728 x 90

افغانستان خواهان تحقیق پیرامون قتل دهها افغان توسط پاسداران مرزی رژیم ایران شد

قتل دهها افغان توسط پاسداران مرزی رژیم ایران
قتل دهها افغان توسط پاسداران مرزی رژیم ایران

گران هیواد، سخنگوی وزارت‌خارجه افغانستان روز شنبه ۱۳اردیبهشت؛ به‌دنبال گزارشات رسانه‌های خبری این کشور مبنی بر قتل دهها مهاجر افغان به‌دست پاسداران اعلام کرد: «محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه با دریافت گزارشهایی مبنی بر کشته شدن مسافران افغان در امتداد مرز با کشور ایران خواستار تحقیق همه‌جانبه در این زمینه شده است».

وی افزود: « آقای اتمر هیأتی را به رهبری معین سیاسی وزارت‌خارجه موظف نموده است تا این حادثه را به شکل همه‌جانبه تحقیق و بررسی نماید، تا در پرتو حقایق موجود تصمیمات لازم اتخاذ گردد».

خاطرنشان می‌شود که رسانه‌های افغان در روزهای گذشته اخباری مبنی بر این‌که که حدود ۵۰ مهاجر که به سمت ایران می‌رفتند، توسط گارد مرزی ایران دستگیر و شکنجه شده و سپس به رودخانه که بین دو کشور جریان دارد، انداخته شدند را منتشر کردند.

این گزارشات که بر اساس مستندات مصاحبه با بازماندگان و فیلمهایی از کشته‌شدگان بود بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات داشت.

این گزارشات شامل کلیپ‌های تلفن موبایل است که دهها جسد را نشان می‌دهد که در رودخانه غرق شده‌اند.

عبدالواحد، ۲۰ساله، که یکی از بازماندگان است در یک مصاحبهٔ تلفنی گفت: آنها به زدن ما با لوله ادامه دادند و گفتند به کشور ما برنگردید و ما را به داخل رودخانه هل دادند...

فرد دیگری که مورد مصاحبه قرار گرفته می‌گوید: «مرزبانان آنها را که ۵۷نفر بودند مجبور به کار اجباری کرده و بعد سوار مینی‌بوس کرده و از مرز رد کردند. سربازان آنان را کنار رودخانه مرزی هریرود آورده و آنان را مجبور کردند که از رودخانه بگذرند که آبش عمیق بود. از ۵۷نفر "‌‌۲۳ نفر در آب غرق شده و جان دادند" و بقیه نیز به‌نحوی خودشان را از رودخانه کشیدند».

این در حالی است که مسئولان بیمارستانی در هرات گفته‌اند که پلیس اجساد پنج نفر را که پس از غرق شدن جان باخته بودند، به یک مرکز درمانی منتقل کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ca62144e-0ffb-4f8e-8d0c-93680decb5d2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات