728 x 90

انعکاسات رسانه‌های خارجی نسبت به حکم دادگاه استکهلم برای حمید نوری: حبس ابد به جرم مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷

دژخیم حمید نوری
دژخیم حمید نوری

قصاب کرج به‌اتهام اعدام در ایران به حبس ابد محکوم شد

یک دادستان موسوم به «قصاب کرج» روز پنجشنبه ۲۳تیر به‌دلیل نقشش در اعدام دسته‌جمعی و شکنجه زندانیان سیاسی مخالف در ایران در سال ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم شد.

دادگاه منطقه‌یی استکهلم در سوئد گفت حمید نوری، ۶۱ساله، "به‌طور مشترک و با تبانی با دیگران در این اعدام‌ها که "جنایت جدی علیه قوانین بین‌المللی" است، دست داشته است.
شورای ملی مقاومت ایران گفت: زمانی که بالاترین مقامات به دادگاه معرفی شوند "عدالت اجرا خواهد شد". گروه‌های حقوق‌بشر می‌گویند ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کنونی رژیم ایران، یکی از ۴قاضی بود که بر اعدام‌ها نظارت داشت(عرب نیوز ۲۳تیر).

رویترز

محاکمه حمید نوری خواه ناخواه توجه را به‌سمت ابراهیم رئیسی

به‌عنوان یکی از اعضای هیأت مرگ در قتل‌عام ۶۷ متمرکز می‌کند

 

 

نوری اولین فردی است که تاکنون به جرم پاکسازی اعضای مجاهدین خلق و دیگر ناراضیان سیاسی مورد محاکمه قرار گرفته است.

رویترز در این گزارش با اشاره به نقش رئیسی در قتل‌عام‌های سال ۶۷ افزود: این محاکمه خواه ناخواه توجه را به سمت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور افراطی رژیم ایران متمرکز کرده است. او به‌دلیل اعمال گذشته خود تحت تحریم‌های آمریکا از جمله به‌خاطر شرکت در قتل‌عام‌های ۶۷ به‌عنوان یکی از ۴عضو کمیته مرگ قرار دارد.

گروه‌های حقوق‌بشر می‌گویند ابراهیم رئیسی یکی از ۴قاضی بود که بر اعدام‌ها نظارت داشت.

رئیسی در سال ۲۰۲۱ در پاسخ به سؤالی درباره اتهامات به خبرنگاران گفت: اگر یک قاضی، یک دادستان از امنیت مردم دفاع کرده است، باید از او تمجید کرد.

گروه اپوزیسیون شورای ملی مقاومت ایران در بیانیه‌یی گفت: زمانی که بالاترین مقام‌های رژیم ایران به دادگاه فراخوانده شوند، عدالت اجرا شده است(رویترز ۲۳تیر).

 

 

 

 

آسوشیتدپرس

حکم دادگاه در مورد حمید نوری به‌معنای حداقل ۲۰ تا ۲۵سال زندان است

بلقیس جراح، مدیر دادگستری بین‌المللی دیده‌بان حقوق‌بشر، گفت:

این حکم به بلندپایه‌ترین مقامات رژیم ایران پیام می‌دهد

که نمی‌توانند برای همیشه از دست عدالت دور بمانند

 

 

حبس ابد در سوئد به‌طور کلی به‌معنای حداقل ۲۰ تا ۲۵سال زندان است و می‌تواند تمدید شود.

دادگاه گفت نوری «در اعدام بسیاری از زندانیان سیاسی در ایران در تابستان ۱۳۶۷» شرکت داشته و «در نقش دستیار معاون دادستان» در زندان «به‌طور مشترک و با تبانی با دیگران در انجام اعدام‌ها دست داشته است.

دادگاه هم‌چنین گفت این اقدامات به‌عنوان جنایت جدی علیه قوانین بین‌المللی تلقی می‌شود.

آسوشیتدپرس به‌نقل از دادستان دادگاه سوئد افزود: خمینی در سال ۶۷ حکم اعدام همه زندانیانی را که در سراسر کشور از مجاهدین خلق هواداری می‌کردند صادر کرد. بر اساس این دستور، تعداد زیادی از زندانیان در زندان گوهردشت اعدام شدند.

توماس ساندر، قاضی دادگاه، گفت: به‌رغم دعاوی حمید نوری، هیچ مدرک قابل توجهی به‌دست نیامده است که وثوق و استحکام تحقیقات دادگاه را زیر سؤال ببرد.

آسوشیتدپرس در این گزارش می‌افزاید: بلقیس جراح، مدیر موقت دادگستری بین‌المللی دیده‌بان حقوق‌بشر، این حکم را لحظه‌ای معنادار برای بازماندگان و خانواده قربانیان خواند.

وی در بیانیه‌یی گفت: «این حکم به بلندپایه‌ترین مقامات رژیم ایران که در این جنایات دست دارند پیام می‌دهد که نمی‌توانند برای همیشه از دست عدالت دور بمانند(آسوشیتدپرس ۲۳ تیر).

 

 

 

پولیتیکو - اروپا

پرونده حمید نوری برای رژیم تهران از حساسیت ویژه‌یی برخوردار است

زیرا رئیس‌جمهور این رژیم از عناصر اصلی قتل‌عام سال ۶۷ زندانیان سیاسی است

 

نشریه پولیتکو چاپ اروپا در گزارشی ضمن اشاره به اعلام محکومیت حبس ابد برای دژخیم حمید نوری نوشت: این پرونده برای رژیم تهران از حساسیت ویژه‌یی برخوردار است، زیرا گفته می‌شود ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کنونی آن، یکی از اعضای برجسته کمیته‌یی بوده که حکم به کشتار زندانیان و از عناصر کلیدی پاکسازی [زندانیان سیاسی] در سال ۶۷ بوده است.

پولیتیکو افزود: سازمان‌های بین‌المللی مدتهاست رژیم ایران را تحت فشار قرار داده‌اند تا به این فصل مبهم در گذشته خود پاسخ دهد، چیزی که رئیسی و رژیم تهران عمدتاً در برابر آن مقاومت کرده‌اند(پولیتیکو ۲۴تیر).

 

 

 

الشرق‌الأوسط

محاکمه حمید نوری بر روی ابراهیم رئیسی متمرکز است

رئیسی یکی از ۴آخوند هیأت مرگ کشتار سال ۶۷ می‌باشد

 

 

این محاکمه بر روی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور رژیم ایران، متمرکز شد. او به‌دلیل گذشته‌اش تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد چرا که به‌گفته فعالان حقوق‌بشری، یکی از ۴قاضی [رژیم ایران] است که بر قتل‌عام سال ۶۷ [زندانیان سیاسی] نظارت داشته است.

...دادگاه نوری از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اولین دادگاه یک مقام رژیم ایران به‌اتهام اعدام‌هایی است که در سال ۱۳۶۷ کشور را تکان داد... . در میان ۴آخوند هیأت مرگ این کشتار، رئیسی، معاون دادستانی وقت تهران و رئیس‌جمهور فعلی قرار دارد(الشرق‌الأوسط ۲۳ تیر).

 

پانورامای آلبانی – ۲۳تیر ۱۴۰۱

محکومیت حمید نوری یکی از عاملان نسل‌کشی سال ۱۳۶۷ توسط قوه قضاییه سوئد

 

مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران، از حکم حبس ابد حمید نوری، یکی از عاملان نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در سال ۱۳۶۷ توسط قوه قضاییه سوئد استقبال کرد و آن را اولین گام در مسیر عدالت خواند. مریم رجوی گفت: البته عدالت همه‌جانبه زمانی محقق می‌شود که عاملان اصلی جنایت به‌ویژه علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی و سایر عاملان این جنایت در دادگاه‌های ایران آزاد یا در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند.

رجوی تأکید کرد که پیگرد خامنه‌ای و رئیسی اکنون بیش از هر زمان دیگری ضروری است. در مواجهه با گروگان‌گیری و باج‌گیری رژیم و برای اجتناب از دامی که دولت بلژیک در آن گرفتار شد، دولت سوئد باید فوراً دستور محاکمه رئیسی، به‌عنوان جلاد ۱۹۸۸، به‌جرم نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت را صادر کند. بیش از ۱۰۰۰زندانی سیاسی شکنجه شده توسط رژیم خمینی که بیش از ۹۰۰نفر از آنها در آلبانی هستند، آماده شکایت هستند(پانوراما آلبانی۲۳تیر).

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e9e5bc76-7b4a-4af3-84f0-ec871d776882"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات