728 x 90

افتضاح دستکاری جداول بودجه در مجلس خامنه‌ای

بودجه ۱۴۰۰
بودجه ۱۴۰۰

اتفاقاتی که در نظام ولایت فقیه رخ می‌دهد چنان بهت‌آور و بی‌نظیر است که آدمی برای فرار از پذیرش آن به ناباوری روی می‌آورد. اما واقعیتهای تلخی که هر روز در رژیم آخوندی صورت می‌گیرد چنان بوی تعفنی دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت چرا که مشام هر وجدانی را می‌آزارد.

همین دیروز بود که که خبر دست کاری مصوبات مجلس در بودجه‌ای که اعضای مجلس ارتجاع آن را تصویب کرده بودند، رسانه‌ای شد. بوی این منجلاب چنان شدید است که بحث بیرون انداختن قالیباف و باند آن از مجلس به سر زبانها افتاده است آن هم در شرایطی که رئیس قوه قانون‌گذاری! کشور سودای رئیس قوه مجریه شدن دارد! حالا این افتضاح دست بردن در مصوبات مجلس روی میز رقیب قاضی القضاتش دست تکان می‌دهد!

 

تاریخچه این فضاحت

سال گذشته پس از رد کلیات بودجه دولت از سوی مجلس ارتجاع، لایحه بازگردانده شد. پس از ماهها بحث و جدل بین باندهای حاکم بر کشور بالاخره با اصلاحات صورت گرفته از سوی دو طرف دعوا و با میانجی گری عمود خیمه و پاداش ۵۳هزار میلیارد تومانی به سپاه! سرو ته بحران بودجه را موقتاً هم که شده هم‌آوردند. اما این ختم ماجرا نبود. در همان دورانی که بین مجلس و دولت آخوند روحانی بر سر بودجه اختلافات بالا گرفته بود، قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس، درباره لزوم اصلاح ساختار لایحه بودجه سال۱۴۰۰ نامه‌یی به روحانی نوشت و خواهان اصلاحات ساختاری مدنظر «آقا» و نمایندگان مجلس شد. امروز معلوم شده است که منظور قالیباف از اصلاح بودجه چه بوده است و چطور می‌توان آن را انجام داد! به‌هرحال در تاریخ ۲۶اسفند۱۳۹۹ اعضای مجلس بودجه چکش خورده از سوی آهنگران باندهای گوناگون را تصویب می‌کنند و این مصوبه به دولت علی‌القاعده ابلاغ شد.

اما این طور که روشن شده است ماجرای دست بردن در مصوبه مجلس همزمان کلید می‌خورد تا آنچه که نتوانستند در تبصره‌ها و مواد قانون بودجه به‌دست آورند، در خلوت آن کار دیگر را به سرانجام برسانند و ارقام و جدولها و ردیفها را که کلی پول و رانت و امتیاز در آنها نهفته بود را تغییر دهند تا برای نقشه‌های آینده خود تأمین مالی داشته باشند. کمیسیون تلفیق بودجه که ریاست آن برعهده الیاس نادران هم باندی قالیباف است این فضاحت را برعهده می‌گیرد!

قالیباف و همراهانش آگاهانه لایحه‌یی را به رأی گذاشتند که جداول مربوطه همراه آن نبود تا بتوانند آن کار دیگر را در خفا انجام دهند اما از آنجا که در این نظام سگ صاحبش را نمی‌شناسد گند قضیه از جانب خود نمایندگان برملا شد.

«در همان روز ۲۶اسفند هم گفته شد که اعضای مجلس در هنگام رأی به اصلاحات نهایی ماده واحده، نسبت به‌عدم ارائه جداول از سوی کمیسیون تلفیق تذکر دادند؛ اما این امر مورد توجه ریاست وقت جلسه قرار نگرفت و باعث شد تا لایحه بودجه بدون اطلاع نمایندگان از کم و کیف جداول و مبلغ ردیف‌ها به‌خصوص در بخش هزینه و مصارف، رأی‌گیری شود» (آفتاب ۵اردیبهشت۱۴۰۰).

 

نامه ۱۰۰نماینده مجلس از قالیباف برای پاسخگویی

بیش از۱۰۰ نماینده مجلس در نامه‌یی خطاب به رئیس مجلس با طرح این ادعا که ارقام جداول بودجه و برخی تبصره‌ها بعد از تصویب مجلس، تغییرات گسترده کرده، آن را رکوردی جدید در عدم تمکین به قانون آیین‌نامه و ایجاد رانت برای چند نفر عنوان کرده و خواستار اقدام رئیس مجلس در این زمینه شدند (ایران۵ اردیبهشت۱۴۰۰).

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ هم در پیام دیگری نوشته بود که با هماهنگی قالیباف «جابه‌جایی‌های گسترده‌یی در ارقام بودجه پس از تصویب در صحن علنی» انجام شده و با این کار «رانت بزرگی‌ به گروه‌های خاص اعطا» می‌شود.

در همان دقایق ابتدایی این افشاگری در محافل خبری گفته شد که در مجالس گذشته نیز چنین موضوعاتی مطرح شده بود اما هرگز به طور قطعی پیگیری نگردید و همواره چنین ابهامی در ذهن جامعه باقی ماند اما نتیجه این نامه یکصد نفره را شاید بتوان در انتخابات خرداد ماه دید!

جالب این‌که از تاریخ ۲۹اسفند۱۳۹۹ تا ۲۱فروردین ۱۴۰۰ این تغییرات در مصوبات بودجه و در پشت پرده، به‌طور مکرر صورت می‌گرفته است. .

در بخش دیگری از نامه اعضای مجلس آمده است: «تأسف بارتر این‌که این جداول تا حدود یک ماه بعد یعنی تا تاریخ ۲۱فروردین ۱۴۰۰ نیز به کرات تغییر نموده است و در کمال تعجب جداول ۲۵روز پس از تصویب بودجه در صحن ابلاغ شده است. و متأسفانه بر اساس اخبار مستند، این تغییرات محدود به ارقام جداول نشده بلکه حتی تغییرات کلی در تبصره‌ها و جداول داخل آنها و تصحیح بندها بر اساس اشکالات شورای نگهبان را نیز شامل شده است و اینها همه توسط رئیس تلفیق و یکی -دو نفر از اعضای کمیسیون و دوستانی از بیرون مجلس و بدون اطلاع حتی اعضای کمیسیون تلفیق صورت گرفته است». (همشهری ۴اردیبهشت۱۴۰۰).

 

دلخوری پاسداران از تک‌خوری رفیقان

خبر این کلاهبرداری جدید سینه چاکان ولایت که رسانه‌ای شد قداره‌بندان رژیم آخوندی احساس رودست خوردن کردند و متوجه شدند نباید کلید خزانه را به‌دست نااهلان سپرد حتی اگر رفیق سرکوبگر خودشان باشد. بنابراین با اطلاعاتی که از مهره‌های نظام در اختیار دارند، گوش حضرات را به نرمی فشردند.

کانال تلگرامی «اخبار سپاه قدس» موضوع تغییر مصوبات برخی از بندهای بودجه را نه تنها رد نکرده بلکه آن را به یکی از نزدیکان قالیباف ارتباط داده و نوشته است: «جمال‌الدین آبرومند، دستیار ریاست مجلس در امور آبادانی و پیشرفت (!) هم‌چنین الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق بدون اطلاع نمایندگان اقدام به تغییرات صدها میلیارد تومانی در بودجه می‌کنند» (اعتماد۵ اردیبهشت۱۴۰۰).

پس از این افشاگریهای باندیهای داخل نظام ولایت، از سوی دولت آخوند روحانی پیام داده شد که موضوع را پیگیری می‌کنند اما قالیباف متعهد شد داستان را جمع کند. ولی پس از افشا گریهای دیگر معلوم شد این خط و نشان دولت هم صوری بوده است. چرا؟

 

سکوت پاستور؟!

شواهد نشان می‌دهد که دولت آخوند روحانی هم از جابه‌جایی پول‌های نهفته در مصوبات بودجه ناراضی نبوده است! و خلاصه دست سازمان برنامه و بودجه دولت هم در این کاسه بوده است. سکوت آنها بعد از رو شدن این افتضاح مؤید این مطلب است.

«اما این سکوت از قرار معلوم چندان به مذاق یاران رسانه‌یی دولت، خوش نیامده تا جایی که محمد مهاجری، فعال رسانه‌یی اعتدال‌گرا در توئیتر با تأکید بر این‌که یکی از معاونان سازمان برنامه و بودجه در این مسیر مرتکب تخلف شده، از روحانی خواسته تا نسبت به این مسأله موضعی قاطع اتخاذ کند: «آقای روحانی! رسوایی مجلس یازدهم در تغییر جداول بودجه با همکاری معاون سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته. شما ننگ این کار زشت را تحمل نکنید و متخلفان دولتی را به دادگاه معرفی کنید. تکلیف ابواب جمعی آقای قالیباف را هم لابد رئیس قوه قضاییه روشن خواهد کرد. ان‌شاءالله قبل از انتخابات» (اسکان نیوز۵ اردیبهشت۱۴۰۰).

 

۲۰۰ تغییر پنهانی در بودجه

آنطور که محمد مهاجری از اعضای تیم رسانه‌ای آخوند روحانی گفته است تغییرات صورت گرفته در مصوبات مجلس حدود ۲۰۰مورد می‌شود! اما با این وجود این مصوبه به دولت ابلاغ شده است و بازی تمام شده تلقی می‌گردد کما‌ این‌ که سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه‌یی اعلام کرد: جداول بودجه ۱۴۰۰ در ۲۵ فروردین‌ماه در نامه‌یی توسط رئیس مجلس به رئیس‌جمهوری ابلاغ شد و سازمان برنامه و بودجه در جریان تغییرات نبوده و فقط به‌عنوان مجری قانون، خود را ملزم به اجرای آن می‌داند (!). ولی البته موضوع به این سادگیها هم نیست و باندهای گوناگون هم طعمه جدیدی یافته‌اند. «اگر چه نمایندگان حامیان قالیباف سکوت کرده‌اند اما مصطفی میرسلیم، قالیباف را تهدید کرد که: «به سبب دست بردن در قانون بودجه ۱۴۰۰، اعتبارنامه‌اش مثل غلامرضا تاجگردون از سوی نمایندگان مجلس رد و از مجلس اخراج می‌شود» (آفتاب یزد۶اردیبهشت۱۴۰۰).

 

رسم مملکت داری این نیست آقایان!

مضحک‌تر این‌که تاجگردون اصلاحاتچی از اعضای همین دوره مجلس که اعتبار نامه‌اش از سوی باند رقیب به دلایل «رانت‌خواری از جایگاه نمایندگی‌، "فساد اقتصادی و اداری"و"دست بردن در بودجه‌های سالانه"» (تسنیم۱۸تیر۱۳۹۹) رد شد حالا به رقبا نهیب می‌زند که این شیوه مملکت داری نیست!

«تاجگردون نماینده سابق مجلس در واکنش به رد کلیات بودجه: رسم مملکت داری این نیست آقایان. روز اول گفتم یا باید کمیسیون تلفیق کلیات بودجه را رد کند یا بنشیند لایحه را اصلاح کند. یک‌ ماه نشستند اصلاح کردند صحن علنی رد کرد. یعنی هیچ. رسم مملکت داری این نیست آقایان (بدتر از بد). مملکت معطل چه چیزهایی می‌شود» (ایسنا۱۴بهمن۱۳۹۹).

البته باید به این نماینده رانده از مجلس وحوش گفت از قضا رسم مملکت داری در نظام ولایت فقیه دقیقاً همین‌است: دزدی از بیت المال، کلاهبرداریهای نجومی، به غارت بردن پول چاه‌های نفت و گاز و تبدیل کردن بانک مرکزی به چاپخانه اسکناس و... به قیمت به خاک سیاه نشاندن یک ملت بزرگ.

مگر غیر از این راهی می‌شناسند؟!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2be3847b-6616-4a49-bb34-986ec60e47a0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات