728 x 90

افغانستان واردات فرآورده‌های نفتی از ایران را به صفر رساند

مرز ایران و افغانستان در اسلام‌قلعه
مرز ایران و افغانستان در اسلام‌قلعه

افغانستان واردات فرآورده‌های نفتی از ایران را به صفر رساند. خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس با اعلام این خبر نوشت:‌ بر اساس تصمیم مقامات افغانستان صادرات فرآورده‌های نفتی به این کشور از ۲۲ اردیبهشت ماه متوقف شد.

حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی از مدتها پیش از کاهش صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به افغانستان خبر داده بود و گفته بود این بازار یکی از بهترین و مطلوبترین بازارهای ایران است که متأسفانه میزان صادرات ما به آن کاهش یافته و متأسفانه برنامه‌ریزی برای قطع صادرات به این کشور نیز انجام شده است.

 

رئیس‌جمهور آمریکا روز ۲ اردیبهشت ۹۸ تمامی معافیتهای مربوط به فروش نفت که برای هشت کشور در نظر گرفته شده بود را لغو کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: پرزیدنت ترامپ تصمیم گرفت تا تمامی معافیتهای اقتصادی که برای هشت کشور صادر شده بود تا آنها بتوانند نفت ایران را بدون مواجه شدن با تحریم‌های آمریکا خریداری کنند خاتمه دهد و در عین‌حال به بازار جهانی نفت اطمینان داد که نفت لازم تأمین باشد.

کاخ سفید افزود: بازارهای نفت همزمان با پایان دادن به معافیت‌های مشتریان نفتی رژیم ایران در ثبات به‌سر می‌برند و کشورهای نفت‌خیز دیگر مانند امارات متحده عربی و عربستان سعودی نفت مورد نیاز را تأمین خواهند کرد.

دولت آمریکا پس از بازگرداندن تحریم‌ها علیه رژیم آخوندی، به کشورهای چین، ترکیه، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ایتالیا و یونان در خرید نفت از رژیم معافیت داده بود. این معافیت در روز ۱۲اردیبهشت به پایان رسید و دیگر هیچ کشوری مجاز به خرید نفت از رژیم آخوندی نیست.

 

یک سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز ۲۷ اردیبهشت در پاسخ به سؤال خبرگزاری رویترز در مورد نفتکش رژیم ایران که گفته شده مشغول خالی کردن نفت در چین است، گفت:‌ ایالات متحده هر گونه نقض‌ تحریم‌های ایران را بررسی کرده و برخورد جدی نشان خواهد داد.

خبرگزاری رویترز یک روز پیش‌تر گزارش داده بود یک نفتکش حامل نفت ایران در نزدیکی شهر «ژوشان» در چین مشغول تخلیه بار خود است.

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا تأکید کرد آمریکا تمامی تحریم‌ها از جمله تحریم‌های نفتی و پتروشیمی ایران را به‌طور جدی دنبال می‌کند. رویترز در گزارش خود نوشته این سخنگو حاضر به دادن جزئیات بیشتر نشده است.

 

خبرگزاری رویترز ۲۶اردیبهشت ۹۸ گزارش داده بود:‌ بر اساس آمار رد کشتی‌ها در ریفینتیو آیکون، نفتکش ایرانی مارشال زٍد حامل نفت ایران، تحریم‌های آمریکا را نقض و محموله‌یی را داخل انبارهایی نزدیک شهر چینی ژوشان تخلیه کرد.

 

نفتکشها، نفت ایران را بعد از سفری ۵ماهه در بندر چین تخلیه می‌کنند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد محموله نفت کوره ایران که راهی آسیا شده بود، پنج ماه بعد از سرگردانی در آب‌های سنگاپور، مالزی و هنگ‌کنگ، سرانجام بار خود را در یک انبار نفتی در شرق چین ذخیره کرده‌است.

ذخیره کردن به این معناست که کسی این محموله را نخریده و اگرچه در انبارهای چین ذخیره شده، اما همچنان تحت مالکیت رژیم ایران است و در واقع صادر نشده است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a8c7cfc1-56f5-44bc-b6ee-af98837072c3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات