728 x 90

اعتصاب رانندگان کامیون؛ درس‌ها و تجارب

اعتصاب رانندگان کامیون - بندر موسوم به خمینی - دوشنبه اول مرداد ۹۷
اعتصاب رانندگان کامیون - بندر موسوم به خمینی - دوشنبه اول مرداد ۹۷

آغاز دور دوم اعتصاب رانندگان کامیون

از صبح روز دوشنبه اول مرداد ۹۷دور دوم اعتصاب سراسری رانندگان و کامیون‌داران آغاز شد. بنا‌ به خبرهایی که هم اینک در حال نشر و پخش در شبکه‌های اجتماعی است، پایانه بندر موسوم به خمینی کاملاًً خلوت است، پایانه اصفهان خلوت است، پایانه تهران در اعتصاب به‌سر می‌برد، در جاده بین‌المللی شیراز به اهواز هیچ کامیونی دیده نمی‌شود و در جاده اهواز، رانندگان اعتصابی، سایر رانندگان را به اعتصاب فرا می‌خوانند. کامیون‌داران رفسنجان در همان اولین ساعت‌های صبح دوشنبه به اعتصاب پیوستند و این اعتصاب لحظه به لحظه در حال گسترش است.

 

نگاهی به دور اول اعتصاب رانندگان کامیون

دور قبلی اعتصاب رانندگان کامیون و کامیون‌داران در تیرماه ۹۷انجام شد و موجب توقف بخش عظیمی از شبکه حمل و نقلی کشوری گردید. حرکتی که به سرعت به یک اعتصاب سراسری رانندگان کامیون تبدیل شد.

خواسته‌های رانندگان اعتصابی در دور اول اعتصابشان را می‌توان در محورهای زیر دید:

  • ثابت بودن نرخ کرایه‌ها
  • افزایش قیمت بیمه
  • عوارض اتوبانها
  • حق کمیسیون بسیار بالا برای حمل بار.
  • هزینه بالای تعمیر و سرویس و نگهداری خودرو.
  • هزینه بسیاربالای لوازم یدکی و کیفیت پایین آنها.
  • کافی نبودن سهمیه سوخت روزانه و ماهیانه کامیون‌ها.
  • پرداخت نکردن کرایه حمل توسط گیرندگان کالا.
  • نداشتن بیمه تکمیلی و قرار نگرفتن شغل رانندگان کامیون در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور.
  • دریافت کارمزدهای نجومی و غیرقانونی توسط شرکتهای حمل و نقلی از رانندگان و کامیونداران.
  • فساد حاکم بر نحوه توزیع بار در پایانه‌های بار (بنادر و گمرکات و...) و حاکمیت رانت قدرت وابستگان رژیم بر پایانه‌ها.
  • نازل بودن و ناعادلانه بودن کرایه حمل و نقل.
  • هزینه بالای لاستیک و قطعات و متناسب نبودنشان با نرخ تورمی که پیوسته افزایش می‌یابد.
  • متوقف کردن کارکرد ردیاب سپهتن (Sepahtan). سامانه‌ای که اساساً برای کنترل و ردیابی رانندگان و کامیون‌هایشان ایجاد شده در حالی‌که در کشورهایی که این قبیل سامانه‌ها به کار گرفته می‌شوند، ابتدا دولت شبکه خدمات و زیرساخت‌های مناسبی برای کمک به رانندگان ایجاد می‌کند (دادن سیستماتیک اطلاعات به راننده در مورد وضعیت لحظه به لحظه جاده‌ها مانند تصادف، راه‌بندان و ترافیک، یخ‌زدگی جاده، وضعیت آب و هوای مسیر، کیفیت جاده، پست‌های امدادی در طول مسیر، تعمیرگاه و پمپ‌بنزین و... در مسیر، نصب آینه و دستگاههای هشداری در پیچ‌ها یا معابر خطرناک و...)، سپس اقدام به نصب ردیاب روی خودروها برای کنترل کیفیت رانندگی رانندگان می‌نماید. اما در ایران، آخوندها قسمت اول کار را ول کرده و تنها به قسمت دوم یعنی کنترل راننده و تعقیب مسیر کامیونش متمرکز شده‌اند! کاری که تنها تعبیرش دخالت در حریم خصوصی رانندگان محسوب می‌شود!

 

دستاورد اعتصاب در تیرماه ۹۷

اولین دور اعتصاب رانندگان و کامیون‌داران در تیرماه در حالی پایان یافت که تنها برخی خواسته‌های آنان به نتیجه نسبی رسید از جمله:

  • افزایش ۲۰درصدی قیمت حمل بار.
  • تعدیل نرخ کمیسیون بار بین ۱۲تا ۱۴درصد.
  • متوقف کردن طرح ردیابی «سپهتن» در کامیون‌ها.
  • برکناری رئیس اتحادیه انجمنهای صنفی رانندگان (محمد خانبلوکی) و جایگزینی وی با یک هیأت مدیره جدید.
  • ارجاع سایر خواسته‌های رانندگان به کمیسیونهای تخصصی مجلس آخوندی و وزارت کار.

نگاهی به فهرست خواسته‌ها و مقایسه آن با فهرست دستاوردها نشان می‌دهد که حاکمیت هیچ عزمی برای حل و فصل عادلانه مشکلات رانندگان و کامیون‌داران ندارد و تنها می‌خواهد آنان را دست به‌سر کند.

 

تجاربی از دور اول اعتصاب کامیونداران:

 

۱. تشکل فعلی رانندگان، جوابگوی چنین حرکتی نیست.

دور اول اعتصاب کامیون‌داران که از اولین روز خرداد ۹۷آغاز شد در پایان با از جمله برکناری رئیس اتحادیه انجمنهای صنفی رانندگان به پایان رسید و یک هیأت مدیره جدید جایگزین فرد قبلی شد. رانندگان در همان اعتصاب دور اول خواهان برکناری وی شده بودند. اما هیأت‌ مدیره‌ای که جایگزین وی شد در کمترین فاصله ممکن یعنی اواخر تیر ۹۷با اطلاعیه‌یی، خود به صف اعتصاب شکنان دور دوم پیوست! بنا‌ به اعلام رسانه‌های حکومتی،

« کانون انجمنهای صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای جاده‌یی» از رانندگان خواسته که اعتصاب نکنند. کانون انجمنهای صنفی مدعی شده که با پیگیریهای کمیسیون بخشی از مطالبات رانندگان برآورده شده و تحقق بخش دیگری نیز به زمان بیشتری نیاز دارد. با این حال یک اطلاعیه منسوب به رانندگان کامیون در شبکه‌های مجازی از همه رانندگان خواسته که یکم مرداد ماشینهای خود را خاموش کنند»!

از سوی دیگر یک تشکل مجازی که در آغاز دور اول اعتصاب رانندگان، به مخالفت با کانون انجمنهای صنفی رانندگان... پرداخته بود، در جریان مذاکرات با نمایندگان مجلس، به صف حامیان دولت پیوست و پیش از آغاز دور دوم اعتصاب اعلام کرد: اعتصاب فایده‌ای ندارد!

چنین اعتصابی‌ نیاز به مدیریتی دارد که در معرض دستگیری و بازداشت توسط پاسداران نباشد و بتواند فارغ از چنین احتمالی، خواسته‌های واقعی رانندگان را به‌روشنی بیان کند و به جای این‌که مدافع مشکلات دولت و کارفرما باشد، قبل از هر چیز مدافع حل مشکلات رانندگان باشد.

 

۲. ضامن پیروزی هر حرکت اعتصابی، سراسری کردن آن است

تجریه اعتصاب ماه گذشته رانندگان نشان داد، تنها هنگامی می‌توان به خواسته‌های برحق خود در برابر غارتگران حاکم رسید که خواسته‌ها و حامیان خواسته‌ها سراسری بوده و از یک حمایت گسترده اجتماعی برخوردار باشند.

اعتصاب اولیه رانندگان کامیون، اضافه بر برانگیختن حس همدردی صنفی در دیگر رانندگان (تاکسی، شرکت واحد، اتوبوسرانی و...) به دیگر صنف‌ها و لایه‌های کارگری نیز انگیزه خیزش و اعتصاب داد و آنها را نیز به صف حامیان خود اضافه کرد. این یکی از مهمترین عللی بود که باعث شد آخوندها در مقابل حرکت رانندگان کامیون، توحش معمول خود را بارز نکنند و از زبان «کوچک» خود برای صحبت با رانندگان اعتصابی استفاده کنند وگرنه که طبق معمول با شیوه خشونت و حذف و مصادره و تخریب و بازداشت و... وارد تعامل!؟ با رانندگان کامیون می‌شدند!

 

۳. همزمان کردن تمامی اعتراضهای اقشار مختلف.

سایر اقشار معترض و دیگر اصناف نیز در جریان اعتصاب سراسری رانندگان کامیون در دور اول اعتصاب رانندگان با چشم خود دیدند که وزن و اهمیت اعتصاب و اعتراضهایشان هنگامی جایگاه واقعی خود را یافت که با اعتصاب سراسری رانندگان همزمان شد.

همین همزمانی باعث نوعی همزبانی هم شد و به نوعی گامی بود به سوی یک اعتصاب سراسری که رژیم را به وحشت انداخت و تمامی عمله و اکره وزارتی و مجلسی خود را روانه گفتگو با رانندگان کرد تا قضیه را مهار کند. این امری است که بی‌شک از چشم تیز بین دیگر اقشار معترض پنهان نمانده و در دور جدید اعتصاب‌ رانندگان از آن تجربه بهره مضاعف خواهند برد. تمامی کارگران، بازنشستگان، کارمندان، معلمان، کشاورزان و دیگران در این دور از اعتصاب رانندگان کامیون فرصتی به دست می‌آورند که با برپایی حرکت‌های اعتراضی خود، یک نیروی مضاعف و انفجاری ایجاد کنند که رژیم ناگزیر از تسلیم شدن در برابر آن خواهد بود.

به‌عنوان نمونه، تنها یادآوری می‌شود رانندگان تاکسی تهران که این روزها در حال کشمکش با مقامات امنیتی سیاسی استان بر سر احقاق حقوقشان هستند به‌خوبی می‌دانند که راه نهایی نه در توافق با مقامات امنیتی سیاسی، بلکه همراهی با برادران راننده کامیونشان است که اینک اعتصاب را آغاز کرده‌اند. (به گزارش خبرنگار ایلنا اول مرداد ۹۷، نماینده «انجمن تاکسیرانان استان تهران» به نمایندگانی از ۵هزار تاکسیران روز گذشته در فرمانداری استان تهران با مقامهای سیاسی-امنیتی این استان ملاقات کرد). رانندگان تاکسی تنها در اتحاد با رانندگان کامیون و دیگر اعتصابیون است که می‌توانند حقوقشان را باز پس بگیرند، آن‌هم نه حقوق حداقلی بلکه حقوق حداکثری‌ خود را.

آخوندها توان مقابله همزمان با قیامهای شهری و حرکت‌های اعتراضی کارگری و کشاورزان و دیگر دستمزد بگیران را ندارد و این را هم مردم می‌دانند و هم پاسداران و هم فرماندهان‌شان و هم شخص خامنه‌ای.

اعتصاب سراسری رانندگان کامیون که از امروز دوشنبه ۱مرداد ۹۷آغاز شده است فرصت بی‌نظیری است تا با به کار بستن همین سه چهار تجربه اصلی دور قبلی اعتصاب، یک خیز بزرگ رو به جلو برای احیای حقوق حقه تمامی اقشار میهن برداشته شود.

حرکتی که بی‌شک، گامی بزرگ در مسیر آزادی میهن از چنگال استبداد فاشیستی مذهبی حاکم بر میهنمان است. حرکتی که تمامی هم میهنان می‌توانند با تشویق دیگر اقشار و اصناف به اتحاد در اعتصاب، در به پیروزی رساندن آن نقش داشته باشند.

 

۴.اتحاد میدانی اعتراضها و اعتصاب‌ها؛ پادزهر فریبکاریهای آخوندی

در ماه‌های اخیر همگان شاهد بودند که آخوندها برای مقابله با قیام اوج گیرنده مردم ایران به چه فریب‌هایی دست زدند، چه شعارهای انحرافی و مبتذلی را تلاش کردند در سطح جامعه جاری کرده و مسأله اصلی را که سرنگونی این نظام است، پنهان کنند.

اتحاد و همبستگی صنف‌ها و اقشار معترض اجتماعی در یک حرکت سراسری راه مقابله با ترفندهای کثیفی است که رژیم آخوندی تلاش می‌کند با پراکندن آنها، تضاد اصلی که همانا حاکمیت غاصب ولایت فقیه است را به حاشیه براند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/07b75cb0-6637-4452-8548-a428c47c3a13"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات