728 x 90

اوج‌گیری دوباره اعتصاب رانندگان کامیون، یک پیشروی دیگر برای قیام

دور دوم اعتصاب سراسری رانندگان کامیون
دور دوم اعتصاب سراسری رانندگان کامیون

دور دوم اعتصاب رانندگان کامیون در چهارمین روز به ۲۷استان کشور گسترش یافت. این در حالی است که رسانه‌های حکومتی آخوندها با شروع اعتصاب، خفقان گرفته و برخلاف روزهای پیش از آغاز اعتصاب، حتی یک کلمه از خبرهای اعتصاب را بازتاب نمی‌دهند!

رانندگان کامیون در اواخر تیرماه با انتشار اطلاعیه‌یی، آغاز دور دوم اعتصاب سراسری خود را پیشاپیش اعلام کرده بودند.

رانندگان معترض در دور اول اعتصاب خود، با بی‌اعتنایی حاکمیت و پشت‌گوش انداخته‌شدن خواسته‌هایشان روبه‌رو شده بودند.

 

شهرهایی که رانندگان کامیون اعتصاب کرده‌اند 

رانندگان کامیون در دور دوم اعتصابشان، در این شهرها اعتصاب کرده‌اند:

اصفهان، نجف‌آباد، کرج، بندرعباس، ساوه، خواف، زنجان، سمنان، شاهرود، شیراز، فرخشهر، کرمانشاه، کرمان، زاهدان، ملایر، خرمشهر، خرم‌آباد، بجنورد، یزد، بندرخمینی، شهرکرد، خورموسی‌، عبدالخان، چذابه، شوش، مشهد، آبادان، جاجرم، گرمه، مرودشت، زرقان، فاروق، جهرم، سبزوار، کنگاور، اراک، داراب، چالوس، مبارکه، اسدآباد، تویسرکان، همدان، اندیمشک، بندر ماهشهر، قم، نقده و برخی مناطق تهران.

 

اقدامات سرکوبگرانه رژیم در مقابله با اعتصاب رانندگان کامیون 

برای مقابله با اعتصاب سراسری رانندگان و کامیون‌داران، رژیم دست به اقدامات مختلف از جمله به‌کارگیری مزدورانش برای بارگیری زده و همچنین اقدام به واردکردن کامیون‌های ادارات مختلف دولتی به چرخه حمل‌‌‌ونقل کالا کرده است.

در کرمانشاه مزدوران رژیم پلاک کامیون‌هایی را که رانندگان آن در اعتصاب هستند، کندند تا رانندگان را به‌زور و اجبار مجبور کنند دست از اعتصاب بردارند. اما با اعتراض خانواده‌های آنان روبه‌رو شدند.

در بندرعباس رژیم عده‌یی از مزدورانش را به‌منظور شکستن اعتصاب و عادی نشان‌دادن وضعیت، جهت بارگیری بسیج کرده بود.

روز سه‌شنبه ۲مرداد ۹۷ رژیم آخوندی در «سربندر» اقدام به وارد کردن کامیون‌های وزارت راه و ترابری برای جابه‌جایی بار کرد.

در شهرکرد رژیم برای شکستن اعتصاب کامیون‌داران و مقابله با آنها اقدام به استفاده و بسیج کامیون‌های ادارات دولتی کرد.

در خبری دیگر در همان اولین روز اعتصاب، خبرگزاری حکومتی ایسنا، به‌نقل از روابط عمومی دادگستری استان فارس پیرامون «اعتراضات برخی از کامیون‌داران و سوءاستفاده سودجویان از این ماجرا» گفت: «سوءاستفاده‌کنندگان از این موضوعات اگر بخواهند در جاده‌های فارس کوچکترین ناامنی و اخلالی را به‌وجود آورند، با نظارت‌های محسوس و نامحسوس شناسایی و با آنها برخورد می‌شود». اما در عمل تسلط رانندگان به جاده‌ها و مبادی بارگیری کالا باعث شد هشدار روابط عمومی دادگستری استان فارس به یک شلیک مشقی تبدیل گردد!

 

عملیات ایذایی و جنگ روانی رژیم بر ضد رانندگان اعتصابی 

در کنار تمامی این حرکات فاشیستی، آخوندها با به‌کارگیری برخی عناصر مزدور خود مانند رئیس برکنارشده اتحادیه صنفی رانندگان کامیون و برخی عناصر مشکوک در تشکل‌های مجازی رانندگان اعتصابی، اقدام به‌ عملیات فریب و جنگ روانی با رانندگان اعتصابی نمود اما با هوشیاری رانندگان، این ترفند رژیم نیز بی‌اثر ماند.

سایت حکومتی انتخاب روز ۲۹تیر(دو روز پیش از آغاز دور دوم اعتصاب رانندگان کامیون) اعلام کرد:

«کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای جاده‌ای سراسر کشور در اطلاعیه‌یی اعلام کرد: رانندگان بخش حمل‌‌‌ونقل کالای کشور در روز دوشنبه اول مرداد هیچ‌گونه اعتصابی نخواهند داشت!».

رئیس این کانون همان فردی است که در دور اول، به خواست رانندگان از کار برکنار شده است!

این عناصر با صدور پی‌درپی اطلاعیه‌های دروغین، اعتصاب اخیر را تخطئه کرده یا اساساً اقدام به اعتصاب را رد کرده‌اند! اقدامی مفتضح که با گسترش سریع اعتصاب به بیش از ۸۵شهر در سومین روز اعتصاب، نشان داد رانندگان کامیون از هوشیاری بالایی در مواجهه با این‌گونه حرکات برخوردار هستند.

 

اقدامات فریبکارانه رژیم برای ایجاد شکاف در صفوف رانندگان کامیون

رژیم پابه‌پای اقدامات سرکوبگرانه خود، تلاش کرد با اعلام پذیرش برخی خواسته‌های رانندگان اعتصابی، در صفوف آنها شکاف بیاندازد.

یکی از مهمترین اقدامات رژیم در این زمینه انتشار خبری است توسط معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اجرای طرح بیمه تکمیلی رایگان ۹۰۰هزار راننده حمل‌‌‌ونقل بار که روز دوشنبه اول مرداد منتشر شد.

رژیم در واقع تلاش کرد اعتصاب رانندگان کامیون را در همان روز شروع اعتصاب، با این خبر، در نطفه خفه کند اما هوشیاری و جدیت رانندگان اعتصابی و آموخته‌های آنان از تجربه حضوری فریبکاری‌های آخوندی در دور اول اعتصاب، باعث شد رانندگان اعتصابی از اولین میدان مین آخوندها به‌سلامت عبور کنند.

هوشیاری رانندگان اعتصابی در این نقطه، شایان تحسین و الگوبرداری برای دیگر اقشار و صنف‌هایی است که این روزها از طریق اعتصاب، به مبارزه با آخوندها برخاسته‌اند.

در خبر دیگری، خبرگزاری حکومتی فارس روز ۳۱تیر یعنی یک روز پیش از آغاز اعتصاب با عجله و سرآسیمگی خبر از لغو محدودیت سقف سهمیه سوخت کامیون‌ها داد. خبری که مانند خبر اجرای طرح بیمه تکمیلی، تنها برای شکستن اعتصاب یا شقه‌کردن صفوف رانندگان اعتصابی اعلام شده است.

 

تلاش رژیم برای درگیرکردن رانندگان اعتصابی با نیروهای سیاسی برانداز!

یکی دیگر از حرکات رژیم، تلاش آخوندها برای منحرف‌کردن رانندگان اعتصابی از دشمن و جلوگیری از پیوند آنها با مجاهدین و کانون‌های شورشی و خواست سرنگونی است.

در یک خبر موذیانه خبرگزاری حکومتی فارس روز ۳۱تیر ۹۷ به‌نقل از همان رئیس برکنارشده «کانون انجمن صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای سراسر کشور» اعلام کرد:

«...ما رانندگان بخش حمل کالای کشور اعلام می‌کنیم که منافقین، معاندین نظام جمهوری اسلامی و استکبار جهانی و عوامل داخلی و خارجی آنها بدانند، ما رانندگان عاشق نظام مقدس اسلامی و مقام معظم رهبری و مردم کشورمان هستیم و این مهم را به کرات ثابت نموده‌ایم و مطالبات‌مان کاملاً صنفی بوده و خواستار حل مشکلات و پیگیری از مجاری قانونی هستیم، ما رانندگان بخش حمل‌‌‌ونقل کالای کشور در ۹۷.۵.۱ هیچ‌گونه اعتصابی نخواهیم داشت و همانند ۴۰سال گذشته دشمنان نظام جمهوری اسلامی را حسرت به‌دل گذاشته و پشتیبان و مطیع اوامر مقام ولایت هم‌چون گذشته هستیم».

جواب رانندگان اعتصابی به این ترفند احمقانه آخوندها البته ساده و روشن بود:

«رانندگان کامیون از اول صبح روز یکم مرداد ۹۷ با خیزی بلند و سراسری دور دوم اعتصاب خود را در دهها شهر کشور آغاز کردند و در عمل جواب تمامی مزخرفات رژیم و مزدورانش را دادند».

 

همراهی دیگر اقشار و زحمتکشان میهن با رانندگان اعتصابی

پابه‌پای اعتصاب رانندگان کامیون در دور دوم اعتصابشان، سایر زحمتکشان میهن نیز با برگزاری تجمع‌های اعتراضی یا اعلام اعتصاب، به همراهی با اعتصاب سراسری رانندگان کامیون پرداختند از جمله:

کارگران خط و ابنیه تراورس لرستان در دورود

کارگران گسترش راه‌آهن ناحیه آذربایجان نیز در اعتراض به پرداخت‌نشدن ۲ماه حقوق معوقه خود به اعتصاب خود که نزدیک به ۲هفته است برپا شده، ادامه دادند. این اعتصاب از حوزه سلماس شروع شده و در طول هفته به حوزه‌های تبریز، صوفیان، عجب‌شیر، مرند و شفاخانه گسترش یافته است. (کارگران حوزه، کارگران فنی شاغل در اداره خط و ابنیه راه‌آهن هستند که تمامی کارهای تأسیساتی، ساختمانی و حفظ و نگهداری راه‌آهن و خطوط ریلی و اماکن کاری و مسکونی آن را به‌عهده‌ دارند، این افراد در شمار کارگرانی هستند که سخت‌ترین مشاغل را به‌عهده‌ دارند)

همچنین کارگران راه‌آهن شمال‌شرق سمنان و شاهرود و دامغان در اعتراض به دریافت‌نکردن ۳ماه حقوق در اعتصاب هستند.

برخی دیگر از گروه‌هایی که در این روزها اعتصاب کرده یا به اعتصاب خود ادامه داده‌اند، عبارتند از:

کارگران و کارمندان شرکت پتروشیمی ماهشهر

کارگران شرکت پتروشیمی بندر موسوم به خمینی

کارگران شهرداری مرکزی آبادان

صیادان میگوی جنوب

غارت‌شدگان مؤسسه کاسپین تهران

کسبه بازار فردوسی در مشهد

کسبه و بازاریان اصفهان

همچنین در پی حمله وحوش شهرداری رژیم به دستفروشان محروم در خیابان نادری اهواز، مردم و به‌ویژه جوانان اهوازی در دفاع از دستفروشان و در اعتراض به وحشی‌گری‌های مأموران شهرداری، به درگیری با مأموران سرکوبگر پرداختند.

 

نگاهی دوباره به خواسته‌های رانندگان اعتصابی کامیون 

تشکل‌های رانندگان اعتصابی خواسته‌های خود را پیش از آغاز اعتصاب به این شرح اعلام کرده بودند:

۱. کسر حق پرداختی بیمه رانندگان

۲. افزایش حقوق بازنشستگی و سختی کار

۳. کاهش قیمت لوازم یدکی

۴. کاهش قیمت لاستیک

۵. افزایش کرایه حداقل ۷۰℅

۶. کاهش نرخ عوارضی اتوبان‌‌ها

۷. ترمیم جاده‌های پرتردد سراسر کشور

۸. افزایش سهمیه سوخت ناوگان حمل بار

۹. حذف دلالان و واسطه‌ها از پایانه‌ها و باربری‌ها

۱۰. اجباری کردن اعلام بارها، در سالن‌های اعلام بار در سراسر کشور

۱۱. کاهش دریافت کمسیون باربری‌ها و پیمانکاران شرکت نفتی

۱۲. کاهش دادن هزینه‌های اضافی از پایانه‌های مرزی جهت تردد ترانزیت‌ها در سراسر پایانه‌های مرزی کشور

۱۳. رفع کمبود شدید امکانات رفاهی، بهداشتی در پایانه‌های مرزی و داخلی

۱۴. نوسازی ناوگان حمل‌‌‌ونقل باری

۱۵. نظارت بر برخوردهای غلط و سلیقه‌ای مأموران راهنمایی و رانندگی و مجازات مأموران و افسران رشوه‌گیر

 

هشدار رانندگان اعتصابی پیش از آغاز دور دوم اعتصاب 

رانندگان اعتصابی پیش از آغاز دور دوم اعتصاب خود به‌روشنی خواسته‌هایشان را که لازمه ادامه کار حمل‌‌‌ونقل است اعلام کردند و در پایان نیز گفتند:

قرار بود تا قبل از ۱۳۹۷/۵/۱ تمام خواسته‌های رانندگان عملی شود.

همان‌طور که شاهد بودیم، قیمت لاستیک از «۱میلیون و ۶۰۰هزار تومان» به بیش از «۳میلیون و ۷۰۰هزار تومان» افزایش یافت و دریافت انعام رانندگان لغو شد، در این شرایط دولت برای رانندگان پیامی حاوی افزایش ۲۰℅ کرایه ارسال کرد.

در واقع مسئولان با این کار حیله‌گری و عدم‌کفایت خود را نشان دادند.

 

هشدار رانندگان اعتصابی

رانندگان اعتصابی در انتهای اطلاعیه خود با درج کلمه «هشدار» افزوده بودند:

«هشدار!

رانندگان سراسر کشور هشیار و آگاه باشید و فریب حیله‌گری‌های مسئولان را نخورید.

تنها راه باقی‌مانده برای گرفتن حق و مطالبات خود، اعتصاب سراسری است.

شروع اعتصابات سراسری رانندگان ۱۳۹۷/۵/۱».

و به این ترتیب، دور دوم اعتصاب رانندگان کامیون با اشراف بیشتر رانندگان به حیله‌های آخوندها و آموخته‌هایشان از دور اول اعتصاب در حالی آغاز شد که دیگر اقشار و طبقات معترض کشور نیز با دستی پر از آنچه که تاکنون از آخوندهای فریبکار تجربه کرده‌اند، با همزمان کردن اعتصاب‌ها و اعتراض‌های خود، به پشتیبانی از رانندگان اعتصابی برخاسته‌اند. فرصتی مغتنم که قیام بزرگ مردم ایران را یک گام دیگر به‌پیش می‌برد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6ee13a9a-7822-4f01-ae64-2ccf4d1f36b2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات