728 x 90

اولین مناظرهٔ ریاست‌جمهوری آمریکا میان جو بایدن و دونالد ترامپ

مناظره تلویزیونی جو بایدن و دونالد ترامپ
مناظره تلویزیونی جو بایدن و دونالد ترامپ

نخستین مناظره ترامپ و بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهور آمریکا در ۳نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳آبان۹۹) بامداد پنجشنبه ۹مهر به مدت ۹۰ دقیقه در منتهای تنش و کلمات تند و تیز طرفین به یکدیگر در موضوعات مختلف برگزار شد.

رویترز در گزارشی تحت عنوان «توهین و انقطاع مداوم بر اولین مناظره ترامپ و بایدن سایه افکند»، گزارش داد: دونالد ترامپ و جو بایدن در اولین بحث جنجالی و آکنده از بدخلقی که با توهینهای شخصی و وقفه‌های مکرر همراه بود، به‌شدت با یکدیگر در مورد پرونده ترامپ در مورد بیماری و ویروس کرونا و مراقبتهای بهداشتی و هم‌چنین مسائل اقتصادی درگیر شدند.

ترامپ در طول مناظره ۹۰ دقیقه‌ای بولدوزر وار وارد می‌شد و حرفهای بایدن را قطع می‌کرد.

هر دو رقیب آنقدر حرف توی حرف هم آوردند و آن‌قدر یکدیگر را مورد توهین قرار دادند که جایی برای ارائه نظریات و برنامه‌های هیچیک در این مناظره باقی نماند. از این رو بعید است که مناظره تغییر چندانی در آراء بینندگان ایجاد کرده باشد.

آسوشیتدپرس گزارش کرد: بایدن به حملات ترامپ بارها با لفاظیهای خود واکنش نشان داد و ترامپ را «دلقک» «نژادپرست» و «دروغگو» خطاب کرد. در یک نقطه وقتی ترامپ مدام حرف او را قطع می‌کرد گفت: «میشه خفه شی، مرد؟».

آسوشیتدپرس افزود: این لفاظیها می‌توانست برای بایدن هم خطرناک باشد. کارزار او نیاز به حضور قوی جوانان، سیاه پوستان و لاتین زبانان دارد – گروهی که معمولاً در انتخابات کم شرکت می‌کنند و علاقه‌یی هم به بایدن ندارند – تا بتواند موقعیت خود را در انتخابات نوامبر تضمین کند. بایدن در این مناظره فرصت و شانس چندانی پیدا نکرد تا بگوید برنامه‌اش روی زندگی این دسته افراد تأثیر قابل‌ملاحظه‌یی می‌گذارد. علت هم قطع کردن مکرر حرفهایش توسط ترامپ بود.

رویترز در گزارش خود می‌گوید: بایدن، ۷۷ساله، همواره یک برتری در نظرسنجهای عمومی بر ترامپ داشته است. اما آمار نشان می‌دهد که در ایالتهایی که زمین جنگ دو طرف است اختلاف میان دو نفر بسیار کم است. این ایالتها در انتخابات نقش کلیدی را دارند. در این مناظره به سختی می‌شد این اختلاف را به نفع بایدن چرخاند.

ترامپ مدام تلاش داشت که بایدن را به گوشه رینگ بکشاند و از او گاف بگیرد، ولی این باعث شد که خودش هم نتواند علت این‌که چرا برای ریاست‌جمهوری کشور نفر برتری است، چیزی بیان کند

استراتژیستهای سیاسی می‌گویند فوق مهاجم بودن او البته که در میان طرفداران پرو پا قرص او غوغایی به‌پا کرد، ولی به‌نظر نمی‌رسد که بتواند رأی منتقدینش را به نفع او بچرخاند.

رویترز نوشت: به جز این مناظره، ترامپ و بایدن باز هم مناظره دارند که در ماه اکتبر است و هفته اینده معاونین ریاست‌جمهوری یک مناظره خواهند داشت.

آسوشیتدپرس در گزارش خود ترامپ را متهم کرد و نوشت: پرزیدنت ترامپ باید اولین مناظره انتخاباتی را در مورد رقیب خود بایدن می‌گفت، در حالی‌که مثل همیشه در مورد خودش گفت. رئیس‌جمهور لحن مناظره را از همان ابتدا طوری گذاشت که این مناظره به زشت‌ترین مناظره انتخابات در تاریخ معاصر تبدیل شد و مکررا حرف توی حرف بایدن آورد. بایدن هم به‌طور متناوب بعضی وقتهای او را نادیده می‌گرفت و برخی اوقات هم به‌طور محسوسی عصبی می‌شد. کریس والاس، گرداننده این مناظره هم به ترامپ هشدار می‌داد و درخواست می‌کرد که اجازه بدهد رقیبش حرف بزند.

در مورد نتایج مناظره نیز طرفداران هر یک از دو رقیب ارزیابی و آمار و نظرسنجی‌های خود را ارائه می‌دهند. در اولین نظرسنجی که سی.ان.ان به آن اشاره کرد ۴۸درصد به سود بایدن و ۴۱درصد به سود ترامپ بودند.

سایت سی.ان.ان که طرفدار بایدن است هم‌چنین گزارش کرد که بر اساس نظرسنجی سی.ان.ان که توسط SSRS صورت گرفته، از هر ۱۰ نفری که مناظره را تماشا می‌کردند، ۶نفر گفتند بایدن کار بهتری را در مناظره سه‌شنبه شب انجام داد و ۲۸درصد می‌گویند ترامپ کار بهتری ارائه داد.

اما فاکس نیوز که از ترامپ طرفداری می‌کند یک نظرسنجی از بینندگان یک شبکه اسپانیایی منتشر کرد که در آن ۶۶درصد به ترامپ و ۳۴درصد به بایدن رأی دادند .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cf07e390-1565-4b91-a072-2ded835da74d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات