728 x 90

امانوئل ماکرون:‌ رژیم ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌یی دست پیدا کند، هرگز

سخنرانی ماکرون در کنگره آمریکا
سخنرانی ماکرون در کنگره آمریکا

امانوئل  ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه  روز چهارشنبه 5 اردیبهشت 97 در کنگره آمریکا سخنرانی کرد و مهمترین زمینه‌های همکاری فرانسه و آمریکا را مورد اشاره قرار داد. وی در مورد ایران و موضوع برجام گفت:
دربارهٴ (رژیم) ایران، هدف ما روشن است: (رژیم) ایران هرگز نباید هیچ‌گونه تسلیحات اتمی در اختیار داشته باشد. نه الآن، نه 5سال دیگر، نه 10سال دیگر، بلکه هرگز! اما این سیاست هرگز نباید ما را به جنگ در خاورمیانه رهنمون کند. ما باید ثبات را تضمین کنیم و به حق حاکمیت کشورها احترام بگذاریم، از جمله به ایران که نمایندهٴ یک تمدن بزرگ است. بیایید اشتباهات گذشته را در منطقه تکرار نکنیم. بیایید ساده‌لوح نباشیم. بیایید تا به‌دست خودمان در طرف دیگر، جنگهای جدیدی را ایجاد نکنیم. یک چارچوب وجود دارد که نام آن برجام است که هدف آن کنترل فعالیت اتمی (رژیم) ایران است. ما آن‌را به ابتکار آمریکا امضا کردیم. ما آن‌را امضا کردیم، هم آمریکا و هم فرانسه. به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم که همین‌طور باید از شر آن خلاص بشویم. ولی این واقعیت نیز وجود دارد که این توافق به همه نگرانی‌ها و همه نگرانی‌های مهم پاسخ نمی‌دهد. این واقعیت دارد. ولی ما نباید آن‌را در حالی رها کنیم بدون این‌که چیز قوی‌تری به‌جای آن در اختیار داشته باشیم. این موضع من است. به همین دلیل فرانسه از برجام خارج نخواهد شد، چون آن‌را امضا کرده‌ایم. رئیس‌جمهور شما و کشور شما باید طی روزها و هفته‌های آتی مسئولیت‌های خود را دربارهٴ این موضوع برعهده بگیرند. ولی کاری که من می‌خواهم انجام بدهم و چیزی که همراه با رئیس‌جمهور شما تصمیم گرفتیم این است که می‌توانیم روی یک   توافق جامع‌تر کار کنیم که به همه این نگرانی‌ها پاسخ می‌دهد. به همین دلیل ما باید روی این توافق جامع‌تر کار کنیم که همان‌طور که دیروز با رئیس‌جمهور ترامپ صحبت کردیم، بر اساس 4ستون باشد. مفاد توافق موجود، به‌خصوص اگر تصمیم به خروج از آن بگیرید، مسئلهٴ بعد از سال 2020-2025 تا مطمئن شویم که هرگز هیچ‌گونه فعالیت اتمی توسط (رژیم) ایران صورت نخواهد گرفت، مهار نفوذ نظامی رژیم ایران در منطقه و مانیتورینگ فعالیت بالستیک. به‌نظرم این چهار ستون که در برابر مجمع عمومی سازمان ملل هم در سپتامبر گذشته آن‌را ابراز کردم، (ستون‌هایی) هستند که نگرانی‌های مشروع ایالات متحده و متحدان ما در منطقه را در بر می‌گیرند. به‌نظرم ما باید از همین الآن کار روی این چهار ستون را برای ایجاد این توافق جدید شروع کنیم و مطمئن بشویم که تصمیم ایالات متحده هر چه باشد، ما میدان را به فقدان قوانین و درگیری قدرتها در منطقه رها نکنیم و خودمان را وارد تنشهای فزاینده و جنگ احتمالی نکنیم. این موضع من است و به‌نظرم می‌توانیم با هم برای ایجاد این توافق جامع برای کل منطقه و برای مردممان کار کنیم؛ چون فکر می‌کنم به‌طور منصفانه‌یی به نگرانی‌های ما پاسخ می‌دهد. این موضع من است. این مهار که به‌عنوان یکی از ستونها آن‌را مطرح کردم، در یمن، لبنان، عراق و نیز در سوریه ضروری است. برقراری صلح پایدار در یک سوریهٴ متحد و فراگیر مستلزم آن است که همه قدرتهای منطقه به حق حاکمیت مردم آن و گوناگونی جوامعش، احترام بگذارند. در سوریه، ما از نزدیک با همدیگر کار کردیم؛ بعد از این‌که دو هفته رژیم بشار اسد از تسلیحات ممنوعه علیه مردم استفاده کرد، ایالات متحده و فرانسه همراه با انگلستان، برای نابودی تأسیسات شیمیایی و برقراری اعتبار جامعهٴ جهانی اقدام کردند. این اقدام یکی از بهترین الگوها بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9b46e05b-abbb-4ea2-826a-631479b36de9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات