728 x 90

اعدام ۴زندانی در گوهردشت کرج

زندان گوهردشت کرج
زندان گوهردشت کرج

سحرگاه چهارشنبه ۷تیر ۴زندانی در زندان گوهردشت کرج توسط دژخیمان خامنه‌ای اعدام شدند.

اسامی اعدام شدگان عبارتند از مجید حیدری‌پور، ‌ صفا علی جلالی، جواد کمانی و فرشید قربانی.

این زندانیان جزو یک گروه ۱۲نفره بودند که از زندان ورامین و گوهردشت برای اجرای حکم به سلولهای انفرادی منتقل شدند.

مجید حیدری‌پور و صفا علی جلالی از زندان گوهردشت دو تن از زندانیانی بودند که امروز در این محل اعدام شدند.

علاوه بر دو زندانی مورد اشاره همزمان دو زندانی دیگر به نامهای جواد کمانی و فرشید قربانی به ترتیب ۳۲ و ۳۸ساله که از هفته قبل از زندان خورین ورامین جهت اجرای حکم به زندان گوهردشت کرج منتقل شدند نیز اعدام شدند.

 

اعدام ابوالفضل چزانی، نوجوانی که در ۱۴سالگی دستگیر شده بود

دژخیمان خامنه‌ای روز چهارشنبه ششم تیر۹۷ابوالفضل چزانی را که در ۱۴سالگی به اتهام جرم انتسابی، به اعدام محکوم شده بود؛ در زندان لنگرود قم اعدام کردند

وی متولد ۲۶دیماه ۱۳۷۷بود. ابوالفضل چزانی هنگام اعدام ۲۰ساله بود.

 

اتحادیه اروپا اعدام چزانی را محکوم کرد

اتحادیه اروپا طی بیانیه‌یی اعلام کرد: روز ۶تیر۹۷ابوالفضل چزانی در ایران اعدام شد. وی هنگام دستگیری به جرم قتل ۱۴سالگی سن داشت.

احکام مرگ برای جرائمی که توسط افرادی زیر سن ۱۸سال مرتکب می‌شود خلاف تعهدات بین‌المللی ایران تحت میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک می‌باشد.

اتحادیه اروپا مخالف حکم اعدام تحت همه شرایط است و هدفش لغو جهانی این حکم است.

 

اعتراض عفو بین‌الملل به اعدام یک نوجوان در ایران

سازمان عفو بین‌الملل به اعدام یک نوجوان در ایران اعتراض کرد.

در پیام عفو بین‌الملل که روز چهارشنبه ۶تیر منتشر شد، آمده است: «ما از خبر اعدام یک نوجوان ایرانی به نام «ابوالفضل چزانی» توسط مقامهای رژیم ایران، غمناک و خشمگین هستیم. این عمل نقض کامل حقوق‌بشر و حقوق بین‌الملل است. ما بعداً در این باره گزارشهای بیشتری منتشر می‌کنیم.»

ابوالفضل چزانی در ۱۴سالگی به اتهام قتل دستگیر شده بود و اعدام او خلاف تمام کنوانسیون‌هایی است که ایران از امضا کنندگان آن است.

ایران عضو کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک است که افراد زیر ۱۸سال را از مجازات اعدام مصون می‌دارد. با این حال رژیم ایران شمار زیادی از افراد بین ۱۵تا ۱۸سال را اعدام کرده است.

بهمن سال گذشته، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد با اشاره به افزایش اعدام محکومان زیر سن قانونی در ایران، از حکومت ایران خواست اجرای حکم اعدام محکومانی که هنگام ارتکاب به جرم زیر ۱۸سال داشته‌اند را متوقف کند.

زید رعد الحسین در آن هنگام اعلام کرد سه نفر در ایران که هنگام ارتکاب به جرم ۱۵یا ۱۶سال داشتند در ماه ژانویه اعدام شدند و این در حالی است که حدود ۸۰نفر دیگر که هنگام وقوع جرم زیر سن قانونی بوده‌اند در معرض حکم اعدام هستند.

رعد الحسین مقام ارشد حقوق‌بشری سازمان ملل در ادامه بیانیه‌یی که در همین زمینه منتشر کرده است تأکید کرد: «اعدام محکومان نوجوان تحت قوانین بین‌المللی، بدون هیچ ابهامی و صرف‌نظر از شرایط پرونده و ماهیت جرمی که آنها مرتکب شده‌اند، ممنوع است.»

 

به گفته کمیسر عالی حقوق‌بشر، در سال ۲۰۱۷، پنج محکوم در ایران که هنگام ارتکاب به جرم زیر ۱۸سال داشتند اعدام شدند؛ اقدامی که نقض قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/575502e5-a5fb-4d09-a804-ba9d60e15ea4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات