728 x 90

انتشار فایل صوتی، ضربه به منافع ملی و مشکلی امنیتی برای رژیم

محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف

روز جمعه ۱۰ اردیبهشت، خبرگزاری سپاه پاسداران-فارس به‌نقل از سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه رژیم، نوشت: انتشار فایل صوتی گفتگوی وزیر امور خارجه، ضربه به منافع ملی و مشکلی امنیتی است.

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به‌گفته سخنگوی پیشین وزارت‌خارجه رژیم افزود: اولین اصل سیاست خارجی ما در اول انقلاب، رویکرد نه شرقی و نه غربی در جهان دوقطبی (بلوک شرق و غرب) بود و انقلاب اسلامی با به ارمغان آوردن استقلال، مبنای خود را بر اساس این شعار بنا نهاد. بعدها سه اصل عزت، حکمت و مصلحت هم به‌عنوان چارچوب کارهای سیاست خارجه کشورمان مطرح شد. بر همین اساس متناسب با رویدادهای مختلف بین‌المللی و شخصیت رؤسای جمهور کشورمان طی این ۴۰ سال، نوع تعاملات ما و سیاست خارجه متفاوت بوده است. بحثهای تنش‌زدایی، جهانی شدن، حمایت از مستضعفان جهان و... از جمله این موضوعات است.

مهمان‌پرست هم‌چنین گفت: در چارت وزارت‌خارجه معاونت اقتصادی و سیاسی داریم که معاونت سیاسی ۸ اداره کل دارد و برای ارتباط با دیگر کشورها در سطح مدیرکل هستند که موجب مشکل شده است. برای بالا بردن سطح مراودات خارجی باید معاون سیاسی وارد شود که آقای عراقچی با مشغله زیاد نمی‌تواند. در مراودات خارجی به شأن مقام مذاکره‌کننده توجه می‌شود. در برابر مدیرکل در نهایت معاون وزیر می‌نشیند ولی اگر ادارات سیاسی در سطح معاون وزیر بود هر کدام از اینها می‌توانستند برای مذاکرات خارجی در برابر وزیر خارجه و مقام‌های بالاتر ارتباط بگیرند. ضمن این‌که یک معاون سیاسی نمی‌تواند به تمامی کارها رسیدگی کند. از طرف دیگر وقتی معاونت اقتصادی در وزارت‌خارجه ایجاد می‌شود یعنی این‌که معاونت سیاسی نباید کار اقتصادی انجام دهد که این امر موجب مشکلات زیادی شده است. وزارت‌خارجه دولت بعدی باید تغییرات زیادی در چارت داشته باشد.

مهمان‌پرست افزود: «انتشار این فایل مشکلی امنیتی است که باید به آن رسیدگی کرد. اگر این فایل سهواً منتشر شده یعنی در حفاظت اطلاعات دقت کافی نداریم و باید نهادهای امنیتی آن را بررسی کنند. اگر این فایل صوتی عمداً منتشر شده که جرم بزرگی است و به منافع ملی ما لطمه زده که سناریوی خطرناکی پشت آن قرار دارد. تعریف دکتر ظریف از میدان و دیپلماسی نشان‌دهنده این است که ایشان در این تعریف، دقت کافی نداشته‌اند».

مهمان‌پرست احتمال عمدی بودن انتشار این فایل صوتی را قوی دانست و گفت: به‌نظر من این انتشار سهوی نبوده است. من به این قضیه مشکوک هستم و حدسم این است که این فایل عمداً منتشر شده است. تصور برخی بر این است که دولت و تیم مذاکره‌کننده عقیده دارند مذاکرات تا قبل از انتخابات ۱۴۰۰ به نتیجه می‌رسد اما تصور ما بر این است که این مذاکرات بیشتر طول می‌کشد. حداقل تست تعهدات آمریکا در لغو برجام توسط ایران و مطمئن شدن از لغو تحریم‌ها زمانبر است و قاعدتاً تا انتخابات ۱۴۰۰ به سرانجام نمی‌رسد. تحلیلی می‌گوید چون گروهی نتوانسته‌اند از مذاکرات برجام برای اهداف سیاسی در انتخابات استفاده کنند فضا را به سمت دوقطبی شدن دیپلماسی- میدان و یا بحث روسیه- آمریکا می‌کشانند و می‌خواهند مردم را به دو قسمت طرفداران آمریکا و روسیه تقسیم کنند و بحث انتخابات را به انحراف بکشانند. در هر صورت اینکار ضربه زدن به منافع ملی است. بازی‌کردن با مسائل اصلی سیاست خارجی برای اهداف داخلی و جناحی حتماً کاری خلاف منافع ملی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cfe98c7a-165a-444a-8774-21d30d3922a5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات