728 x 90

اولین اعتراض سراسری معلمان در سال۹۸

تظاهرات معلمان
تظاهرات معلمان

به‌دنبال فراخوان سراسری معلمان برای تجمع در روز معلم، امروز پنجشنبه ۱۲اردیبهشت۹۸، معلمان شهرهای تهران، تربت حیدریه، سنندج، ارومیه، یزد، همدان، دیواندره، ملارد، تبریز، قزوین، جوانرود، اردبیل و کرمانشاه، همایونشهر، ساری، خرم‌آباد، مریوان، مهاباد، کرج و مشهد تجمع خود را مقابل اداره آموزش و پرورش شروع کردند

این حرکت اعتراضی سراسری، اولین حرکت از نوع خود در سال جدید است. در سالی که گذشت معلمان، کارگران، بازنشستگان، غارت‌شدگان، کادرهای درمانی و خدمات پزشکی کشور از پیشتازان خستگی‌ناپذیر اعتراضهای اجتماعی سراسری بودند که پیگیرانه مطالبات صنفی، اجتماعی و سیاسی خود را دنبال کردند.

در این میان معلمان و کارگران نقش ویژه‌یی در نگاهبانی از ارزش‌های مبارزاتی جامعه ایران به عهده گرفتند.

در این میان معلمان از قشرهای پیشتاز حرکت‌های اجتماعی در ایران بوده و هستند که چه در مقابله با دیکتاتوری سلطنتی و چه در مقاومت و ایستادگی در برابر دیکتاتوری ارتجاعی آخوندها، نقش بی‌مانندی داشته و مسئولیت خطیری را به دوش می‌کشند.

 

ویژگی مترقی جنبش معلمان

معلمان در شرایطی که آخوندها با ایجاد یک انقطاع فرهنگی و گسستن نسل جوان ایران از پیشینه پرافتخار مبارزات ضددیکتاتوری خود، درصدد بودند جوانان را به پوچی یا وازدگی از انقلاب و دگرگونی سوق دهند با برگزاری حرکت‌های مستمر و نوبه‌ای خود و با حرکت‌های نمادین‌ و شعارهایشان در ضدیت با دیکتاتوری شاه و شیخ، جلوه‌یی از درس مبارزه برای احقاق مطالبات و حقوق خود در ابعاد سراسری را به نمایش گذاشتند.

معلمان با بزرگداشت قهرمانان مبارزه با دیکتاتوری شاه به مصاف دیکتاتوری شیخ می‌روند و این همان نقطه‌ای است که ارتجاع حاکم با تمامی باندهای داخلی و متحدان خارج از گودش را به وحشت می‌اندازد.

هنگامی که معلمان آزاده تظاهرات اعتراضی خود به ارتجاع آخوندی را بر مزار میرزاده عشقی برگزار می‌کنند به دانش‌آموزان جوان خود می‌آموزند که مبارزه امروزشان برخاسته از یک سابقه مترقی و یک خواسته تاریخی ریشه‌دار است.

همانگونه هنگامی که معلمان روز بزرگداشت معلم را در روز شهادت دکتر خانعلی معلم آزاده‌ای برگزار می‌کنند که به دست مأموران شاه خائن به‌ شهادت رسید، باز هم همان درس و همان پیام را به دانش‌آموزان خود می‌دهند.

و هنگامی که معلمان آزاده شعار اتحادشان را خطاب به دانشجویان و کارگران سر می‌دهند علاوه بر ضرورت همبستگی بیش‌از‌پیش اقشار به میدان آمده، سمت و سوی مترقی و پیشتاز قیام و انقلاب آتی را به همگان نشان می‌دهد. انقلابی برای آزادی و عدالت اجتماعی.

 

نگاهی به اعتصاب‌های پیشین معلمان 

معلمان در سال ۱۳۹۷چند رشته حرکت اعتراضی سراسری داشتند که اضافه بر بازتاب خبری، تاثیر گسترده اجتماعی در صحنه سیاسی ایران داشته است. از این دست حرکات اعتراضی معلمان می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۲۰اردیبهشت سال ۱۳۹۷اعتصاب سراسری معلمان در ۳۴شهر کشور

۲۲مهر سال ۱۳۹۷اعتصاب سراسری معلمان در ۱۰۳شهر کشور(این، یک اعتصاب متمرکز ۲روزه بود که بازتاب جهانی یافت)

۲۲آبان سال ۱۳۹۷اعتصاب سراسری معلمان در اکثر استانهای کشور

۲۲آذر ۱۳۹۷تظاهرات اعلام‌نشده معلمان و دانش‌آموزان همدان که با حرکت مشابه معلمان کرمانشاهی نیز همراهی شد

۲۹آذر ۱۳۹۷ تظاهرات اعتراضی معلمان اصفهان و یزد؛ در اصفهان جمع پرشمار معلمان، توجه رسانه‌ها را جلب کرد و بازتاب خبری یافت. معلمان آزاده اصفهان اعتراض خود را تا هفته اول دی‌ ادامه دادند. روز ۶دی نیروهای سرکوبگر رژیم با اسپری فلفل و گاز اشک‌آور تلاش کردند تجمع اعتراضی معلمان اصفهانی را پایان دهند

۲دی ۱۳۹۷تجمع اعتراضی و تظاهرات معلمان آزاده و آگاه تبریز. این تجمع در سرمای صفر درجه و به‌رغم تلاش مأموران سرکوبگر رژیم با موفقیت برگزار شد

۶دیماه گذشته نیز معلمان اصفهان در مقابل اداره آموزش و پرورش این استان دست به تجمع اعتراضی زده بودند. نیروهای امنیتی اما تجمع‌کنندگان را با پرتاب گاز اشک‌آور متفرق کرده و شماری از آنان را بازداشت کردند. روز ۱۹آذر نیز شهرهای اصفهان، رشت، یزد و ابهر شاهد تجمع اعتراضی معلمان و بازنشستگان فرهنگی برای بهبود وضعیت معیشتی و آزادی معلمان زندانی بودند.

شهرهای ایران در ماه‌های گذشته بارها شاهد اعتراض گسترده معلمان به شرایط شغلی و وضعیت معیشتی بود. آنان روز ۲۵بهمن‌ماه هم دست‌کم در شهرهای سنندج، ارومیه، مریوان، اردبیل، مشهد و کرمانشاه در مقابل ساختمان آموزش و پرورش تجمع کردند

۱۲و۱۳و۱۴اسفند۱۳۹۷معلمان بیش از ۱۲۰شهر از استانهای مختلف تحصن اعتراضی برپا کردند

 

بازتاب اعتصاب پیشین معلمان 

روزهای ۱۲تا ۱۴اسفند ۹۷معلمان آزاده کشور اقدام به یک اعتصاب ۳روزه در سراسر کشور کردند. اعتصابی که با یک حرکت اعتراضی در روز ۱۶اسفند به اوج خود رسید و تقریباً عموم رسانه‌های داخلی و خارجی را به واکنش واداشت.

اعتصاب در بیشتر از ۱۰۰شهر و ۱۳استان کشور گسترش یافت و در برخی مناطق دانش‌آموزان نیز با معلمان آگاه و دردمند خود همراهی کردند.

حرکت معلمان با توجه به خانواده بزرگ فرهنگیان کشور که پس از کارگران، بزرگترین و تاثیرگذارترین لایه‌ اجتماعی در خانواده بزرگ ایران‌اند، آخوندها را به وحشت انداخت تا جایی‌که وزیر مزدور آموزش و پرورش ناگزیر از پاسخگویی صوری به معلمان آزاده شد.

 

برخی شعارهای معلمان در روز ۱۲اردیبهشت ۹۸

معلمان زندانی را آزاد کنید.

  • شرکتی کردن و برون سپاری آموزش را متوقف کنید
  • آموزش رایگان کیفی و عادلانه حق تمام کودکان
  • ما خواهان تغییر بانک عامل حقوق فرهنگیان هستیم

در تهران به‌ مناسبت روز معلم، فرهنگیان و معلمان در مقابل اداره آموزش و پرورش در تهران تجمع کرده‌اند. معلمان دست‌نوشته‌هایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود:

  • معلم زندانی آزاد باید گردد
  • کارگر زندانی آزاد باید گردد
  • درد ما درد شماست مردم به ما ملحق شوید

شعار معلمان و فرهنگیان در تهران: درد ما درد شماست مردم به ما ملحق شوید.

جمعی از معلمان و فرهنگیان در شهرستان ملارد واقع در استان تهران به‌ مناسبت روز معلم تجمع کردند. آنها تراکتهایی در دست داشتند که روی آنها از جمله نوشته شده بود:

  • آموزش رایگان کیفی و عادلانه حق تمام کودکان
  • ما خواهان حقوق و دستمزد بالای خط فقر برای معلمان بازنشسته و شاغل هستیم.

حرکت اعتصابی معلمان تا زمان تنظیم این گزارش ادامه داشته و دیگر نکات مربوط به این تظاهرات قهرمانانه را که مورد تهاجم نیروهای وحشی پاسداران انتظامی قرار گرفت می‌توانید در گزارش زنده سایت مجاهد دنبال کنید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/feb8b96f-3465-43ec-9daf-f9365c68c30c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات