728 x 90

اعتراف کارگزار رژیم: گاز هلیوم میدان مشترک پارس جنوبی بین ایران و قطر، در جیب قطر!

نمایی از تاسیسات گازی ایران
نمایی از تاسیسات گازی ایران

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید به خاطر نبود تجهیزات تولید گاز هلیوم در ایران، قطر «با خیال راحت» از میدان مشترک پارس جنوبی هلیوم تولید می‌کند.

مهرداد عباد روز سه‌شنبه ۹ شهریور گفت با توجه به این‌که ذخایر هلیوم ایران و قطر در میدان پارس جنوبی مشترک است، «نبود اقدامات لازم از سوی ایران باعث شده که طرف قطری با خیال راحت این محصول را استخراج کند و به فروش برساند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا ۹شهریور عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: گاز هلیوم در ایران به‌عنوان یک سرمایه ملی رسماً فراموش شده است. این گاز در سال۱۸۶۸ از سوی فرانسوی‌ها کشف شد و از سال۱۹۰۳ به‌عنوان یک منبع بزرگ در جهان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
وی دخایر مشترک هلیوم ایران و قطر را بین ۲۵ تا ۴۰درصد از ذخایر هلیوم جهان عنوان کرد و افزود: با وجود آن که برداشت این گاز از ۱۲۰سال پیش در جهان کلید خورده، اما هم‌چنان شرایط برداشت آن در ایران فراهم نشده است.
کارگزار رژیم با اشاره به تأسیس چند کارخانه هلیوم در سه سال گذشته در قطر در ادامه افزود: با توجه به این‌که ذخایر هلیوم ایران و قطر مشترک است، نبود اقدامات لازم از سوی ایران باعث شده، طرف قطری با خیال راحت این محصول را استخراج کند و به فروش برساند.
وی درباره اهمیت استفاده از هلیوم در صنایع و خدمات مختلف گفت: این گاز از دستگاههای‌ام آر بیمارستانی گرفته تا در صنایع نفت گاز و پتروشیمی، کارآیی فراوانی دارد و ما با وجود آن که ذخیره غنی از این محصول داریم اما در طول سال مقادیر زیادی از آن را وارد می‌کنیم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4291ae3c-1ab1-44a2-9714-77c7ed9c2966"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات