728 x 90

افزایش نرخ ارز؛ شاخص شکست پروژهٔ رئیسی

سخن روز
سخن روز

با ادامهٔ سقوط آزاد ارزش پول کشور، قیمت دلار از ۴۱هزار تومان گذشت. آگاهان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که این روند ادامه خواهد داشت؛ چرا که نرخ ارز تابع مؤلفه‌های اقتصادی هم‌چون تورم، افزایش سرسام‌آور نقدینگی و چاپ بی‌وقفهٔ پول، فرار فزایندهٔ سرمایه به‌خارج، نابودی تولید و غیره است.

البته تا آنجا که به‌رئیسی جلاد و اعضای دولت او برمی‌گردد، آنها همهٔ این موارد را انکار و معکوس آن را ادعا می‌کنند. خود رئیسی از کاهش نرخ تورم، رونق اقتصادی، راه‌اندازی کارخانه‌ها و پروژه‌های تعطیل و راکد و از فراوانی همهٔ کالاها و مایحتاج مردم حرف می‌زند و خلاف این دعاوی را شایعات دشمنان و ضد انقلاب قلمداد می‌کند.

آخوند رئیسی در میدان دروغ و وقاحت تا آنجا می‌تازد که مرتب تکرار می‌کند: «دشمن از این پیشرفت عصبانی است، دشمنان نمی‌خواهند کشور ما در تولید، صنایع، کشاورزی و در تمام حوزه‌های علمی فناوری پیشرفت کند... قطار پیشرفت در حال حرکت است و دشمن می‌خواهد این قطار را متوقف کند» (سخنرانی در بیرجند ـ ۲۴آذر).

خبرگزاری سپاه پاسداران (۳آبان) هم همین مضمون را تکرار می‌کند که: «دشمن، ایران قوی و پیشرو در علم و فناوری را می‌بیند و به‌اغتشاش پناه می‌برد!».

این ادعاها واگویه حرفهای خامنه‌ای است که در هر سخنرانی از پیشرفتهای مشعشع نظام حرف می‌زند و گماشتگانش نیز تکرار می‌کنند که «سرعت پیشرفت علمی ما ۱۳برابر متوسط جهان است» «در نانوتکنولوژی، جزو اولین‌ها در دنیا هستیم». در قدرت موشکی و پهپادی قدرت چهارم یا پنجم جهان هستیم، اقتصاد ما رتبهٔ هجدهم جهان است و... قطار بی‌پایانی از دروغ که در همهٔ زمینه‌ها با سرعتی سرسام‌آور پیش می‌رود و به‌نظر می‌رسد هر قدر بحرانهای رژیم مرگبارتر می‌شود، سرعت این قطار هم شتاب بیشتری می‌گیرد.

اما در این میان یک شاخص غیرقابل انکار هست که جلو چشم همهٔ مردم و همهٔ دنیا قرار دارد و رژیم با هیچ شعبده‌یی نمی‌تواند آن را انکار کند و آن افزایش روز به‌روز و ساعت به‌ساعت نرخ ارز و سکه است که انعکاس سقوط آزاد ارزش پول رسمی کشور و شاخص ورشکستگی اقتصادی و فقر و فلاکت فزایندهٔ مردم است.

فراتر از این‌که نرخ ارز شاخصی از ورشکستگی اقتصادی رژیم است، این شاخصی انکارناپذیر از شکست پروژهٔ رئیسی است. هنگامی که جلاد۶۷ دولت را تحویل گرفت، وعده داد که ارز را مهار می‌کند، نرخ تورم را یک رقمی می‌کند، رشد اقتصادی ۸درصدی و ساختن ۴میلیون خانه را وعده می‌داد و حتی احمقانه از این دم می‌زد که فقر را ظرف یک هفته ریشه‌کن خواهد کرد... اما نرخ ارز به‌مثابه یک شاخص انکارناپذیر، افشاگر همهٔ این دروغهاست. قیمت دلار که در شهریور سال گذشته، ۲۶هزار تومان بود، امروز به‌بالای ۴۱هزار تومان رسیده است. یعنی طی کمتر از یکسال‌و‌نیم، ۶۰درصد از ارزش ریال کاسته شده و به‌همین نسبت قدرت خرید مردم کمتر و سفره‌هایشان مچاله‌تر شده است.

خامنه‌ای در تنفیذ رئیسی (۱۲مرداد ۱۴۰۰)، انتصاب او را «حرکت کاملاً پرمعنا» نامید و گفت: «کسان جدیدی وارد میدان می‌شوند که ابتکارهای جدیدی دارند». هدف اصلی خلیفهٔ ارتجاع، سد کردن قیام در تقدیر بود، اما قیام سراسری مردم ایران این پروژه را بر سر خامنه‌ای خراب کرد. در زمینهٔ اقتصادی هم، خامنه‌ای همهٔ تقصیرها را به‌گردن روحانی و دولت او می‌انداخت که به‌حرفهای او گوش نمی‌دهند و اقتصاد مقاومتی را عملی نمی‌کنند؛ اما اکنون که او به‌دست خودش این خاکریز را برداشته، همان‌گونه که در جریان قیام هم می‌بینیم تمام خشم و خروش مردم روی خود او متمرکز است. با تشدید ورشکستگی اقتصادی و عمیق‌تر شدن فقر و فلاکت عموم مردم، هم‌چنان که دلسوزان نظام پیش‌بینی می‌کنند: «انفجار عظیم رخ خواهد داد» (از نامهٔ سرگشادهٔ آخوند انصاری‌راد به‌خامنه‌ای ـ ۲دی)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bea482d4-d102-4e46-bbf6-dbd5902ad640"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات