728 x 90

افغانستان؛ آخرین تحولات

تسلط طالبان بر افغانستان
تسلط طالبان بر افغانستان

در حالیکه عملیات خروج اتباع و کارمندان آمریکا و کشورهای ائتلاف از افغانستان از طریق فرودگاه کابل ادامه دارد،

آمریکا اعلام کرد، طالبان وعده داده است که غیرنظامیان می‌توانند با ایمنی به فرودگاه کابل سفر کنند.

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از یک مقام کاخ‌سفید گزارش داد: تاکنون ۳۲۰۰نفر توسط ارتش آمریکا تخلیه شده‌اند.

۱۱۰۰۰شهروند آمریکایی از جمله دیپلماتها، پیمانکاران و دیگران در داخل کشور هستند. آمریکا قصد دارد تخلیه شهروندانش را قبل از ۳۱اوت (۹ شهریور) به پایان برساند و به‌همین منظور پروازهای جتهای بزرگ حمل و نقل C-۱۷ خود را به بیش از بیست عدد در روز افزایش می‌دهد (خبرگزاری فرانسه ۲۷مرداد۱۴۰۰).

 

سخنگوی دولت انگلستان نیز اعلام کرد روزانه ۱۰۰۰تن را از افغانستان خارج می‌کند.

انتقادها از عملکرد دولتهای آمریکا و انگلستان در افغانستان ادامه دارد.

سناتور منندز رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه‌یی اعلام کرد در مورد خروج شتاب‌زده از افغانستان تحقیق می‌کند.

وی گفت: به‌وضوح فقدان سیاست روشن و شکست اطلاعاتی به بیرون کشیدن ما و پیامدهای بعد از آن کمک کرده است.

این‌که چگونه آمریکا عملیات تخلیه را طی روزهای آینده اداره کند پیامدهایی ورای افغانستان داشته و بر توانایی ما در ساختن ائتلاف و کار با شرکا برای حرکت به پیش تاثیر خواهد گذاشت (سایت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ۲۶مرداد۱۴۰۰).

 

کاندولیزا رایس وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در مقاله‌ای در واشنگتن پست نوشت: تصاویر آویزان شدن افغانها از هواپیماهای آمریکایی در فرودگاه کابل دلخراش و تأثر آور است (واشنگتن پست ۲۶مرداد۱۴۰۰).

مایک پنس معاون سابق ریاست‌جمهوری آمریکا نیز در مقاله‌یی در وال استریت ژورنال نوشت: ما شاهد صحنه‌یی بودیم که مجبور شدیم افراد را از پشت‌بام سفارتمان سوار هلی‌کوپتر کنیم (وال استریت ژورنال ۲۶مرداد۱۴۰۰).

رویترز گزارش داد: بایدن در تلاش برای محدود ساختن صدمه به اعتبارش در رابطه با افغانستان، با چالش بزرگ بین‌المللی و سیاسی روبه روشده است، زیرا دموکرات ها و جمهوری‌خواهان به‌طور یکسان استراتژی وی را مورد سؤال قرار داده‌اند.

جمهوری‌خواهان کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان در نامه‌یی به کاخ‌سفید روز سه‌شنبه گفتند: "اگر برنامه‌ریزی کرده بودید می‌شد از بحران امنیتی و انسانی در حال حاضر در افغانستان، جلوگیری شود" (خبرگزاری رویترز ۲۷مرداد۱۴۰۰).

 

در انگستان نیز پارلمان این کشور شاهد انتقاد نمایندگان از دولت بود.

جلسه پارلمان روز چهارشنبه با حضور بوریس جانسون نخست‌وزیر این کشور برای بررسی تحولات تشکیل شد. در این جلسه بوریس جانسون به‌خاطر عملکرد دولتش در مورد افغانستان مورد انتقاد قرار گرفت.

جانسون گفت که در روزهای آینده ریاست نشست گروه هفت را برعهده خواهد گرفت. انگلستان از سازمان ملل می‌خواهد تا تلاش‌های بشردوستانه تازه‌یی را در منطقه آغاز کند تا از کسانی که از درگیری و تهدید خشونت فرار می‌کنند حمایت شود.

 

به گزارش طلوع نیوز افغانسان، سخنگوی طالبان در اولین کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت: رهبران طالبان برای ایجاد حکومتی با مشارکت تمامی افغانیها تلاش می‌کنند. طالبان عفو عمومی کرده و در پی انتقام نیستند. امنیت تمامی شهروندان شامل کارمندان دولت، نهادهای خارجی، کارمندان نهادهای خارجی در سرتاسر کشور تأمین خواهد شد و مردم از جمله زنان و خبرنگاران نباید نگران اوضاع باشند.

وی هم‌چنین گفت که در دولت جدید کشت خشخشاش به صفر خواهد رساند و جامعه بین‌المللی باید کمک کند تا کشت جایگزینی برای آن فراهم شود (طلوع نیوز افغانستان ۲۶مرداد ۱۴۰۰).

 

روز سه‌شنبه در مقابل ساختمان ارگ، کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان، شماری از زنان با برپایی تظاهراتی خواهان خودداری از اعمال محدودیت برای زنان شدند.

 

به گزارش رویترز روز چهارشنبه۲۷مرداد در تظاهرات در جلال آباد دست‌کم سه نفر کشته شدند.

بر اساس فیلمهایی که به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، مردم شهر جلال‌آباد با برگزاری تظاهراتی از طالبان خواستند تا پرچم ملی این کشور را تغییر ندهند.

درا ین تصاویر صدای تیراندازی نیز به گوش می‌رسد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a5f625f1-b303-4801-9255-49ac783bd082"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات