728 x 90

اعتراف علی‌اکبر صالحی به ادامه غنی‌سازی ۶۰درصدی

اورانیوم غنی‌شده
اورانیوم غنی‌شده

علی‌اکبر صالحی رئیس انرژی اتمی رژیم دوشنبه ۳خرداد با اعتراف به ادامه روند غنی‌سازی گفت: میزان انباشت ذخایر اورانیوم ۲۰درصد ما بیش از ۹۰کیلو گرم است.

وی با اشاره به پایان مهلت سه ماه نظارت آژانس بر سایتهای اتمی و از طرفی تن‌دادن رژیم از روی ضعف به تمدید یک ماه دیگر ادامه نظارت آژانس که در نوع خود یک عقب‌نشینی محسوب می‌شود، برای بالانس کردن و پوشاندن ضعف رژیم، وقیحانه ادامه غنی‌سازی ۶۰درصدی را به رخ کشید و در این رابطه گفت: «غنی‌سازی ۶۰درصد، ۲۰درصد و ۵درصد هم‌چنان ادامه دارد و میزان انباشت ذخایر اورانیوم ۲۰درصد ما بالای ۹۰کیلو گرم است که بر اساس قانون مصوب مجلس باید در یک سال به ۱۲۰کیلو گرم می‌رسید و الآن بعد از حدود ۴ماه به ۹۰کیلو گرم رسیده است.


صالحی گفت: میزان اورانیوم ۶۰درصد ما بالای ۲.۵کیلو گرم رسیده است و اورانیوم ۵درصد ما هم بالای ۵تن است و فعالیت‌های هسته‌یی ما هم‌چنان ادامه دارد» (خبرگزارس سپاه پاسداران موسوم به فارس ۳خرداد).

این در حالی است که بر اساس توافق برجام، رژیم ایران تنها مجاز است تا سقف ۲۰۲کیلو گرم اورانیوم با غلظت ۳.۷درصد در اختیار داشته باشد و غنی‌سازی بیش از این میزان ممنوع است. اما رژیم آخوندی با نقض تعهدات برجام از اردیبهشت ۹۸ یک سال پس از خروج آمریکا از برجام پنهانی به غنی‌سازی ادامه داده است و در ماه‌های گذشته غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰درصدی را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

شایان ذکر است رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۳خرداد در یک کنفرانس مطبوعاتی در وین اعلام کرد: من امروز گفتگویی طولانی با صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی [رژیم] ایران داشتم و ما توافق کردیم که:
اولاً: اطلاعات جمع‌آوری شده توسط تجهیزات فنی ما در محلهای مختلف در تهران قرار است ذخیره شده و هم‌چنان تحت اختیارات همان سایتی می‌ماند که اکنون در آن قرار دارد.
ثانیاً: تجهیزات و فعالیت‌های شفاف‌سازی و نظارتی که توافق کرده بودیم همان‌طورکه اکنون جریان دارد برای یک ماه دیگر ادامه خواهد داشت و در ۲۴ژوئن ۲۰۲۱ (۳تیر ۱۴۰۰) منقضی می‌شود. لذا این چیزیست که امروز در مورد آن توافق کردیم.
توافق امروز از توافقی که در ماه فوریه به‌وجود آمد بسیار مهم‌تر است. زیرا از ماه فوریه چیزهایی در ایران در حال وقوع بوده است... ... ما اسنادی داریم که مشخص کننده اماکنی است که ما به‌طور پایه‌یی دوربین و فلومیترها و سیستم‌های آنلاین الکترونیکی در آنجا داریم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/44aa6e16-71b5-4266-b458-aea610a33220"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات