728 x 90

ایجاد اشتغال با یک میلیون تومان!

گسترش بیکاری در میان جوانان
گسترش بیکاری در میان جوانان

به تازگی یکی از محصولات دانشگاه! موسوم به امام صادق که مهد عناصر دست راستی و جبهه پایداری است، کسوت وزیر کار آخوند رئیسی را پوشیده است. وی چنان خام و ریاکار و سطحی نگر است که هنوز نیامده از سوی مجلسیان باند غالب غزل خداحافظی برایش خوانده شد و اگر پا در میانی قالیباف نبود اولین خروجی یکی از وزرای آخوند رئیسی رقم می‌خورد.

پادر میانی قالیباف برای وزیر کار

قالیباف که نمی‌خواهد برای خود یک سابقه دشمنی با رئیسی بتراشد و هنوز وقت جنگ را مناسب نمی‌بیند در برابر سؤال عضو مجلس از وزیر کار که چه طرح و برنامه‌ای برای میلیونها بیکار این مملکت داری؟ گفت این نفر تازه کار است! و کمی وقت دهید شاید کاری از دستش برآید!

«رئیس مجلس در جریان رسیدگی به سؤال ذاکر از وزیر کار در خصوص موضوع کار از نماینده سؤال کننده خواست اجازه دهید پنج یا شش ماه فرصت در اختیار وزیر قرار بگیرد تا کار را به پیش ببرد» (ایسنا۷دی۱۴۰۰).

اما مشکل حجت عبدالملکی به‌عنوان وزیر کار فراتر از این پا در میانی‌ها، کار در وزارتخانه‌ای است که ظاهراً متولی حوزه بحرانی اشتغال و بیکاری است.

ایجاد شغل با یک میلیون تومان پول!

این مهره بیت خامنه‌ای صاحب نظریه! «ایجاد شغل با یک میلیون تومان پول» است و هر شنونده‌ای را از این میزان توهم و نداشتن حداقل بضاعت فکری به تعجب وا می‌دارد، با این‌که ظاهراً یک مدرک دکترای اقتصاد هم یدک می‌کشد!

او ۳سال پیش گفته بود: با یک میلیون تومن هم می‌شود کار تولیدی کرد. حتماً می‌پرسید چگونه؟! حق دارید! آموزش نداده‌ایم!»

حالا هم با این‌که بر کرسی وزارت کار، تکیه زده اما هم‌چنان بر گفته پیشین خود پافشاری می‌کند. همشهری ۱۴دی نوشت: «روز گذشته باز هم بر مضمون توئیت جنجالی خود تأکید کرد و گفت: سه سال پیش مطرح کردیم که با یک میلیون تومان هم می‌شود شغلی ایجاد کرد و اکنون با وجود گذشت چند سال و گرانی مواد اولیه هنوز هم می‌توان با یک میلیون تومان شغلی را ایجاد کرد».

آقای وزیر! در ایران زندگی می‌کنید؟

اصرار این مهره خام اندیش نظام ولایت فقیه بر خیالاتش سبب شد که ذوق مخاطبان برانگیخته شود و به او یادآوری شود که «اگر به همین راحتی و با یک میلیون تومان می‌توان کار تولیدی ایجاد کرد چرا وزیر کار از صندلی وزارتش پایین نمی‌آید تا در حکم یک معلم، راههای ایجاد کار تولیدی با یک میلیون تومان را به ۵میلیون بیکاری که در کشور وجود دارد آموزش بدهد؟» یا این‌که «انگار اصلاً ایران زندگی نمی‌کند». و یا «شما در این زمانه اگر می‌خواهید دزد هم بشوید باید حداقل پول خرید یک موتور داشته باشید که خیلی بیشتر از یک میلیون تومان است آن وقت چطور عبدالملکی از راه‌اندازی یک کار تولیدی با یک میلیون تومان صحبت می‌کنند؟» (!) و یا «من اگر بخواهم مواد اولیه سالاد الویه بخرم، در خانه درست کنم و در خیابان بفروشم باز هم به بیش از یک میلیون تومان هزینه اولیه نیاز دارم». و یا «سؤال من این است که اگر واقع این طور است خودشان چرا میلیون‌ها هزینه کرده و درس خوانده وزیر شدند؟ با همان یک میلیون، کار راه‌اندازی می‌کردند راحت‌تر نبود؟» و یا یک دانشجوی جویای کار برای تأمین هزینه‌های تحصیلش می‌گوید: «واقعیت این است که هواپیمای وزیر از فرانکفورت تازه به زمین نشسته و ایشان اصلاً شرایط ایران را نمی‌دانند. آخر یکی نیست به او بگوید مرد مومن! اگر به همین راحتی بود که این همه گدا و بدبخت الآن نداشتیم» (آفتاب یزد۱۴دی۱۴۰۰).

بیکاری افسار‌گسیخته

به‌منظور نشان دادن فهم و ادراک وزیر کار آخوند رئیسی حتی نگاهی به آمارهای کوچک نمایی شده‌ای که خود رژیم از بی‌کاری می‌دهد، بی‌مناسبت نیست.

آمارهای وزارت کار رژیم تعداد کل بیکاران کشور را ۲.۵ میلیون نفر ثبت کرده است از این تعداد ۶۷۸هزار نفر زنان هستند و نرخ بیکاری آنها ۲۸درصد است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹سال ۱۵.۶ و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۱۴.۳ است، هم‌چنین یک میلیون فارغ‌التحصیل بیکار در کشور وجود دارد. ۲۳میلیون نفر افراد شاغل داریم که در بین آنها برخی وضعیت شغلی مناسبی ندارند یعنی یا اشتغال ناقص دارند، یا اشتغال ناپایدار و شغل‌های فصلی و یا اشتغال غیررسمی دارند که بیمه، بازنشستگی و از کار افتادگی ندارند و از نظر وزیر کار شبه بیکار نام دارند.

«در جمعیت غیرفعال ۲.۵ میلیون نفر ناامید از یافتن شغل هستند و واقعاً بیکارند یعنی دنبال شغل رفته‌اند، اما نتوانسته‌اند شغل پیدا کنند و دیگر متقاضی شغل نیستند و جزو نرخ مشارکت هم به حساب نمی‌آیند. نکته قابل توجه این است که ۲.۵ میلیون نفر نرخ بیکاران رسمی است اگر بخواهیم نرخ واقعی بیکاری را بگوییم ناامیدان از کار باید اضافه شوند که در آن صورت حدود ۵میلیون بیکار در کشور وجود دارد» (ایسنا۱۴دی۱۴۰۰).

نرخ فلاکت در بالاترین حد خود

حالا اگر این میزان از بیکاری را با تورم خانمان‌سوزی که دیگر سفره خوراکی برای میلیونها تن از هموطنانمان باقی نگذاشته است را ترکیب کنیم آنگاه به عمق بی‌کفایتی و نادانی امثال وزیر کار آخوند رئیسی بهتر پی می‌بریم.

سایت اکو ایران در تاریخ ۱۴دی۱۴۰۰ با تأکید بر وضع نامناسب اقتصاد ایران در دوران کنونی، بر اساس یک تحقیق نوشت که شاخص فلاکت در ایران در تابستان سال۱۴۰۰ به ۵۵.۴ درصد رسید که بالاترین میزان این متغیر در یک دهه اخیر اقتصاد کشور بوده است.

همین واقعیت هول‌انگیز و تکان‌دهنده است که هر کارشناس ولو حکومتی را هم به نتیجه می‌رساند که این خانه چه پای‌بست ویرانی دارد. برای نمونه مدیر عامل پیشین ایران خودرو به صراحت از غیرجدی بودن اظهارات وزیر کار آخوند رئیسی گفت و با این‌که خود وی یکی از کارگزاران همین رژیم است اما از ابراز تعجب به اظهارات خام اندیشانه این نادان ابایی ندارد.

«در حالت کلی حرف یک‌میلیون تومان سرمایه برای ایجاد کسب‌وکار جدید برای امروز درست نیست. شما این را جدی نگیرید» (ستاره صبح۱۴دی۱۴۰۰).

حتی وقتی عبدالملکی در جمع همکارانش چنان حرفهای غیرمنطقی و پرت‌وپلا می‌پراکند و وعده‌های خیالی می‌داد، معاون کارآفرینی وی «به‌دلیل عدم تطابق این وعده‌ها با واقعیات اقتصادی از سمت خود استعفا داده و از مسئولیت خود کناره‌گیری کرد» (ایلنا۸آبان۱۴۰۰)

از سوی دیگر وقتی وزیر کار به‌محض این‌که وعده ایجاد بیش از یک میلیون و ۸۵۰هزار شغل را داد، حجم انبوهی از انتقادها و اعتراضات را نسبت به نگاه غیرواقعی و متوهمانه‌اش برانگیخت. کارشناسان حکومتی اقتصادی این وعده‌ها را مغایر با شرایط اقتصادی و نظامات بازارها ارزیابی کردند تا این‌که این مهره سر سپرده اما بی‌کفایت رژیم آخوندی به تلویزیون رژیم رفت و حرف خود را با نرمش قهرمانانه پس گرفت و دست به توجیهات دیگری زد.

عقب‌نشینی از وعده پوشالی

«وی در برنامه ویژه خبری از وعده‌هایی که ذیل مصوبه شورای عالی کار در خصوص اشتغال‌زایی یک میلیون و ۸۵۰هزار نفری عنوان کرده بود، عقب‌نشینی کرد. این عقب‌نشینی نشان می‌دهد که واکنش کارشناسان و صاحب‌نظران تاثیرگذار بوده و باعث شده دولت حداقل بخشی از حرف‌های خود را پس بگیرد... مجموعه این عوامل نشان می‌دهد، هیچ برنامه مدونی برای اشتغال‌زایی وجود ندارد. نباید ادعاهای دولت در خصوص اشتغال‌زایی را زیاد جدی بگیریم و مشخص است که فقط به‌صورت کلی برخی موارد برای جلب توجه افکار عمومی اعلام شده است» (سلام نو۸ دی۱۴۰۰)

چرا بعد از چهل سال هنوز فقیر داریم؟ (!)

چهار دهه است که حجره مفتخوران تحت‌امر ولایت فقیه به نام کمیته امداد از جمله عاملان فقر و تیره روزی مردم محروم ایران بوده است اما حالا پس از این مدت یکی از مهره‌های خامنه‌ای از این دکان غارت، وزیر کار شده است و از خود سؤال کرده است که چرا مردم ایران هم‌چنان فقیرند؟!

در این رابطه یکی از اقتصاددانان حکومتی در توئیتی نوشته است: «می‌پرسند که چرا بعد از چهل سال هنوز نهاد حمایتی داریم؟! زیرا به‌رغم همت این نهادها برای رفع فقر، نظام اقتصادی کشور هم‌چنان تولید فقر می‌کند؛ همان نظام اقتصادی که آمریکایی‌ها برای ما بنا کرده بودند و بعد از انقلاب منقلب نشد! نظام اقتصادی دست‌ساز آمریکایی‌ها برای ایران قبل از انقلاب اسلامی، دو ویژگی مهم دارد: ۱. ضدیت با تولید، ۲. خام فروشی! هنوز هم همان است! تولیدکننده در باتلاق است و وزیر نفت در سودای خام فروشی بیشتر! ما در اقتصاد هنوز انقلاب نکرده‌ایم!»

این مهره ریاکار رژیم آخوندی پس از چهل سال، فقر مردم ایران را به گردن نظام سابق و آمریکا می‌اندازد. در حالی که مردم بارها اعلام کرده‌اند: «دشمن ما همین‌جاست دروغ می‌گن آمریکاست»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/048cb695-23bc-4182-8178-a1a3160cb3d1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات