728 x 90

انفجار نطنز سه چهارم ساختمان مونتاژ تأسیسات اتمی را نابود کرد

انفجار در سایت اتمی نطنز
انفجار در سایت اتمی نطنز

به گفته رئیس مؤسسهٔ علوم و امنیت بین‌المللی حدود سه چهارم ساختمان مونتاژ سانتریفوژهای تأسیسات اتمی نطنز بر اثر انفجار هفته گذشته در این تأسیسات نابود شده است.

دیوید آلبرایت با استناد به آخرین تصاویر ماهواره‌یی تأسیسات نظنز تصریح می‌کند ساختمان مونتاژ تأسیسات نطنز جدید بوده و در سال٢٠١٨ بازگشایی شده بود و در زمینه تولید سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

سایت یورو آسیا، ۸ژوییه (۱۸تیر۹۹) نوشت: «گزارشات حاکی از آن هستند که حمله به سایت اتمی نطنز نه یک حمله سایبری بلکه انفجار یک بمب بوده است».
یورو آسیا افزود: «انفجار اخیر در تأسیسات نطنز برنامه اتمی رژیم ایران را بیش از یک‌سال عقب انداخته است. تأسیسات اتمی نطنز برای غنی‌سازی اورانیوم مورد استفاده قرار می گرفت و برای برنامه اتمی ایران و نقش حیاتی داشت. گفته می‌شود که ویرانی آن یک عقب‌گرد جدی برای تهران است. همان‌طور که هفته گذشته توسط یورو آسیا گزارش شد یک آتش‌سوزی در تأسیسات اتمی نطنز روز پنجشنبه گذشته رخ داد.
رژیم ایران ادعا می‌کند که عامل آن یک حمله احتمالی سایبری بود که توسط اسراییل یا آمریکا هماهنگ گردیده و عهد کرده است که علیه مرتکبین آن تلافی‌جویی کند.

سایمون هندرسون که برای هیل مقاله می‌نویسد و یک محقق کهنه کار است و نیز با مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک همکاری دارد معتقد است که این انفجار در نطنز فعلاً موجب از کار افتادن تأسیسات مزبور شده و جمهوری اسلامی احتمالاً گزینه‌یی برای ساختن سانتریفوژهای پیشرفته ندارد. این، برنامه اتمی ایران را اگر نگوییم برای سالها، برای ماهها، عقب انداخته است. منابع اطلاعاتی سایر کشورها نیز به نتیجه‌گیریهای مشابهی رسیده و به یک یا دو سال عقب افتادن این برنامه‌ اشاره می‌کنند».

نیویورک تایمز طی مقاله‌یی به‌نقل از یک مقام مطلع در خاورمیانه نوشت: حمله در مجموعه هسته‌یی نطنز با استفاده از یک بمب قدرتمند انجام شد. یک عضو سپاه پاسداران نیز که در این رابطه توجیه شده گفت مواد انفجاری در این حمله استفاده شده است... اگر ثابت شود که نطنز مورد حمله یک نیروی خارجی قرار گرفته، ضربه‌پذیری رژیم ایران را در شرایطی نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور به به‌خاطر تحریم‌ها به‌حالت خفگی درآمده و مردم آن به‌شدت در تنگنای پاندمی کرونا قرار گرفته‌اند...

نیویورک تایمز افزود: رژیم ایران پذیرفت که آتش‌سوزی در سایت اصلی غنی‌سازی ایران در نطنز برنامه اتمی آن را ماهها عقب نگه‌می‌دارد.

نیویورک تایمز به‌نقل از عضو سپاه پاسداران افزود: احتمال بیشتر به این داده می‌شود که مواد منفجره به‌طور مخفیانه به داخل سایت برده شده است. بهرحال این حمله به‌خوبی نشان‌دهنده یک حفره بزرگ در سیستم امنیتی سایت است. وی گفت این حادثه به احتمال زیاد طرح انتقال تأسیسات حساس ایران را به زیرزمین تسریع می‌کند... (نیویورک تایمز ۱۵تیر۹۹)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5fc7f518-3109-487c-8cd0-2a4e9cff9bf0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات