشانی از کاهش نداشت... انفجار اعتراضات، بحث فرای حجاب و به سراغ خود سیستم رفته است».

 

به زیر کشیدن خامنه‌ای، موتور محرکه قیام

در این روزها باندهای رژیم در هراس از لرزه سرنگونی و خشم مهار ناپذیر جوانان و کانون‌های شورشی تلاش بسیار کردند که موضوع قیام سراسری مردم را به «بی‌ججاب و با حجاب» و یا به گشت سرکوبگر ارشاد تقلیل دهند. اما اعترضات سراسری در تکامل قیامهای سال۸۸، ۹۶، ۹۸و... با دریای رنج و خون تنها مسأله‌اش سرنگونی است.

پاسدار قالیباف جهت خاموش کردن انفجار اجتماعی گفت: «کمیسیون امور داخلی مجلس با حداکثر دقت و موشکافی کامل تمامی زوایای پرونده درگذشت مهسا امینی را در سریع‌ترین زمان ممکن به اطلاع نمایندگان و مردم برساند (مجلس. ۲۹شهریور).

آخوند احمد خاتمی در هراس از حضور جوانان شورشی در خیابان‌ها گفت: «در این قضیه همه مقامات کشور ورود کردند. این‌که مسئولان ما به جد در صحنه هستند دیگر چی می‌خواهید غیر از بررسی دقیق و دارند بررسی می‌کنند» (شبکه خبر. ۱ مهر۱۴۰‍۱).

 

کر وحشت از سرنگونی «اصل نظام» نشانه است

جوانان با شعار «این آخرین پیامه ـ هدف کل نظامه» با رادیکالیزم و درخششی سازمان‌یافته تمامیت نظام را نشانه رفته‌اند. مردم با پیشتازی دختران و پسران شورشی و آتش زدن خودروها و موتورهای گارد ویژه، درهم کوبیدن اماکن حکومتی، گوشمالی مزدوران بسیجی، کارت مبارزه بی‌هزینه جریانهای بینابینی در داخل و خارج ایران را سوزاندند.

مصطفی کواکبیان از باند مغلوب در هراس از رادیکالیسم قیام گفت: «باید اعتراضات مردم را به‌رسمیت بشناسیم و با اغتشاش برخورد کنیم. ما با هر گونه اغتشاش مخالفیم، دولت باید مکانهایی را با حفظ امنیت برای اعتراضات مردمی تدارک ببیند تا مردم بدون ترس و لرز بتوانند مشکلات خودشان را فریاد بزنند» (ایسنا ـ ۵مهر۱۴۰۱).

آخوندهای ریز و درشت خامنه‌ای شب و روز در هراس سرنگونی؛ علیه قیام یقه درانی می‌کنند‌ و کابوس وحشت از «اغتشاشگر و سازمان‌یافته» می‌بینند و فریاد و فغان «هدف اصل نظامه» را سرمی‌دهند.

آخوند حسینی همدانی در جمعه‌بازار کرج گفت: «همه فهمیدند که مسأله شما حجاب نیست اصل نظام هست! و اصل نظام را نشانه گرفتید!» (شبکه البرز، رژیم ۲مهر۱۴۰۱).

فضائلی، عضو دفتر نشر آثار خامنه‌ای هم می‌نالد که «رفتار عده‌یی این حقیقت را آشکار می‌کند که مهسا امینی بهانه است، اصل نظام نشانه است».

آخوند احمد خاتمی: «اینها آمدند دلسوز شدند. . کور است کسی که این اردوگاه را نبیند قصه قصه اردوگاه فتنه ۸۸ است. هدف نظام است بیدار باشند همه عزیزانی که صدای مرا می‌شنوند... سخنم از اغتشاش است و اغتشاشگران و خط اغتشاش اینها از پیش می‌خواستند دنبال سوژه می‌گردند تا این اغتشاش را به‌وجود بیاورند» (شبکه قدس ـ رژیم ۳مهر۱۴۰۱).

 

شکست هیمنه دستگاه سرکوب ولایت فقیه

گسترش قیام و حضور اقشار مختلف مردم در صحنه قیام، رفتن ترس اجتماعی و شکست هیمنه از یک رژیم سفاک و خون‌ریز را نشان می‌دهد. خامنه‌ای فرتوت پس از جمعبندی آبان ۹۸ با آوردن رئیسی جلاد به‌دنبال این بود که هیچ جرقه‌ای به قیام سراسری منجر نشود. اما علی‌رغم سرکوب شدید و بکارگیری نیروهای یگان ویژه، سپاه و ارتش با گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای و جنگی، رئیسی جلاد نتوانست جلوی سیل خروشان خشم مردم را بگیرد و از جرقهٔ قتل جنایتکارانهٔ مهسا آتشفشان قیام برخاست.

خبرگزاری رویترز ۳مهر۱۴۰۱، با اشاره به وعده رئیسی به سرکوب قیام نوشت: «ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، متعهد شد که با موج اعتراضاتی که پس از کشته شدن یک زن در بازداشت توسط گشت ارشاد، کشور را فرا گرفته، سرکوب کند. به‌رغم سخنان او، اعتراضات هیچ نشانه‌ای از کاهش پیدا نمی‌کند».

واشنگتن پست ۲۶سپتامبر ۲۰۲۲ با اشاره به شکست دستگاه سرکوب رژیم نوشت: «بنظر ساده برسد تصور کنیم که این دور از تظاهرات‌ها، همانند دفعات قبل، پایان خواهد یافت که در آن ایرانیان کشته می‌شوند و روح آنها له می‌شود. در هر فصل، ایرانیان ریسک بیشتری را برای آزادی خود به‌جان می‌خرند. هیچ حکومتی هر قدر هم که تلاش کند، نمی‌تواند برای همیشه شهروندانش را سرکوب کند».

 

طی ۴۳سال گذشته به‌ویژه در ایام قیام روزی نبوده که رژیم آدرس رهبری قیام را ندهد. رژیم تنها و تنها یک هماورد پیش روی خود دارد؛ سازمان مجاهدین خلق ایران ویک آلترناتیو معتبر، منسجم و حائز همه شرایط برای جایگزینی یعنی شورای ملی مقاومت ایران. این موضوعی است که رژیم هیچگاه از آن غافل نمانده است. به همین علت است که ضمن بسیج ساندیس‌خورها و مزدورانش جهت برپایی ضدتظاهرات، با نعره‌های «مرگ بر منافق» تلاش کرد به نیروهای زخم خورده‌اش روحیه دهد

 

پیش‌آهنگی زنان برانداز

این قیام حاصل یک مقاومت ۴۳ساله است. مقاومتی که در آن زنان که تحت شدیدترین فشارهای سیاسی و اجتماعی و سرکوب سیستماتیک قرار داشتند، در برابر یک آپارتاید جنسی توسط رژیم وحشی زن‌ستیز قد علم کردند و جنگیدند. نیروی محرک در این قیام؛ جوانان شورشی، دختران و پسران بی‌باک و بیم، گرسنگان، کارگران، معلمان و سایر اقشار جامعه و در کانون آن «زنان» می‌باشند.

زنان و نیروهای جوان و شورشی دههٔ۸۰ وجه غالب نیروهای رزمنده صحنه را تشکیل می‌دهند.

نیویورک تایمز ۲۶سپتامبر۲۰۲۲، در مطلبی با عنوان «در تظاهرات‌های ضدحکومتی زنان نقش کانونی دارند» نوشت:

«قبلاً هم زنان ایرانی در اعتراضات علیه نهاد آخوندی شرکت داشته‌اند اما هیچگاه نبوده که در آن واحد جرقه، رهبران و سربازان آن باشند. بیش از دو دوجین تابه‌حال دستگیر شده‌اند و چندین معترض زن کشته شده‌اند، اما با انفجار اعتراضات، بحث فرای حجاب و سراغ خود سیستم رفته است، مینو گفت، ”من مذهبی هستم اما از دست دجالیت و دروغهای این رژیم که رفتارش با ما مردم عادی مثل آشغال است به ستوه آمده‌ام».

 

چرا قیام شهریورماه با اعتراضات قبلی فرق دارد

سایت کانورزیشن ۵مهر ۱۴۰۱ در گزارشی از خیزش سراسری مردم ایران نوشت: «وسعت تظاهرات و میزان خشم در میان این معترضان اخیر غیرعادی است. سه علت که چرا تظاهرات‌های اخیر ایران نسبت به موارد قبلی متفاوت هستند، عبارتند از:

یکم‌: حمایت عمومی از این اعتراضات ظاهراً بیشتر و گسترده‌تر است

دوم: آخرین اعتراضات توسط زنان رهبری می‌شود

سوم: شجاعت نشان داده شده در این تظاهرات بی‌سابقه است».

سایت نیوز مکس ۴مهر ۱۴۰۱ در گزارشی از قیام ده روز مردم نوشت: «اعتراضات در ایران در جهت «انقلاب پیش می‌رود. در ۲۰۱۹اعتراضاتی شد و حدود هزار‌و‌پانصد نفر جان باختند و در نهایت سرکوب به اندازه کافی توسط دولت انجام شد. پس این قیام به چه سمتی می‌رود؟ امروز معترضان در ایران شعار خود را به شعار جدید "تا این انقلاب را به پایان نرسانیم به خانه نمی‌رویم" تغییر داده‌اند».

آری! این قیام تا این نقطه به دست‌آوردهای بزرگی در مسیر سرنگونی دست یافته و یک حلقه جدی و تعیین‌کننده در استمرار سلسله قیامهای مردم ایران برای سرنگونی را تشکیل داده است. این قیام؛ با الهام از کانون‌های شورشی استمرار خواهد یافت و مردم به کمتر از سرنگونی تمام‌عیار رژیم که در شعارشان گفته و تکرار کرده‌اند «اصل نظام نشانه است»، بسنده نخواهند کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/21e44042-db41-40a7-9b28-4a0aa5adf684"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات