728 x 90

انتخابات، سیاست انقباض و اوجگیری بحران درونی

سخن روز
سخن روز

بعد از تک و پاتک خامنه‌ای و روحانی علیه همدیگر بر سر انتخابات، این جنگ‌وجدال در سایر رسانه‌ها و تریبونهای رژیم بین دو باند با شدت ادامه دارد. روز ۱۸بهمن در نمازجمعه‌ها، حرف اصلی انتخابات و هم‌چنین دعوت به‌ راهپیمایی و تظاهرات ۲۲بهمن بود.

گماشته‌های خامنه‌ای در نمازجمعه‌ها حرفهای او در حمله به‌ روحانی را که انتخابات را انتصابات و تشریفات نامیده بود، تکرار کردند. آنها به‌روحانی و کسانی که مردم را دلسرد کنند، سلامت انتخابات و شورای نگهبان را زیر سؤال ببرند، تاختند.

بیشتر سخنرانهای پیش از خطبه‌ها هم محور صحبتشان، انتخابات بود. فرمانده نیروی هوایی ارتش که سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بود درست مثل آخوندها و امام‌جمعه‌ها گفت: «حضور در راهپیمایی شکوهمند ۲۲بهمن و حضور در پای صندوق‌های رأی بسیار مهم است بسیار مهم است و بسیار مهم است».

یکی دیگر از سخنرانهای پیش از خطبه‌های تهران، آخوندی به‌نام هاشمی، یک سلسله سؤالهای توضیح‌المسائلی درباره انتخابات مطرح کرد و خودش به‌ آنها جواب داد، مانند: «شرکت در انتخابات یک وظیفهٔ شرعی اسلامی و الهی‌ است، واجب عینی است و نه کفایی، شرکت در انتخابات منوط به‌ اذن شوهر نیست، رأی سفید دادن اگر سبب بشود که انتخابات ضعیف قلمداد بشود این کار را انجام ندهید بروید تحقیق کنید و...».

آخوند علم‌الهدی با دجالگری مشمئزکننده‌ای فقهای شورای نگهبان را با پیامبر مقایسه کرد و گفت:‌ «این‌که بگوییم ۶مجتهد شورای نگهبان با جناح‌گرایی حکم می‌کنند مثل این است که بگوییم پیامبر به‌نفع داماد و پسرعمویش حکم می‌کند؛ این دو حرف همسان هم هستند».

یکی از گماشته‌های خامنه‌ای در نمایش جمعه خیرآباد فارس سمت و سوی خط انقباض پس از تشکیل مجلس ارتجاع را نیز برملا کرد و گفت: «این انتخابات می‌تواند بر انتخابات ریاست‌جمهوری تاثیر بگذارد و یک دولت انقلابی و جوان را رقم بزند».

رژیم راهپیمایی ۲۲بهمن را نیز یک بسیج و مانور برای نمایش انتخابات تلقی می‌کند. در همین رابطه آخوند امامی کاشانی در نماز جمعه تهران به‌ راهپیمایی ۲۲بهمن پرداخت و گفت: «هر کس در ۲۲بهمن در خانه‌اش بنشیند، واقعاً جفا کرده است».

 

وحشت از سوت و کوری نمایش انتخابات

به‌خوبی پیداست که رژیم و مشخصاً خامنه‌ای و باند او به‌شدت از سوت و کوری فوق‌العاده نمایش انتخابات وحشت‌زده‌اند. نظرسنجی‌های ۳منبع خبری در فضای مجازی که ظاهراً هر سه متعلق به‌ باند خامنه‌ای هستند نیز آمارهایی ارائه داده‌اند مبنی بر این‌که ۸۱، ۸۳ و ۸۶درصد واجدین شرایط رأی دادن گفته‌اند در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

در یکی از موارد فوق، یک کانال تلگرامی در نظرسنجی از ۱۴۰هزار نفر این نتایج را منتشر کرد: «اصولگرایان: ۸درصد

اصلاح‌طلبان: ۴درصد

مستقلان: ۵درصد

رای نخواهم داد: ۸۳درصد».

در مورد ابعاد حذف و تصفیهٔ باند مغلوب، سایت نامه نیوز از باند خامنه‌ای نوشت:‌ «اصلاح‌طلبان بیش از ۵-۶کرسی به‌دست نمی‌آورند، ما با ذره‌بین گشته‌ایم اما تعداد نامزدهای اصلاح‌طلبان به‌ ۲۰نفر هم نمی‌رسد».

اگر این موضوع صحت داشته باشد، چنین تصفیه‌ای تاکنون در رژیم سابقه نداشته است. معنی آن تشدید جنگ‌وجدال باندی، فاش‌گویی باند مغلوب و پاسخگویی باند خامنه‌ای و بالا‌گرفتن بحران و تعمیق شقه است که در کفه قیام می‌ریزد.

 

سرکوب و انقباض، پاسخ به‌ بحران بی‌سابقهٔ درونی

رژیم در واکنش نسبت به‌ این شرایط، قاعدتاً طبق معمول سرکوب را تشدید خواهد کرد. صدور احکام اعدام ۷تن از زندانیان اهل سنت در زندان گوهردشت کرج در تأیید همین نکته است. دامنهٔ این سرکوب و سیاست انقباض خواه ناخواه باند مغلوب و به‌ویژه حواشی رژیم را هم خواهد گرفت. در این رابطه حرف آخوند جلاد رئیسی قابل‌ توجه است که گفت: «هر کس انتخابات را زیر سؤال ببرد در جبهه دشمن قرار می‌گیرد».

خانم مریم رجوی با اشاره به‌ اظهارات آخوند رئیسی، وحشت رژیم از تحریم سراسری را خاطرنشان کرد و گفت: «(رئیسی) درست می‌گوید. عموم مردم دشمن آخوندهای حاکم هستند. تحریم انتخابات فریضه ملی و پیمان ملت ایران با کهکشان شهیدان است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e27adf21-2ac1-4df7-8f01-d605edaf8a29"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات