728 x 90

با انفجار بیروت جامعه لبنان نیز بار دیگر منفجر شد

اعتراضات در لبنان
اعتراضات در لبنان

روزنامه حکومتی مستقل روز سه‌شنبه ۲۱ مردادماه در تحلیلی از اوضاع بیروت خصوصاً بعد از انفجار اخیر نوشت: انفجار بیروت صفحه راهبردی سیاست ملی را تغییر داده است. افکار عمومی لبنان در برابر فشار روزافزون بحران اقتصادی و فساد خواهان تغییر بنیادی ساختار قدرت هستند. اما نیروهای سنتی حاضر در صحنه سیاسی لبنان تلاش می‌کنند این مطالبه را دور بزنند و از بالای سر مطالبات مردمی عبور کنند. لبنان در تیررس این جنگ فرسایشی، آسیب زیادی دیده و مردم لبنان سال‌هاست در انتظار بازگشت به شرایط یک دولت- ملت عادی هستند.

این روزنامه نوشت: با انفجار بندر بیروت، جامعه لبنان نیز بار دیگر منفجر شد. مواضع اولیه حزب‌الله لبنان خارج از انتظارات مردم معترض لبنان است و سیاست خرید وقت و بازگشت به مناسبات سیاسی وضع موجود به سود حزب‌الله لبنان نیست.

این اعتراضات مشروعیت ملی ورود حزب‌الله به رویارویی با اسراییل را از بین برده است.

حضور حزب‌الله در دولت آتی لبنان اگر توأم با چرخش راهبردی سیاسی نباشد و پایانی از رقابت نیابتی داخلی در آن دیده نشود، قطعاً با تردید و اعتراض مداوم روبه‌رو خواهد شد.

این روزنامه به تغییر وضعیت حزب‌الله اشاره کرد و نوشت: حزب‌الله فعلاً در وضعیت دفاعی قرار گرفته و البته نشانه‌ای از تغییر سیاست راهبردی نیز نشان نداده است.

در ادامه مقاله به شکل دیگری از وضعیت حزب‌الله در صورت عدم چرخش این نیروی نیابتی اشاره کرد: اگر این چرخش روی ندهد، یا حزب‌الله هم‌چون جنبش فلسطینی به دو بخش تبدیل خواهد شد و یا یک حزب سیاسی شیعی تازه در لبنان متولد می‌شود.

این روزنامه حکومتی به یک واقعیت اشاره می‌کند و آن هم این‌که در دافعه نسبت به این نیروی شبه‌نظامی مردم در پی از دور خارج کردن آن هستند: رقبای داخلی و منطقه‌یی حزب‌الله به انتظار اشتباه راهبردی حزب‌الله لبنان نشسته‌اند و حزب‌الله لبنان فعلاً توپی برای انداختن به زمین حریف ندارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/282ded69-31c4-4517-8716-88f3d7edfc28"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات