728 x 90

اعتصاب کامیونداران و حمایت‌های جهانی

حمایت از رانندگان اعتصابی ایران در سایت فدراسیون جهانی رانندگان
حمایت از رانندگان اعتصابی ایران در سایت فدراسیون جهانی رانندگان

اعتصاب‌های پیگیر رانندگان کامیون، یکی از درخشان‌ترین اوراق قیام یک‌سال اخیر است. رانندگان جوانمرد و آگاه ایرانی در سلسله اعتصاب‌های سراسری خود، جلوه‌هایی از قدرت همبستگی و اتحاد را به‌عنوان شرط اصلی ایستادگی در برابر دیکتاتوری حاکم به نمایش گذاشتند. امری که باعث زبانه کشیدن آتش شعله‌های قیام از دیگر اقشار جامعه نیز شد و در برخی موارد برای اعتصاب‌های گسترده دیگر اقشار و طبقات نیز میدان باز کرد.

آن اعتصاب‌ها در گام بعد با حمایت‌های جهانی رانندگان و دیگر کارگران حمل‌ونقل مواجه شد. امری که در جهان امروز به یکی از الزامات «کار» تبدیل شده است.

سومین دور اعتصاب رانندگان کامیون ایران که از روز سوم شهریور ۹۷ آغاز شده و در روز ۲۱مهر ۹۷ موقتاً پایان یافته بود، تنها در شهرهای کشور با اتحاد رانندگان حدود ۳۰۰شهر مواجه نشد بلکه حمایت بسیاری اقشار دیگر را نیز در پی داشت که مهمترین آن‌ها، حمایت معلمان آزاده و آگاه ایران بود. حمایتی که در حدود ۱۰۳شهر کشور شکل گرفت و در یک اعتصاب سراسری ۲روزه، رانندگان زحمتکش و خواسته‌هایشان را با یک لشگر ۱۳میلیونی از دانش‌آموزان و آموزگاران آزاده‌شان پشتیبانی کرد.

اما اضافه بر حمایت‌های داخلی، فعالیت‌های ایرانیان آزاده خارج‌ کشور نیز باعث شد تا رانندگان جوانمرد و آگاه ایران از حمایت گسترده همکاران خود در سراسر جهان نیز برخوردار گردند.

 

سالن برگزاری کنگره سالانه فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل‌ و‌نقل

سالن برگزاری کنگره سالانه فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل‌و‌نقل

 

حمایت کنگره سراسری فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل‌ونقل

در مهم‌ترین حمایتی که از رانندگان اعتصابی ایران شد، کنگره سراسری فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل‌ونقل آی‌تی‌اف(ITF )  با صادر کردن ۲بیانیه حمایت بین‌المللی خود از سومین دور اعتصاب رانندگان کامیون ایران را اعلام کرد. 
۴۴مین(چهل‌و‌چهارمین) کنگره سراسری فدراسیون بین‌المللی کارگران حملونقل(ITF) که هر ۴سال یک‌بار برگزار می‌شود؛ امسال از تاریخ ۱۴ تا ۲۰اکتبر ۲۱۰۸ در سنگاپور برگزار شد و طی آن دبیرکل آی‌تی‌اف مجدد انتخاب شد. این فدراسیون بیش از ۶۰اتحادیه کارگران حمل‌ونقل را در اروپا و کشورهای مختلف نمایندگی می‌کند و دارای حداقل ۵/۱۶میلیون عضو می‌باشد. 
در تاریخ ۲اکتبر ۲۰۱۸ فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل‌ونقل، آی‌تی‌اف، در یک بیانیه همبستگی خود را اعلام کرد و تاکید کرد که در کنار کامیون‌داران اعتصابی ایران ایستاده‌اند.
همچنین در ادامه این بیانیه و به‌دنبال اخبار و اطلاعات در خصوص درخواست دادگاه قزوین برای حکم اعدام ۱۷کامیون‌دار دستگیرشده، فدراسیون بین‌المللی حمل‌ونقل آی‌تی‌اف، مجدداً یک بیانیه مطبوعاتی در این خصوص صادر کرد که در آن دبیرکل آی‌تی‌اف به قوی‌ترین صورت تهدید اعدام علیه کامیون‌داران را محکوم کرد. این اطلاعیه در سایت آی‌تی‌اف با عنوان آی‌تی‌اف تهدید مجازات مرگ ایران در اعتصاب کامیون را محکوم می‌کند، منتشر شد.

 

سالن کنگره اجلاس سالانه کارگران حمل‌ ونقل

سالن کنگره اجلاس سالانه کارگران حمل‌ونقل

 

 

حمایت رانندگان کانادا و آمریکای شمالی از رانندگان ایران

در کنگره امسال فدراسیون بین‌المللی حمل‌ونقل آی‌تی‌اف در سنگاپور آقای جیمز هوفا، پرزیدنت اتحادیه تیمسترز بزرگترین اتحادیه رانندگان جاده‌ای آمریکا و کانادا که دربرگیرنده یک میلیون و ۴۰۰هزار عضو در ایالات متحده و کانادا است، حضور داشت.
اتحادیه رانندگان جاده‌ا‌ی آمریکا(تیمسترز) نیز با شروع دور جدید اعتصاب گسترده و سراسری کامیون‌داران در ایران در تاریخ ۲اکتبر ۲۰۱۸ طی نامه‌ای به نماینده حافظ منافع ایران در واشنگتن در آمریکا، حمایت و همبستگی خود را با کامیون‌داران اعتصابی در سراسر ایران ابراز کردند و بر حقوق آنها تاکید کردند.

 

حمایت اروپایی از رانندگان

در اجلاس امسال کنگره سراسری فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل‌ونقل(ITF ) نماینده اتحادیه بین‌المللی کارگران حمل‌ونقل در سوئد ضمن سخنرانی خودش به  موضوع حقوق کامیون‌داران ایران و اعتصاب سراسری اخیر آنها اشاره کرد و طی سخنان خودش از شرکت‌کنندگان خواست که از بیانیه اضطراری شماره ۲ آی‌تی‌اف که  ضمن محکوم کردن حکم اعدام برای کامیون‌داران اعتصابی خواستار رسیدگی به حقوق کارگران در ایران شده است، حمایت کنند. 

 

سخنرانی نماینده فدراسیون بین‌المللی کارگران در سوئد در اجلاس سنگاپور در حمایت از حقوق کامیون‌داران و اعتصاب سراسری آنها در ایران

سخنرانی نماینده فدراسیون بین‌المللی کارگران در سوئد در اجلاس سنگاپور در حمایت از حقوق کامیون‌داران و اعتصاب سراسری آنها در ایران

 

بخشی از سخنرانی نماینده اتحادیه بین‌المللی کارگران حمل‌و‌نقل سوئد

آقای رئیس، هیاتها، خواهران و برادران
من از شما می‌خواهم که از لایحه اضطراری شماره ۲ حمایت کنید. شرایط رانندگان حمل‌ونقل در ایران برای مدت طولانی است که دشوار بوده است ولی حالا این شرایط وخیم‌تر هم شده است. یک اعتصاب بزرگ کامیون‌داران در ایران وجود دارد و اعتصاب‌کنندگان با مجازات زندان طولانی‌مدت و حتی مجازات مرگ روبرو هستند – صرفا به‌دلیل آنچه که ما حمل‌ونقل عادلانه می‌خوانیم. 
آنها از حقوق بنیادی و اساسی‌شان دفاع می کنند، حق اتحادیه داشتن، آنها در اعتصاب هستند که به آنچه حقوق بنیادین است که به عنوان حقوق بنیادین حفاظت شده است، دست پیدا کنند. اتحادیه کارگران حمل‌ونقل سوئد مدتهاست از حق اتحادیه‌های آزاد در ایران حمایت کرده است. 
جنبش جهانی اتحادیه‌های کارگری بارها به سازمان بین‌المللی کار به‌خاطر نقض (حقوق) کارگری شکایت کرده است. در ماه مه رانندگان کامیون در ۲۵استان و ۱۶۰شهر به‌خاطر حقوق پایین، شرایط وخیم‌شونده کاری و موانع فزاینده اداری دست به اعتصاب زدند. در ۸اکتبر ما مطلع شدیم که یک دادگاه استانی در ایران خواستار حکم اعدام برای ۱۷راننده اعتصابی شده است. این یک حکم غیرقابل‌قبول است. ما می‌خواهیم که دولت ایران یک توضیح علنی در این مورد هم‌سو با بیانیه‌های سازمان بین‌المللی کار بدهد.
خواهران و برادران این یک سوال بسیار مهم است و ITF می تواند تغییری ایجاد کند بنابراین از شما درخواست می‌کنم از لایحه اضطراری شماره ۲ حمایت کنید.

 

پیشنهاد اضطراری شماره ۲
تهدید مرگ علیه اعتصاب کامیون‌داران ایران
ارائه‌شده توسط نماینده اتحادیه کارگران در سوئد

۴۴‌مین کنگره سراسری ITF در اجلاس سنگاپور از ۱۴ تا ۲۰ اکتبر ۲۰۱۸:
۱. خاطرنشان می‌کند که: 
الف: امنیت شغلی رانندگان کامیون ایرانی در معرض به صورت منفی تحت تاثیر قرار گرفته است و حقوق نزدیک به ۳۵۰۰۰۰ راننده کامیون برای ماهها حقوق نگرفته‌اند و یا از تورم شدید رنج می‌برند یا هر دو.
ب: در ماه مه ۲۰۱۸ رانندگان کامیون خود را سازمان داده و در ۲۵استان و ۱۶۰شهر در اعتراض به دستمزد کم، افزایش هزینه‌های کامیون و افزایش عوارض و سایر هزینه‌ها اقدام به اعتصاب کردند.
ج: از ۲۲سپتامبر ۲۰۱۸ در تلاش برای بالابردن آگاهی از وضعیت دشواری که در آن به‌سر می‌برند، تقریبا نیم‌میلیون راننده کامیون در اقداماتی در ۲۹۰شهر در ۳۱استان شرکت داشته‌اند. 
رانندگان کامیون از دولت خود خواسته‌اند که به نارضایتی آنها نسبت به درآمد کم بپردازند به آنها اجازه دهند که در تصمیماتی که بر معیشت آنها تاثیر می‌گذارد دخیل باشند. 
د: در ۱۶روز اول اعتصاب کامیونداران گزارش شد که بیش از ۲۰۰راننده کامیون در استان‌های مختلف برای شرکت در اعتصاب دستگیر شدند.
۲. همچنین خاطرنشان می‌شود که:
الف: اتحادیه‌های جهانی به‌طور مداوم از طریق سازمان بینالمللی کار(ILO) که ایران عضو بنیانگذار آن هست، در خصوص نقض حقوق کارگران در ایران شکایت کرده‌اند. اتحادیه‌های جهانی در سپتامبر سال گذشته به ILO یادآور شدند که سازمان بین‌المللی کار "بهفوریت در دولت مداخله کند و درخواست کند که موارد نقض حقوق‌بشر اتحادیه‌های کارگری را مطابق با تعهدات خود به‌عنوان یک کشور عضو سازمان بین‌المللی کار، حل کند”.
ب: آی‌تی‌اف در انتظار یک پاسخ رسمی از طرف دولت ایران در خصوص این مسئله می‌باشد. 
۳. به محکم‌ترین صورت ممکن، گزارش ۸اکتبر در رسانه‌های دولتی ایران که یک دادگاه در استان قزوین ایران برای ۱۷نفر از افرادی که در جریان این اقدام دستگیر شده‌اند، احکام اعدام درخواست کرده است را محکوم می‌کند. 
۴. فرامی‌خواند: 
الف: دولت ایران را  برای آزادسازی رانندگان دستگیرشده و این‌که فورا کمپین ایجاد ترس علیه کارگران را متوقف کند و به‌جای آن به خواسته‌های کامیون‌داران و همچنین درخواست آنها که به‌عنوان آخرین راه‌حل دست به اعتصاب زده‌اند در حالی‌که در تلاش برای سیرکردن خانواده‌های خود هستند، گوش فرادهند و (خاطرنشان می‌کند) که راه‌حل‌های اقتصادی مورد نیاز هست.  
ب: که سازمان بینالمللی کار بلافاصله مداخله کند در دولت که دادگاههای گزارش‌شده را متوقف کرده، کارگران بیگناه را آزاد کند و دیالوگ با رهبران کارگران را ایجاد کند و هدف دستیابی به حقوق اتحادیه‌های کارگری را برای اتحادیه‌های مستقل ایران تقویت کند.  
ج: که وابستگان ITF هر جایی که ممکن است برای متقاعدساختن دولت ایران به احترام به حقوق کارگران در ایران، از جمله از طریق نامه و کمپین‌های صنعتی استراتژیک، (به دولت ایران) فشار وارد کند.

 

بیانیه اول فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل‌ونقل


فدراسیون کارگران حمل‌ و‌نقل در اولین بیانیه خود به تاریخ مهر ۹۷ اولین اطلاعیه مطبوعاتی خود در حمایت از رانندگان ایرانی را علنی کرد و بیانیه خود را در سایت رسمی فدراسیون منتشر نمود

بیانیه اول فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل‌ونقل از اعتصاب رانندگان کامیون ایران ۱۰مهر ۱۳۹۷


فدراسیون کارگران حمل‌و‌نقل در اولین بیانیه خود به تاریخ مهر ۹۷ اولین اطلاعیه مطبوعاتی خود در حمایت از رانندگان ایرانی را علنی کرد و بیانیه خود را در سایت رسمی فدراسیون منتشر نمود.
در آن بیانیه آمده بود:
فدراسیون کارگران حمل‌ونقل بین‌المللی نگرانی خود را نسبت به واکنش دولت ایران به آخرین اقدام صنعتی توسط رانندگان کامیون که در هفته دوم خود است، ابراز می‌کند.
 ITF به‌شدت نگران خبرهایی است که از ایران منتشر می‌شود شامل دستگیری تعداد زیادی از رانندگان - حدود ۱۵۰راننده کامیون که در استان‌های مختلف به‌دلیل شرکت در این اقدام بازداشت کرده‌اند در حالی‌که سخنگوی قوه قضاییه آنها را تهدید به ”مجازات سنگین“ کرده است. 
جدی‌ترین موضوع این است که فدراسیون می‌داند که محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، با اشاره به تهدید امنیت ملی پیشنهاد کرده است که کسانی که اقدامات اعتراضی را آغاز کرده‌اند به مجازات اعدام محکوم بشوند. حرفهای او توسط سایر روحانیان تکرار شده‌اند.
 نوئل کورد، رئیس بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای، گفت: «ما در مورد وضعیت بسیار نگران هستیم. بگذارید روشن شود که اتحادیه‌های ITF در سراسر جهان همبستگی خود را اعلام می‌کنند و در کنار رانندگان ایران برای مبارزه آنها در به‌دست آوردن حقوق کارگران ایستاده‌اند».
 رانندگان به دستمزدهای کم و پرداخت‌نشده، هزینه‌های بالای قطعات، از جمله لاستیک و هزینه‌های بالا در شرایط بد اقتصادی اعتراض کرده‌اند.

 

همبستگی، ضرورت این مرحله از قیام

در حال حاضر و با درس‌هایی که از قیام‌های پی‌در‌پی اقشار مختلف مردم به‌دست آمده، بی‌شک روزها و ماه‌های ‌آینده، پیشروی‌های بسا بزرگتری در مبارزه با دیکتاتوری حاکم بر میهن در راه است. روزهایی که اعتصاب‌های هم‌زمان و متحد اقشار گوناگون، زمین را زیر پای آخوندهای جایتکار به‌لرزه در آورده و زمینه‌ساز سرنگونی آنها گردد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dbecf722-4afe-4a05-9c6f-4e509130b3fe"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات