728 x 90

اوجگیری بحران اوکراین و محکومیتها و واکنش‌های بین‌المللی

اوکراین
اوکراین

روز سه‌شنبه سوم اسفندماه رویترز و دیگر خبرگزاریهای مهم جهان از ورود نیروهای نظامی روسیه به دو استان شرقی اوکراین خبر دادند.

رویترز گفت: پس از فرمان ولادیمیر پوتین مبنی بر اعزام نیروهای نظامی روسیه به دو منطقه دونـِتسک و لوهانسک، در شرق اوکراین، و به‌رسمیت شناختن آنها تحت عنوان دو جمهوری مستقل، بحران اوکراین اوج تازه‌یی گرفت.

 

در واکنش به این اقدام، دولت آمریکا دو منطقه اشغالی اوکراین را تحت تحریم‌های اقتصادی و تجاری شدید خود قرار داد. سخنگوی کاخ‌سفید آمریکا اعلام کرد: تحریم‌های جدید، جدا از مجموعه تحریم‌هایی است که آمریکا در صورت وقوع یک حمله همه‌جانبه علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

اتحادیه اروپا طی بیانیه‌یی ضمن محکومیت حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین تحریم‌هایی را بر بخشهای غیردولتی کنترل شده روسیه و افراد و نهادهای روسی که در حمله به اوکراین دست داشته‌اند اعمال می‌کند.

رویترز افزود: با توجه به روابط نزدیک اتحادیه اروپا با روسیه در زمینه تجارت و انرژی، این اتحادیه در نظر دارد تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال کند.

لازم به ذکر است رهبران و مقامات انگلستان و فرانسه نیز آمادگی خود را برای اعمال تحریم‌های مختلف علیه روسیه اعلام کردند. صدراعظم آلمان نیز گفت پروژه مشترک ایجاد خط لوله گاز شمال با روسیه را متوقف کرده است.

متقابلاً پارلمان روسیه روز سه‌شنبه با اعلام این‌که در نظر دارد عهد‌نامه‌هایی با دو ایالت اوکراینی را به تصویب برساند، راه را برای استقرار پایگاههای نظامی روسیه در مناطق شرقی اوکراین باز کرد.

از سوی دیگر وزیر خارجه روسیه در پاسخ به تهدیدات و تحریم‌های غرب گفت: ما به چنین تحریم‌هایی عادت داریم و می‌دانیم تحریم‌ها چه با دلیل و چه بی‌دلیل اعمال خواهند شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز دوشنبه شب به درخواست اوکراین اقدام به برگزاری یک اجلاس اضطراری کرد. خانم رزماری دیکارلو معاون سیاسی دبیرکل ملل متحد در امور برقراری صلح به‌نمایندگی از طرف دبیرکل اعلام کرد ریسک وقوع یک درگیری جدی وجود دارد و باید به هر قیمت از آن جلوگیری شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5aa70e3c-b56f-46e6-8834-0aa4878969e9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات